Ga naar inhoud

RAID uitzetten


Aanbevolen berichten

En dat kan op elk moederbord? Ik wil twee HD's en een Cd-rom enb een CD-RW aansluiten, maar heb maar vier IDE aansluitingen, los van de eventuele RAID poorten. Er zijn in wezen twee mogelijke oplossingen voor de master- en slave-keuze: + óf de harde-schijven samen op één IDE-poort en de CD-apparaten op de andere poort; + óf op elke IDE-poort een harde schijf en CD-apparaat, waarbij de hard disk natuurlijk de master is en de CD-speler/schrijver de slave. Is een van beide handig of moet ik inderdaad ertoe overgaan om de RAID poorten aan te spreken en zo alles als master in te pluggen?
Link naar reactie
Ik zou als je een Highpoint RAID controller hebt de volgende setup maken: IDE1 = primaire HD IDE2 = Brander IDE3 (RAID poort 1) = secundaire HD IDE4 (RAID poort 2) = CDROM Op die manier heeft elk apparaat dus zijn eigen IDE kanaal, en kan je heen en weer kopieren wat je wilt, zonder noemenswaardig snelheidsverlies. Branders doen het niet op RAID controllers, dus die op IDE2. Primaire HDD op IDE1, omdat die daar meestal toch het beste presteerd. Het enige nadeel van die RAID controller wat ik bedenken kan is de kabelbrij, er zitten meer flastcables in je kast.
Link naar reactie
Zou beide hd's op elk een aparte RAID poort zetten. Is vaak een snellere poort zoals udma 100 of 133. De cd en brander op de ide, elk apart. In het bios de opstartschijf aangeven = raid 100. In het extra bios van de raid-controller beide schijven aangeven. Op mijn KT7-raid zo aangesloten. De schijven dienen wel aangesloten te worden met 80 ader kabel, blauwe kant in blauw voetje op het mb.
Link naar reactie
Toch is dat vaak niet zo :smile: Doordat die RAID controller op de PCI bus aangesloten zit is deze in de praktij toch nog wat trager. Als de Theoretische max van de PCI bus 133 MB/s is, dan snap je natuurlijk ook wel dat ATA133 nooit volledig gehaald wordt. Ook zijn de latency's van de PCI bus hoger, waardoor de controllers op het mobo zelf het toch vaak beter doen :smile:
Link naar reactie
Ja, maar die RAID controllers op je mobo zitten niet op de northbride zoals de IDE1 en IDE2 IDE poorten, maar zitten evengoed op de PCI bus aangesloten. Daarom zijn ze trager met een enkele schijf. (Raid zit nooit direct op de southbridge, die hebben geen support voor 4 IDE channels, de huidige northbridge) Daarom worden de geintegreerde RAID controllers dus evengoed op de PCI bus gezet. 60 MB/s continu bestaat trouwens niet, als je niet in RAID mode draait. Tenzij je uit de cache leest (burst), en dan is het weer redelijk traag voor een ATA100 HD :???:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...