Ga naar inhoud

Overklokken pII 233 Mhz MMX


Aanbevolen berichten

[quote:82c98c241e] Op 26-03-2002 17:52, schreef Alfa Media: Tja ik heb hier nogal krachtige proggies en laatst draaide ik hoverdesk en zag ik dat ik 100% van m'n cpu gebruikte :grin: Dus is het verstandig om over te klokken? Aangezien m'n pc nogal soms wat rare geluidjes maakt :grin: En moet ik een nieuwe cooler kopen heirvoor? [/quote:82c98c241e] Het is maar goed ook dat je 100% CPU gebruik hebt. In principe zou bij het verwerken van programma's altijd 100% de beste oplossing zijn omdat dan de snelheid van je CPU ten volle benut wordt. Wanneer je CPU niet op 100% belasting draait kan dat 2 dingen betekenen; 1) hij heeft echt niks te doen. 2) hij wacht op bepaalde I/O. Het tweede geval is dus datgene wat je computer traag maakt. (hoewel een processor natuurlijk niet oneindig snel is) Vergelijk het met een veerbootdienst; Wanneer er veel mensen over moeten is het sneller om iedereen in een keer over te zetten (als de capaciteit dat toelaat natuurlijk) dan dat mensen een voor een opdraven en stuk voor stuk overgezet moeten worden. Wanneer je nu je processor overklokt zorg je er in principe alleen maar voor dat die "veerboot" wat sneller gaat varen. Dat overklokken heeft dus wel degelijk nut en kan - mits je goed koelt etc. - prima. Dus volg de aanwijzingen van BA en spaar jezelf wat geld uit (overklokken is gratis snelheidswinst.)
Link naar reactie
Maar heeft het ook echt veel nut? Aangezien ik 233 mhz heb als ik 350 mhz wil laten draaien dan moet ik nog een extra koeler etc kopen,tja dan denk ik laat ik dan een nieuwe pc kopen die voor een gamer is gebouwd, dan heb ik zekers weten een snelle en goede computer. (werd tijd :grin:) Tja, die jumpers verzetten ik ben bang dat ik dan iets verkloot, net zoals het updaten van m'n bios. Aangezien het nogal een oude computer is met een paar kuren dus...
Link naar reactie
Hoi, Het hangt een beetje van je CPU af of je de multiplier kunt verhogen. De latere PII 233 en hoger zijn gelockt... Maar de bussnelheid kun je wel verhogen en zo overclocken. In principe kan hier niets mee gebeuren. Bij mij (PII 350, loopt nu op 402 MHz :smile: ) stond er een fout in het boekje van het moederbord. Daardoor dacht ik dat de bussnelheid iets van 106 MHz was, terwijl deze in werkelijkheid op iets van 140 a 150 lag :eek: Hij liep toen niet helemaal stabiel... :roll: Bleek dat ze de plaatjes die de standen van de jumpers aangaven bij die twee snelheden hetzelfde waren... Dus gewoon een foutje. Toen maar gewoon verder gegaan en nu loopt 'ie op een bussnelheid van 115 MHz (ipv 100)... Dus er kan niet zo heel veel gebeuren hoor. En zoals al eerder aangegeven is, het kost niets (tenzij je allerlei koelers enzo aan gaat schaffen, maar dat is pas nodig als je extreem gaat overclocken). Het is net dat beetje extra prestatie wat je krijgt. Bij mij merk ik dat zeker wel. Toen 'ie op die hoge (foute) bussnelheid liep was 'ie helemaal veel sneller, maar helaas absoluut niet stabiel... Groetjes, Ed
Link naar reactie
[quote:bcfb17732b] Op 27-03-2002 9:27, schreef Alfa Media: Maar heeft het ook echt veel nut? Aangezien ik 233 mhz heb als ik 350 mhz wil laten draaien dan moet ik nog een extra koeler etc kopen,tja dan denk ik laat ik dan een nieuwe pc kopen die voor een gamer is gebouwd, dan heb ik zekers weten een snelle en goede computer. (werd tijd :grin:) Tja, die jumpers verzetten ik ben bang dat ik dan iets verkloot, net zoals het updaten van m'n bios. Aangezien het nogal een oude computer is met een paar kuren dus... [/quote:bcfb17732b] Tja, je moet natuurlijk geen wonderen verwachten van overklokken, maar sneller is het zeker. Echter naar 350 Mhz is wel errug hooggespannen lijkt me. Een nieuwe PC kost je iig altijd geld, met dat overklokken kun je kijken hoever je met de standaardhardware kunt komen. En tja, je moet natuurlijk wel durven experimenteren; hij gaat immers niet vanuit zichzelf harder lopen. Bekijk het ook eens van de andere kant; je leert er een hoop van! [Let op ED! mode] [quote:bcfb17732b] Hoi, ... Groetjes, ED [/quote:bcfb17732b] Grrrrrr!!! :mad: [/let op ED! mode]
