Ga naar inhoud

Pentium IV Of AMD Athlon


Aanbevolen berichten

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Tja.. verkeerde architectuur.. Ik weet het niet. De AMD's worden heter.. veel heter en is dat goed ? Ik weet het niet. Ik heb een pentium 4 en wat ik verdomd leuk vind (na wennen) is dat ie zo verdomd stil is. Da's misschien toch een voordeeltje tov al die koelers met herrie... enz.... Maar mogelijk ooit de volgende (over een jaar of 3) een AMD gewoon om die ook 's een keer gebruikt te hebben (afgezien van de ontwikkelingen natuurlijk). Groet, A.
Link naar reactie
[quote:84452b45df] Op 14-04-2002 22:51 schreef AswinW: Tja.. verkeerde architectuur.. Ik weet het niet. De AMD's worden heter.. veel heter en is dat goed ? Ik weet het niet. Ik heb een pentium 4 en wat ik verdomd leuk vind (na wennen) is dat ie zo verdomd stil is. Da's misschien toch een voordeeltje tov al die koelers met herrie... enz.... Maar mogelijk ooit de volgende (over een jaar of 3) een AMD gewoon om die ook 's een keer gebruikt te hebben (afgezien van de ontwikkelingen natuurlijk). Groet, A. [/quote:84452b45df] Dat is niet waar, een P4 wordt ook zo ontzettend heet. Alleen leveren zij bij Intel standaard grote koelblokken mee, daardoor zijn ze minder warm. Met een alpha 8045 haal je met een Athlon ook lage temps, zelfs als er geen jumbo fan op sit. Ook dat hij verdomd stil is komt door de grote heatsink, daardoor kan er een relatief stille fan op. :smile:
Link naar reactie
Athlon is een veel efficienter ontwerp. De chip is op hetzelfde fabricageproces een factor 1,7 kleiner, de geheugenbandbreedte is veel lager en toch zijn de prestaties ruwweg hetzelfde. Wanneer Intel niet langer in staat is om chips tegen een hogere prijs te verkopen vanwege de merknaam krijgen ze een probleem, omdat ze dan een concurrent hebben met veel lagere productiekosten. Wanneer Hammer wordt geïntroduceerd blijft AMD dit voordeel houden en daarna zal het nog tot minimaal de introductie van de K9 of de opvolger van P4 duren voordat de situatie verandert.
Link naar reactie
Ik ben vooral beniewd naar het antwoord van Intel op de 64 bits ondersteuning van AMD. Ze hebben wel de Itanium, en de opvolger, McKinley komt er aan, maar die zijn qua prijs, en prestatie op het X86-32 vlak totaal niet interressant voor de consument. Als AMD ook nog de speculaties over de performance van de Hammer waar kan maken, dan wordt het helamaal een feest :smile:
Link naar reactie
Het wordt erg moeilijk om een IA-64 product in handen van de normale consument te krijgen. Waarom zou je een CPU kopen die oude software erg slecht draait en waarvoor nieuwe software nog nauwelijks bestaat? Intel zal moeten zorgen dat veel software fabrikanten twee versies van hun software willen leveren. Dat gaat ze veel geld kosten, want de software industrie is niet goedkoop. Ik zou niet graag in de planningsgroep zitten die IA-64 aan de consument moet brengen. Zonder Hammer had Intel de geheugenlimiet kunnen gebruiken, maar dat wil nu niet meer. Als M$ ten minste Hammer ondersteunt. Het verschil tussen Hammer en Prescott is natuurlijk dat zelfs wanneer Prescott Yamhill gaat gebruiken dan is Hammer nog steeds meer geoptimaliseerd voor 64 bit dan Prescott, omdat Yamhill toch een noodoplossing is.
Link naar reactie
Volgens mij is de huidige 64 bits versie van WindowsXP gebaseerd op IA-64, maar zit er een X86-64 variant aan te komen. Dat heeft ms ieg toegezegd. 2 varianten van de software leveren is idd erg duur, maar ik vraag me ook af hoelang het duren gaat voor we software gaan zien die voor 64 bits cpu's geschreven zijn. Als dat net zo snel gaat als met de software die voor SSE2 geschreven is, dan kunnen we nog lang wachten. Dat kan wel voordelig zijn, voor AMD, want zolang je geen 64 bits software hebt is het natuurlijk onzin om een IA-64 CPU te kopen, omdat deze erg slecht presteerd in 32 bits mode.
Link naar reactie
Wat Hammer betreft is 64 bits software onnodig, zolang er maar een 64 bits OS is. In dat geval kunnen 32 bits progs probleemloos werken. Langzamerhand zal software waarvoor het nut heeft dan ook in 64 bits versies uitkomen, omdat er dan een gebruikersbasis voor is. IA-64 is meer een kwestie van de kip of het ei; Itanium maakt pas kans als er niet alleen een IA-64 OS is, maar ook voldoende software. Terwijl die ondersteuning pas zal komen wanneer Intel en consorten ervoor betalen of als er al veel Itaniums zijn verkocht. Voor dat laatste moet er alleen meer software zijn... enz. Voor servers en workstations is het software aanbod wel een stuk kleiner, dus wat dat betreft heeft Intel het iets gemakkelijker. Overigens heeft een x86-64 Windows XP meer te maken met IA32 XP dan met IA64 XP.
Link naar reactie
Ik zie net een nieuwe roadmap van AMD met daar de 512kb L2 cache versie gepland voor het najaar in de "barton" core: [img:282c3b3b5b]http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/styleone/processor_map_041402.gif[/img:282c3b3b5b] _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=15519]My System[/url] | [url=http://service.madonion.com/compare?2k1=3228911]3Dmark2001SE[/url] [ Dit bericht is bewerkt door: GeForce Mike op 2002-04-17 01:35 ]
Link naar reactie
Iemand op het forum van aceshardware had tijdens de AMD tech tour gevraagd naar Hammer, en volgens hem staat Claw nu geplanned voor Q3! Anyway, ik vermoed dat T-bred (256k/266MHz) wordt gepositioneerd tegen P4 Celeron, terwijl Barton met 512kb L2 dezelfde rol krijgt als PIII Tualatin: mobile/servers, maar bovendien een goed upgradepath blijft. Dat laatste in tegenstelling tot Tualatin, waar je een nieuw moederbord voor nodig hebt.
Link naar reactie
Mja, voor mobiles zal het door de 0.13micron + SOI een leuk ding zijn, maar of ze er een server CPU van willen maken weet ik niet. Misschien de eerste tijd na de introductie, omdat de Sledgehammer pas later als de Clawhammer uit komt. Je hebt dan wel geen nieuw mobo nodig voor een Barton, maar als je er nog geen hebt dan is het niet echt handig om er een te kopen, omdat net als bij de PIII T, er geen nieuwe cores meer uitkomen, en dus je verdere upgradepath ook dood is. Overigens hecht ik zelf nooit zo veel waarde aan het upgradepath van een mobo, meestal kopen mensen (ik ieg) toch een mobo + CPU samen, omdat er vaak ook heel wat winst uit de chipset zelf komt. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we in Q3 al Clawhammers krijgen, maar het is nog maar afwachten of die info ook klopt :smile:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...