Ga naar inhoud

PC zelf samen stellen....???


Aanbevolen berichten

Is het een beetje te doen om zelf een PC zelf samen te stellen? En wat heb je er voor nodig?Ik wil er graag een Asus mamaplankje in met een 266 of 266a chipset (DDR),128/256 Mb RAM een AMD Duron 1Ghz/900 Mhz, Maxtor HD 7200 20 GB hd,Gforce 2 MX 200, een beeldscherm, geluidskaart en bozen zijn niet nodig want die heb ik al. Zijn er nog dingen die ik mis (Behalve een behuizing en Koeler.)?? En zijn er nog tips en of dingen waar je aan moet denken, b.v.d., PS. Zal dit alles lukken voor een bedrag tussen de 600 en 750 euro????
Link naar reactie
Zelf een pc samestellen is heel goed te doen, je moet alleen niet bang zijn om vragen te stellen. Maar dat ben je dus al niet :smile: Zelf zou ik ook voor de ASUS gaan, maar je moet zorgen dat je de KT266A chipset krijgt, niet de KT266. Gelukkig zul je de KT266 niet veel meer tegenkomen. Eventueel kun je ook een KT333 tegenkomen, die zal evenveel kosten als KT266A en even goed presteren. 256 Mb RAM is toch wel aan te bevelen. Als je een Duron neemt, koop dan een 1 GHz of hoger, want die hebben een iets geavanceerder ontwerp dan de 950 MHz en trager. Een 1 GHz Thunderbird (266 MHz FSB) presteert overigens duidelijk beter, ik weet alleen het prijsverschil niet. De Maxtor is wel goed, maar als je spellen wilt spelen heb je een betere videokaart nodig. Voor office/internet/films is die kaart wel prima geschikt. Diskettestation, CD-ROM niet vergeten. Als je er geen ervaring mee hebt zou ik niet zelf de onderdelen in elkaar zetten. Het is niet echt moeilijk, maar er zijn veel dingen die je kunt tegenkomen. Als je alle onderdelen bij een winkel koopt willen ze vaak de boel voor een klein bedrag wel voor je in elkaar zetten. De prijslijst bij NoRRoD wordt: Moederbord: 215 CPU: 89 Videokaart: 75 Harde Schijf: 115 Geheugen: 105 Samen: 599 Wat je zou kunnen doen is een ECS K7Snogwat nemen, die met een SiS chipset. Dat kost ongeveer 10% prestatieverlies, maar van het geld dat je bespaart kun je een GeForce4 MX440 nemen. Die is heel veel sterker in spellen dan de 2MX200.
Link naar reactie
[quote:714812553e] Op 02-03-2002 18:17, schreef egslim: Zelf een pc samestellen is heel goed te doen, je moet alleen niet bang zijn om vragen te stellen. Maar dat ben je dus al niet :smile: Zelf zou ik ook voor de ASUS gaan, maar je moet zorgen dat je de KT266A chipset krijgt, niet de KT266. Gelukkig zul je de KT266 niet veel meer tegenkomen. Eventueel kun je ook een KT333 tegenkomen, die zal evenveel kosten als KT266A en even goed presteren. 256 Mb RAM is toch wel aan te bevelen. Als je een Duron neemt, koop dan een 1 GHz of hoger, want die hebben een iets geavanceerder ontwerp dan de 950 MHz en trager. Een 1 GHz Thunderbird (266 MHz FSB) presteert overigens duidelijk beter, ik weet alleen het prijsverschil niet. De Maxtor is wel goed, maar als je spellen wilt spelen heb je een betere videokaart nodig. Voor office/internet/films is die kaart wel prima geschikt. Diskettestation, CD-ROM niet vergeten. Als je er geen ervaring mee hebt zou ik niet zelf de onderdelen in elkaar zetten. Het is niet echt moeilijk, maar er zijn veel dingen die je kunt tegenkomen. Als je alle onderdelen bij een winkel koopt willen ze vaak de boel voor een klein bedrag wel voor je in elkaar zetten. De prijslijst bij NoRRoD wordt: Moederbord: 215 CPU: 89 Videokaart: 75 Harde Schijf: 115 Geheugen: 105 Samen: 599 Wat je zou kunnen doen is een ECS K7Snogwat nemen, die met een SiS chipset. Dat kost ongeveer 10% prestatieverlies, maar van het geld dat je bespaart kun je een GeForce4 MX440 nemen. Die is heel veel sterker in spellen dan de 2MX200. [/quote:714812553e] Bedankt voor je reactie, maar ik heb toch nog wat vragen: Wat bedoel met ECS K7Snogwat, een mobo misschien en zo ja van welk merk? En wat is die site van NoRRoD?
