Ga naar inhoud

Aansluitingen ventilatoren e.d.


Aanbevolen berichten

Beste medecomputerfanaten, Ik zit even met een vraagje. Ik heb een aantale xtra koelers in mijn systeem geplaatst. Alleen 8*8 fans. Waarvan 1 voor mijn 40GB 7200 toeren schijf, 1 voor mijn 20GB 7200 toeren schijf, en 1 ingebouwd in de achterkant bovenaan mijn kast voor afvoer totale warme lucht in kast. Mijn vraag, ik heb op mijn mobo, asus atv-e een aantal aansluitingen zitten voor extra fans. CPU fan (gebruikt), case fan en nog eentje. Dit zijn allemaal 3 polige stekkertjes. Nu zijn deze ventilatoren allemaal met gewone draadjes, rood en zwart. Deze fans zijn volgens specificaties wel geschikt voor controle van toerenaantal en temperatuur e.d. Hoe kan ik zoon 3 polig stekkertje monteren zodat ik mijn fans op mijn mobo kan aansluiten, en via mijn asus pc probe software kan zien wel toerentalk ze draaien, net zoals mijn CPU fan? Bedankt voor de reacties! Greetz, Wouter
Link naar reactie
Hoi, Ik begrijp uit je verhaal dat er op het mobo aansluitingen zitten die geschikt zijn voor toerentalmeting. Dus je moet nu nog een stekker zetten op de ventilator-kabels??? Staat daarbij niets aangegeven? Op het mobo of evt in de handleiding daarvan staan zeker weten de aansluiting van een ventilator... Zitten er alleen rode en zwarte kabels aan die ventilatoren? Groetjes, Ed
Link naar reactie
Precies, juist. De stekketjes voor de aansluiting van de ventilator moeten 3 polig zijn, zoals een wake-up lan conector bijvoorbeeld. Dat moet je wel wat zeggen. Nu is de vraag, waar kan ik die stekkertjes halen, en hoe monteer ik deze aan mijn draadjes van mijn ventilator? Greetz wouter
Link naar reactie
Ok, dan is dat duidelijk :smile: Die stekkers kun je waarschijnlijk wel halen bij een goede pc zaak, maar dat zal wel relatief duur zijn. Een electronica zaak heeft dat soort dingen zeker wel. Let er voor je het koopt wel even op hoe de draadjes aan de stekkertjes gemonteerd worden (solderen, schroeven, klemmen, enz.). Staat er niets op die fans zelf hoe de aansluitingen zijn??? Groetjes, Ed
Link naar reactie
Nee helaas niet, die worden gewoon geleverd met 2 draadjes, de zwarte en de rode, meer niet. Er zijn wel fans te koop met zoon 3polg stekkertje voor mobo aansluiting, maar die zijn nogal moeilijk te krijgen blijkbaar. Een vriend van me gaat kijken of hij toevallig nog zo eentje heeft uit oude pc kast, anders ga ik zelf wel wat aanklooien. Klooi nogal wat aan nl. met mijn kast... ... ... haha Greetz Wouter
Link naar reactie
Hoi, [quote:c85092b838]Deze fans zijn volgens specificaties wel geschikt voor controle van toerenaantal en temperatuur e.d. [/quote:c85092b838] Ik zie dit niet helemaal in combinatie met je laatste post... Want daar zeg je dat er maar 2 draden zijn. Fans hebben volgens mij nooit temperatuurmeting... Wel toerental-meting ja. Dat laatste gaat wel via een extra draad hoor. Dus met de fans die je nu hebt kun je het schudden vrees ik. Bovendien wil jij volgens mij meer fans plaatsen dan er in Asus Probe weergegeven kunnen worden :grin: Als je de fan zo wilt aansluiten: de rode kabel is +, de zwarte -. Als je de handleiding van je mobo bekijkt zie je daar wel wat de + en - van die aansluiting is. Overigens maakt de polariteit meestal niet uit, alleen gaat je fan dan de verkeerde kant op draaien... Alhoewel dat je soms lucht weg wil zuigen en soms wilt blazen. Dat moet je dus even bekijken. De aansluiting voor de toerental meting laatje dan gewoon open. Groetjes, Ed
Link naar reactie
Als het gele(?) draadje ontbreekt, dan heeft die ventilator geen toerentalmeting. Misschien dat aan de hand van het stroomverbruik (piekjes) gemeten kan worden wat het toerental is. Zelf vind ik die informatie in dit geval niet zo nuttig. Belangrijk is: Is het nodig? Wordt het inderdaad koeler? De temperatuur van het moederbord is een goede indicatie van de temperatuur binnen de kast. Het kan her en der verschillen, maar bij een goede lucht doorstroming, zal de warmte zich toch gaan verdelen. Soms kan een ventilator ook in serie worden geschakeld als dat voldoende (?) koelt. Maakt dan in ieder geval minder lawaai. Wat je kan doen, is een gewone voedings steker (4 polig) te gebruiken, en daar de ventilatoren aan te monteren. De vier draden naar zo'n 4 polige steker zijn in het algemeen rood (5volt), 2x zwart (GND, massa, 0) en geel (12 volt). Dit soort stekers of verlengkabels voor dit soort stekers, zijn makkelijk verkrijgbaar en betaalbaar. Vaak zitten die ook nog in oude computers.
Link naar reactie
Hoi, Daar had ik nog niet aan gedacht. Je kunt inderdaad de fans ook rechtstreeks op de voeding aansluiten... Is wel iets om rekening mee te houden ivm de stekkers. Maar wordt de snelheid van de fans niet via het mobo geregeld??? (aan de hand van de temperatuur). Want dat zou dan een overweging zijn om ze toch op het mobo te zetten. Groetjes, Ed
Link naar reactie
[quote:eb051e3d47] Op 15-03-2002 11:49, schreef Eddey: Hoi, Fans hebben volgens mij nooit temperatuurmeting... Wel toerental-meting ja. Dat laatste gaat wel via een extra draad hoor. Dus met de fans die je nu hebt kun je het schudden vrees ik. ... Overigens maakt de polariteit meestal niet uit, alleen gaat je fan dan de verkeerde kant op draaien... [/quote:eb051e3d47] De laatste Computer!Totaal (april 2002) geeft mij de indruk dat ze wel bestaan, maar dat de ventilator dat zelf meet en die informatie zelf gebruikt om het toerental te regelen. De polariteit maakt volgens mij vaak wel uit. Ompolen betekent meestal dat die het niet doet, er zit meestal electronica in zo'n ventilator. De meeste ventilatoren kunnen gewoon andersom gemonteerd worden, dat beplaad dus blazen of zuigen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...