Ga naar inhoud

Voltage CPU


Aanbevolen berichten

Hoi Mensen Ik las toenet dat je door het verhogen van het voltage van je CPU het systeem stabieler word. Ik heb zelf een AMD Athlon 1333 met 256 SDRam en Windows ME als besturingssysteem maar hij loopt vaak vast en is niet erg stabiel. Is dit een oplossing voor mij door het voltage te verhogen? Zo ja. hoe hoog of hoeveel hoger moet ie dan komen en waar verander ik dit precies? Greetz Stefan
Link naar reactie
Ik denk het niet maar dan moet ik iets meer weten over je systeem. :grin: heb je amd overgeklokt? Zo Ja dan helpt het inderdaad om je voltage omhoog te krikken maar pas op dat je niet te hoog gaat!!!!! :evil: Je amd kan dan stuk gaan. Nee dan denk ik dat het niet helpt. :sad: Maar heb je ook gekeken of het een software probleem is, opzich is WIN ME één van de slechtere OS (heeft problemen met je ram weer vrij te gegeven).
Link naar reactie
Je kunt het voltage in je BIOS verhogen (gewoon even zoeken :wink: ). Het zou er inderdaad voor kunnen zorgen dat je systeem stabieler wordt, mits dat de instabiliteit wordt veroorzaakt door je CPU en niet door je PCI kaarten, Videokaart of geheugen. (vooral merkloos geheugen kan nog wel eens problemen geven :sad: ) Als je het voltage (Vcore) verhoogt moet je eerst even kijken tot hoe hoog je mobo de Vcore ondeersteund, meestal 1,85. Ook moet je goed in de gaten houden dat je CPU niet te heet wordt. Verhoog het voltage in stapjes van 0,05 en zorg ervoor dat je CPU goed gekoelt is. De temperatuur is ook in het BIOS te vinden, maar je kan ook MBM 5 downloaden om vanuit Windows de temp te bekijken (je moet wel een warmte sensor op je mobo hebben, meestal is dat bij de wat betere mobo's wel standaart). Als je systeem instabiel blijft kan het dus aan je geheugen liggen, ook dat voltage is op te voeren in het BIOS om het stabieler te maken, maar ga niet te hoog want je loopt risico op je geheugen te beschadigen bij een te hoog voltage. Veel succes en laat weten wat ervan geworden is! (Of als je nog vragen hebt) Groetjes Marcel
Link naar reactie
Probeer eens een ram programmatje. Kan ze downloaden door ff naar http://www.google.nl en daar als zoek term "ram booster" ofzo iets je kunt veel vinden kijk maar welke het beste werkt voor je. :grin: of kijk ff hierna http://www.releaseram.com. Maar BA kan je beter helpen hij heeft meer ervaring dan ik zelf. :sad:
Link naar reactie
Idd, als je ME draait, dan loont het wel de moeite om een proggy als Cacheman of RAMidle te draaien, waardoor je meer geheugen beschikbaar hebt. Verder is het een van de meest buggy OS'en die er zijn, dus ik zou het je ieg niet aanraden. Je kan idd kijken of het systeem stabieler blijft bij een Vcore van 1.8V (vooral bij de thunderbird 1400 serie kwam het wel eens vaar dat dit hielp), maar wat je ook kan doen is je VIO even op 3.4 of 3.5V zetten, of in het geval van DDR je Vddr even op 2.7V zetten, dardoor is je geheugen net wat stabieler. Ook kan je nog even naar je voedingsspanning kijken, en dan vooral de 5V rail. Als die beneden de 4.75V zakt dan kan je daar problemen mee krijgen. Kwalitatief slechtere voedingen willen nog wel eens een schommelend voltage hebben, waardoor hij af en toe heel laag staat. Ook dit kan je uitlezen met bijvoorbeeld MBM5.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...