Link naar reactie
Inderdaad een moederbord fabrikant. http://www.ecs.com.tw Daar staan ook de ECS K7S5A en K7S6A. Het enige verschil tussen die twee is dat de laatste ook DDR333 ondersteunt, voor jou niet van belang. Bij Norrod verkopen ze dat ding misschien als "standaard", maar dat weet ik niet zeker. Op http://www.norrod.nl kun je een pc samenstellen of gewoon prijzen bekijken.
Link naar reactie
ik zou ipv cdrom een dvdrom kiezen. die leest ook cd's. verder: vergeet de systeemkast niet :wink: ik zou in geen geval een asus kopen, abit is volgens mensen die er verstand van hebben veel beter. zie: [url]http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1578[/url] als je trek hebt in een technisch en gedetailleerd artikel :wink: ik quote de conclusie: [quote:89225b6925] Time after time, ABIT surprises us. They used to be one of the pioneers in releasing new motherboards using a new chipset, but that hasn't been the case lately. They take their time to find out what's truly needed by users and design the best solution. The ABIT KR7-RAID didn't come out until the end of November 2001, but without a doubt, it's the best KT266A board out there. The most important thing ABIT did was the implementation of 4 DIMM slots, something hardly any other manufacturers have attempted. The board also overclocks very well, and the new Highpoint RAID controller definitely helps to make the KR7-RAID the recipient of AnandTech Editors Choice Gold Award. [/quote:89225b6925]
Link naar reactie
Asus Abit allebei goed, maar niet de goedkoopste. Al de kt266a planken zijn goed, ik zou voor de goedkoopste gaan. (heb ik ook gedaan ik heb een DFI kt266a plank met Raid) Een goede winkel voor het zelf samenstellen van je pc en het dan door hun te laten bouwen vind ik http://www.eynstein.nl Ze staan open en reageren snel op vragen en hebben een compleet assortiment (niet zo uitgebreid) ik zou gaan voor: 783 DFI AD70 SC KT266A(socket A) DFI AD70-SC €142.23 €142.23 726 Target Trg-PC430 ATX midi tower 300W Target PC430 Midi Tower €60.57 €60.57 10 Maxtor 40.9Gb 7200rpm (hdd) Maxtor 40GB (DMax Plus D740X, 7200rpm) €129.00 €129.00 236 Daewoo 17 inch 719b Daewoo 719B 17 €219.00 €219.00 1940 Supergrace SG 7500 64Mb SDR Supergrace Radeon 7500 €114.00 €114.00 713 Dane-Elec 256 MB DIMM PC2100 256 MB DIMM PC2100 €104.72 €104.72 610 Spire 5E216B1H3G S370/A Spire 5E216B1H3G €10.44 €10.44 898 AMD Duron 950mhz socket-a cpu AMD Duron 950 €72.33 €72.33 Subtotaal (incl. BTW) €852.29 Korting 0.67% ( uitleg over korting) - €5.69 Totaal te betalen (incl. BTW) €846.60 knip en plak van de website van eynstein. ff toelichting. Goedkoopste kt266a plank incl geluid (niet top, wel goedkoop, moederbord is okay) ipv gf2mx een radeon, 3d ff sneller 2d flink mooier en net zo duur. Heb er een goedkope 300watt kast bij gedaan. simpele koeler 40gb HD, hebben niet kleiner goedkoopste 17"(15" kan natuurlijk ook, is goedkoper, de goedkope Daewoo heeft iets minder uitval als de duurdere!) is dus 850 euro oa door de kast iets hoger [edit] Ho wacht, ik lees nu dat je al een geluidskaart hebt, ach dat maakt niet uit, onboard sound is altijd uit te zetten. _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=3924]Mijn PC[/url] | [url=http://gamershq.madonion.com/compare2k1.shtml?2805694]3DMark2001SE[/url] [ Dit Bericht is bewerkt door: hjs op 2002-03-02 21:43 ]
Link naar reactie
