Ga naar inhoud

P2-333 oc'en


Aanbevolen berichten

Ik heb op zolder (als 2e pc) nog een P2-333 systeem staan. Ik wil eens proberen om hier wat extra snelheid uit te wringen. Asus P2L97; FSB en multiplier zijn dmv switches aan te passen.( standaard 5 x 66 ) 256 MB SDRAM; standaard (geen A-merk) Asus V7700 GTS 32 Mb Ik weet niet tot hoever ik kan oc'en, omdat het tooltje van Asus niet de processortemp kan meten(?) maar wel de moederbordtemp. De fanspeed van de proc wordt wel gemeten. Ik heb nog geen (extra) koeling in de kast geplaatst. Graag jullie reacties hoe ik moet aanpakken ?
Link naar reactie
Lees [url=http://home.quicknet.nl/qn/prive/ma.ansink/OCguide1.htm]BA's overclock guide [/url]maar eens :smile: Ik denk dat je dan al behoorlijk wat meer weet. Extra koeling is niet perse nodig hoor. Dat je geen weergave van processortemperatuur hebt kan eraan liggen dat er geen temperatuursensor is... Of die is niet aangesloten, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. De temperatuur is overigens niet de enige beperking qua topsnelheid. Die wordt ook bepaald door de overige onderdelen. Als je alleen de multiplier verhoogt (maar misschien is die gelockt...) blijft de rest op dezelfde snelheid lopen. Als je de FSB (die nu 66 is) gaat verhogen gaat ook de snelheid van het geheugen en de PCI/ISA sloten enz. omhoog. Dat is op zich geen probleem maar op een gegeven moment loopt je systeem niet meer stabiel. Evt kun je nog PCI deviders aanpassen zodat de verhouding tussen FSB en PCI snelheid groter wordt. Hierdoor zal de PCI frequentie vrij normaal blijven... Als het onstabiel wordt kun je evt nog het voltage verhogen. Overigens wordt je processor niet zo heel veel warmer van het verhogen van de FSB. Dat is maar een paar graden, en dus in de meeste gevallen niet zo erg. Als je het voltage gaat verhogen moet je je temperatuur wel goed in de gaten houden, want daarmee gaat 'ie harder omhoog...
Link naar reactie
Ow ja ter vergelijking: ik heb een PII 350 overgeclocked naar 402 MHz. Mijn multiplier is gelocked dus ik heb het met de FSB gedaan. Die loopt nu op 114 MHz ipv 100 (vanaf de PII 350 is de FSB 100 MHz geworden, dus jij heb de 'laatste' met 66 MHz). Ik draai hem zonder extra koeling, en de proc wordt (als ik Asus Probe kan geloven :grin: ) rond de 40 graden. Het mobo zit op een graad of 35...
Link naar reactie
Ikke niet :wink: Ik heb een ASUS P2b, en dat ging behoorlijk goed. Ik moest in ieder geval OCen dmv jumpers (bij jou switches schreef je). Ik vond het wel positief bij mijn mobo dat ik de FSB in veel vrij kleine stappen kon verhogen... Ik zou het gewoon proberen, en dan kom je vanzelf wel een grens tegen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...