Link naar reactie
Zoiets zou ik denken ja... Dan zit je op een bussnelheid van 85 MHz. Hangt een beetje van de componenten af of je dat haalt... En [b:3631585147]misschien[/b:3631585147] kun je met de multiplier werken, dan kom je wellicht nog iets hoger. Wil je nog veel verder dan??? SORRY Cap. Kansloos Ben het aan het afleren :grin: _________________ Het Adidas-netwerkprotocol: heen en weer rennen met een diskette [ Dit Bericht is bewerkt door: Eddey op 2002-03-27 10:05 ]
Link naar reactie
Nou ik heb dus ondertussen geleerd dat ik alleen met de FSB kan rotzooien en niet met de multiplier omdat ie gelockt is... En tja 300 mhz lijkt me wel genoeg, aangezien ik nu nog op 233mhz draai :grin: Maar ik maak wel eens een foto van m'n moederbord en als jullie dan kunnen zeggen welke jumpers ik met verwijderen/verplaatsen? [ Dit Bericht is bewerkt door: Alfa Media op 2002-03-27 10:32 ]
Link naar reactie
[quote:049445e006] Op 27-03-2002 11:46, schreef Alfa Media: Ik heb net gekeken in de handleiding, ok ik begrijp het allemaal wel ongeveer, maar nu keek ik in de handleiding bij de chipset features van de bios en nu zag ik dat ik nogal wat dingen mis in m'n bios. Zoals de temperatuur etc... Kan ik m'n bios het beste updaten ofzo? [/quote:049445e006] Current System Temperature (available on HOT-637P only) Since the mainboard support System temperature monitoring and overheat alert. This item indicate the current main board temperature. Current CPUFAN1/2 Speed(available on HOT-637P only) The mainboard can detect two fans rotation speed for CPU cooler and system. CPUFAN1 indicate the CPU cooling fan's rotation speed which inserting on JP28 and CPUFAN2 indicate cooling fans rotation speed which inserting on JP29. IN0(V) ~ IN6(V) (available on HOT-637P only) The mainboard support CPU and mainboard voltages monitoring. The onboard hardware monitor is able to detect the voltages output of the voltage regulators and power supply. Heb jij een 637[b:049445e006]P[/b:049445e006] dan? Waarschijnlijk niet dus, anders had ie het vanzelf wel ondersteund, met die update krijg je waarschijnlijk die features er ook niet bij (je bord ondersteund dat niet). Een BIOS update kan in principe geen kwaad (bugs kunnen verholpen zijn), al moet je uitkijken dat de spanning niet wegvalt op het moment van flashen (duurt een paar seconden) want als dat gebeurt is je BIOS naar de haaien. Op de vorige pagina heb ik een link gegeven naar de update zelf en in de handleiding staat uitgebreid hoe je dat moet doen. Anyway, gewoon die handleiding GOED lezen, BA's stappenplan volgen, mijn links gebruiken en naar Eddey luisteren. :grin: Dan kan het niet mis gaan. :grin: Als het wel mis gaat, ga je via de computer van de buren (die van jezelf doet het dan niet meer) ons hier maar stijf vloeken. :grin: _________________ "Ik geloof niet in heksen!", zei ze, en ze stapte op haar bezem... [ Dit Bericht is bewerkt door: Captain_Kansloos op 2002-03-27 12:12 ]
Link naar reactie
:grin: Waarschijnlijk heb je niet eens sensoren erin zitten voor temperatuur (en fans met rpm meting)... En dan kun je je BIOS updaten wat je wilt, maar werkt het toch niet. Als je ook nog andere nuttige zaken mist kun je daarvoor je BIOS updaten. Maar voor die temperatuur zal het geen zin hebben denk ik.