[quote:c40efcbd28] Op 02-03-2002 21:54, schreef Mithrandir: right, maar heb je dan ddr-ram en xp support??? [/quote:c40efcbd28] wil jij sdram dan op een kt266a? Natuurlijk heb je dat dan!! waarom niet? kt266a is kt266a en wie het bord maakt doet er niet zoveel toe, als hij maar goed en stabiel is en dat is DFI zeker, DFI staat zeker in de top10 van moederbord bouwers, ik geloof dat ze veel voor Dell enzo doen. En dan is stabiel zijn een noodzaak anders neemt zo'n grote keten echt geen moederborden meer van je af.
Link naar reactie
sorry, was in de war met een 133 chipset :sad: met dat laatste ben ik het niet eens. die grote ketens zoeken vaak het goedkoopste spul bij elkaar, om zelf zo veel mogelijk winst te maken. het beste ben je af als je alles zelf koopt en in elkaar zet. is bovendien leuk! en veel goedkoper als je alle onderdelen op de beurs koopt. :wink:
Link naar reactie
[quote:7ac7c42b59] Op 03-03-2002 1:53, schreef Mithrandir: sorry, was in de war met een 133 chipset :sad: met dat laatste ben ik het niet eens. die grote ketens zoeken vaak het goedkoopste spul bij elkaar, om zelf zo veel mogelijk winst te maken. het beste ben je af als je alles zelf koopt en in elkaar zet. is bovendien leuk! en veel goedkoper als je alle onderdelen op de beurs koopt. :wink: [/quote:7ac7c42b59] Zeker waar, maar losse onderdelen op een beurs kopen en de boel zelf in elkaar zetten is beter geschikt voor de gevorderde.
Link naar reactie
wat heet gevorderd? 't enige wat ik eerder aan hardware had gedaan was een hd inbouwen en een geluidskaart bijprikken :wink: (in 486) toch ging het prima :wink: toen ik een t-bird systeem bouwde :wink: (alleen het geheugen wat ik had gekocht was rot... ik was er wel voorzichtig mee, heel erg voorzichtig zelfs :wink: )
Link naar reactie
Dan heb je geluk gehad. Toen ik m'n eerste systeem bouwde had ik een toetsenbord met een PS/2 aansluiting en een moederbord met een DIM aansluiting gehaald. Toen ik de eerste keer een CD-ROM installeerde zaten de master-slave instellingen natuurlijk verkeerd. Bovenstaande was achteraf gewoon een kwestie van goed de handleiding en specificaties lezen. Toen ik een Athlon 1400 systeem wilde bouwen heb ik een MSI K7T266 gehaald, samen met nog een paar andere benodigde instellingen. (o.a. een 60 Gb hd waarvan de jumpers zo stonden dat er slechts 32 Gb zichtbaar was. In de handleiding stond dat ik wel de goede combinatie had, maar er was nog een tweede goede combinatie.) Alles in elkaar gezet, maar op FSB van 133 gaf het ding grote problemen. Zelfs met een FSB van 100 gebeurden er nog vreemde dingen: Het beeld paste niet goed op het scherm. (Nee, geen verkeerde beeldscherminstellingen) Ik had overigens ook een nieuwe videokaart, dus daar kon het ook aan liggen. Uiteindelijk heb ik viermaal de helpdesk gebeld voordat ik het moederbord terugbracht. BIOS flashen hielp niet, de FSB problemen waren een bekend verschijnsel met die batch van moederborden en ik kocht een ander. Let wel, de problemen met het beeldscherm wilden ze eigenlijk niet geloven, ik kon het ding alleen inruilen vanwege de FSB. Het nieuwe moederbord werkte goed, totdat ik DirectX 8 installeerde. Plotseling allemaal vastlopers in spellen. De oplossing? Zowel het moederbord als de videokaart ondersteunden AGP 4x, maar toen AGP 4x in de BIOS gedisabled was werkte de boel weer goed. Nog afgezien van geheugentimings in de BIOS die niet veranderen als de FSB van 100 naar 133 gaat... Als je niet weet wat de goede geheugentimings zijn en je heb "standaard" geheugen kun je daardoor problemen krijgen.