Link naar reactie
Onderstaande heb ik op een ander forum een paar weken terug zitten tikken dat hierop van toepassing is: [quote:62c0733996][b:62c0733996]Op donderdag 21 februari 2002 19:20 schreef m-m het volgende:[/b:62c0733996] Onofficiele FAQ: Het overclocken van een Pentium I/486 - Waarom deze FAQ? Het regent tegenwoordig in OCM vragen over het overclocken van een wat ouder systeem. In theorie gaat voor het OCen van een oud systeem hetzelfde op, als voor een nieuw systeem, wat beschreven staat in de OCM FAQ ([url=http://"http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/324186/1/25"]http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/324186/1/25[/url]). Helaas is dit blijkbaar voor veel mensen niet duidelijk genoeg voor de oudere computer. Met de search is deze info goed te vinden, maar ook dat lukt blijkbaar niet iedereen. Vrijwel alles na de eerste 486s is opgebouwd volgens het systeem dat nu nog gewoon gebruikt word, van multipliers, dividers en frontsidebus. De snelheid van een processor wordt opgebouwd uit FSB * multiplier. De FSB is de snelheid waarop je moederbord en geheugen loopt, de multiplier is dus hoeveel sneller de processor loopt. Door deze waarden aan te passen, kan je dus je processor (en dus je systeem) sneller laten lopen. [b:62c0733996]- De 486[/b:62c0733996] Bij een 486 zit de standaardmultiplier in de naam, de kloksnelheid is vrijwel altijd 33. Een 486DX heeft een multiplier van 1 en loopt dus op 33 MHz. Een DX2 loopt op 33 * 2 = 66. Uitzondering is de DX4, die op 100 loopt, maar dat is marketing van destijds. Bij het overclocken van je 486 heb je de mazzel nodig, dat je bord hogere kloksnelheden ondersteund, zoals degene die ik heb. Ook mogelijk is, die-hard, om er een snellere klokgenerator op te zetten. Bij de 33 MHz exemplaren zit er vaak een op met dezelfde kloksnelheid als de processor, 33 MHz dus. Bij duurdere moederborden is dit vaak 2 keer de snelheid van de processor, dus 66 Mhz. Bij een DX2 en nieuwer is het vaak de helft van de snelheid. Nogmaals, dit is een uitweg voor als je systeem geen mogelijkheid met jumpers biedt, hiervoor zit vaak een tabelletje op het moederbord zelf met de instellingen die je kan maken met jumpers, en de resulterende snelheid. Een heatsink is een vereiste voor het overclocken van de 486, een fan kan ook erg fijn zijn. [b:62c0733996]- Pentium I[/b:62c0733996] Pentium I's zijn er in meerdere varianten, ik bespreek alleen even de socket 5 en de socket 7 chips. (De standaard PI's dus). De lagere pentiums zijn vaak socket 5, dezen ondersteunen geen hogere multiplier dan 2. Een Pentium 75 bijvoorbeeld draait op 50 * 1.5 = 75. Door hier 50 * 2 van te maken, loop je al op 100 MHz. Procentueel gezien een fijne snelheidswinst. Als het bord het ondersteund kan dit bijvoorbeeld ook 60 * 2 worden, 120 MHz. Of dit laatste in de praktijk haalbaar is, is een andere vraag. Een Sock5 Pentium 90 moet dat in de praktijk kunnen, misschien nog wel hoger met 66 als bussnelheid (FSB). Heb je de beschikking over een Socket 7 processor, wordt het al leuker, deze gaat tot de multiplier 3, en de borden hebben vaak ook hogere FSBs. De beroemde Asus P/I-P55T2P4 bijvoorbeeld, was zijn tijd vooruit met de snelheid van 83 MHz. In theorie kan je P120 (60 * 2) draaien op 250 (83 *3), in de werkelijkheid is dat te hoog gegrepen, maar 150 (75 * 2 of 60 * 2.5) of 133 (66*2) is prima te doen. Het merendeel van de PI 133 MHz's zijn door Intel aangepast om maximaal 2 als multiplier te herkennen, dit omdat er destijds door louche computerzaken veel werd gefraudeerd door overgeclockte systemen te verkopen. Een P133 kan echter prima op 150 draaien met een bussnelheid van 75 (dit kan alleen met de duurdere borden). [b:62c0733996]Belangrijk:[/b:62c0733996] - Overclocken met een hogere multiplier, maar een lagere FSB (bijvoorbeeld een P120 zetten op 55*3 (165 MHz)) is in de praktijk vaak langzamer. - Controlleer of je systeem nog stabiel draait na een overclock door gewoon aan de slag te gaan voor een half uurtje en wat programma's/spelletjes te draaien. Voel hierna ook even aan je heatsink, deze moet vast te houden zijn, lukt dit niet, is het te warm en kan je processor of zelfs je moederbord beschadigen, betere koeling of iets minder overclocken is hier de remedie voor. Tegen instabiliteit kan voltage verhogen werken, doe dit maar met [b:62c0733996]HELE KLEINE[/b:62c0733996] stapjes, het werkt met jumpers op je bord, zie handleiding. - Voor de benodigde jumperinstellingen wil ik je doorverwijzen naar de handleiding van je moederbord of je moederbord zelf (staat er vaak op afgedrukt). Een tip: de handleidingen van de meeste gangbare moederborden uit het pentium I tijdperk zijn in PDF-formaat vaak te downloaden van de site van de fabrikant. Even zoeken met google op het typenummer en je hebt er vaak een te pakken. [/quote:62c0733996]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...