Link naar reactie
je moet ook niet onvoorbereid gaan bouwen :wink: master/slave heb ik 'nooit' problemen mee gehad :wink: wel met scsi apparatuur, de id van de dingen. daar dacht ik 4 jaar geleden nog niet aan. onderlaatst kwam ik daar achter :wink: afgelopen hcc-beurs heb ik weer een 'systeem' gekocht - componenten dus - maar daar zat een echt defect mobo (abit kt7a raid) bij. cpu kreeg geen signaal of zo :wink: en in linux heb je met direct x geen problemen :razz:
Link naar reactie
[quote:b2a9c90fa3] Op 03-03-2002 14:24, schreef Mithrandir: je moet ook niet onvoorbereid gaan bouwen :wink: master/slave heb ik 'nooit' problemen mee gehad :wink: wel met scsi apparatuur, de id van de dingen. daar dacht ik 4 jaar geleden nog niet aan. onderlaatst kwam ik daar achter :wink: afgelopen hcc-beurs heb ik weer een 'systeem' gekocht - componenten dus - maar daar zat een echt defect mobo (abit kt7a raid) bij. cpu kreeg geen signaal of zo :wink: en in linux heb je met direct x geen problemen :razz: [/quote:b2a9c90fa3] Zo te horen ben je een groot voorstander van het hele Linux gebeuren. Ik zelf heb Linux Redhat, kun je hier fatsoenlijk spellen (Max Payne, Quake III ed.) spelen als je het zonder windows op een pc heb staan of zou je het beter samen op 1 pc zetten (kost mb's/gb's)???? (Dit hoord eigenlijk bij software :wink: maar dat maakt hopelijk niet uit. [ Dit Bericht is bewerkt door: Luuk_Janssens op 2002-03-03 15:32 ]
Link naar reactie
[quote:f22693bdfd] Op 03-03-2002 1:53, schreef Mithrandir: sorry, was in de war met een 133 chipset :sad: met dat laatste ben ik het niet eens. die grote ketens zoeken vaak het goedkoopste spul bij elkaar, om zelf zo veel mogelijk winst te maken. het beste ben je af als je alles zelf koopt en in elkaar zet. is bovendien leuk! en veel goedkoper als je alle onderdelen op de beurs koopt. :wink: [/quote:f22693bdfd] Ik ben het zeker met je eens dat op een beurs kopen het leukst is en ik geloof ook zeker dat de grote merken zo goedkoop mogelijk een systeem willen bouwen, maar ik geloof ook dat ze wel kijken naar stabiliteit, ik denk dat bv. Dell snel klanten kwijt raakt als een (groot) bedrijf constant problemen heeft met de gekochte pc's en dat zijn toch de belangrijkste klanten voor die bedrijven. Dus: DellsCompaqsEtc. zijn traag, opgebouwd uit goedkope onderdelen maar volgens mijn wel stabiel. Nou dat ik bij DFI ook een beetje zo, het moederbord is iets trager als de concurentie maar in sommige reviews welke ik las ook stabieler als de concurrentie. Nou van mij mag hij ietsje trager zijn dat merk je toch neit echt, maar iets minder stabiel is wel iets wat je merken gaat :smile: btw mijn dfi loopt nu op 11 * 142 ipv 10.5 * 133 op 1.6 volt (de cpu dan) met alle timing op snelst en cas2.
Link naar reactie
Die Dell pc's zijn stabiel, omdat de goedkope onderdelen heel goed getest worden in combinatie met elkaar. Voldoet een onderdeel niet, dan nemen ze een ander merk. Als je losse onderdelen koopt als consument heb je het iets minder gemakkelijk en moet je dus meer op de kwaliteit letten. Nadeel van zo'n Dell is natuurlijk dat als je gaat upgraden de kans op conflicten veel groter is dan als je zelf eersteklas onderdelen bij elkaar hebt gezocht.
Link naar reactie
:smile: maar ondertussen hebben we een hele discussie maar heb ik al een tijdje niks meer gehoord van de vraagsteller :wink: Mij bevalt de keuze voor DFI nog steeds goed en natuurlijk heb ik niet zomaar gekozen voor de goedkoopste maar heb ik diverse reviews gelezen. oa bij anandtech en Ome Tom [quote:fea820ddb4][b:fea820ddb4]Ome Tom[/b:fea820ddb4] The DFI board is a relatively inconspicuous product. The manufacturer was only interested in presenting a stable board with a KT266A chipset. And it's part of this standard that the board be equipped with 3 DIMM and 5 PCI slots. Our collective hat goes off to the integrated RAID controller, the useful AGP clip and the passive cooler on the North Bridge. A highlight in this test group is the fact that DFI doesn't integrate an ACR, CNR or an AMR slot. In the benchmarks, the DFI board scores in the last third of the rankings. Here's a whiff of utopia - in BIOS, you can set a maximum FSB clock speed of 250 MHz, although this has no real practical significance. Real AMD nuts will most certainly be disappointed that the board's core voltage settings max out at 1.85 volts. An important selling point for the DFI remains, however: its price, which is generally considerably lower than that of the competition. [/quote:fea820ddb4] en dit is dan de Raid versie van het bord [url=http://www.tomshardware.com/mainboard/01q4/011126/kt266a_nforce-06.html]Link[/url] [quote:fea820ddb4][b:fea820ddb4]Anand[/b:fea820ddb4] Recently DFI has started to pick up the pace in the enthusiasts market, and we continue to see this trend in the AD70-SR. The AD70-SR recently got its name changed to distinguish itself from its older KT266 brother, the AD70. The AD70-SR has a very wide range of FSB speeds from 100MHz to 250MHz. Although the 100/133MHz jumper is still present on the board, the wide range of speeds available is already a big jump for DFI. There are no voltage settings for I/O and memory on the AD70-SR, while a decent range of settings are available for CPU core. One important feature DFI implemented on the board was the asynchronous memory setting, allowing you to run your memory slower than the FSB speed as you continue to increase the FSB. Although the board couldn't hit very high FSB values without compensating the stability, this is a nice option provided by DFI. The board also comes in with the Promise PDC 20265 RAID controller supporting ATA100. In order to reduce the cost DFI decided not to put an integrated sound chip on the AD70-SR, and the result is a 100-dollar board that is very stable with RAID functions [/quote:fea820ddb4] ook hier weer de raid versie getest. [url=http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1578&p=9]Link[/url] bij eynstein waar het bord staat hebben ze nog 2 links naar reviews (hoe zouden zo toch aan die links komen :wink: )
Link naar reactie
Goed plan. :wink: maar serieus ik ben gewoon zeer tevreden over ze, dus helaas zal ik ze blijven noemen. Zodat andere ook merken wat een top-zaak het is. btw. ze hebben al erg aardig voor me gedaan toen ik laatst daar mijn pc bestelde. (ik had al een paar mensen geholpen met kopen daar) Zo hadden ze wat rooster uit mijn kast gehaald voor me en vervangen door fingerguards voor niks en ik was vergeten de unlockt van de xp te bestellen en dat mailde ik later en dat heeft Noud dus gedaan zonder dat het in rekening is gebracht :grin:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...