Ga naar inhoud

Vraagje over het RAM


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een vraagje, ik wil 512 MB DDR kopen, maar moet het registered of unbuffered? Ik wil gewoon lekker gamen en mijn PC eventueel overklokken. Ik dacht aan RAM van Corsair wat goed te overclocken scijnt te zijn. Het is wel 67 (317)euro duurder dan het KIngston RAM is het die meerprijs waard? Of weet iemand het goedkoper te vinden? Please tell me! Groetjes Marcel
Link naar reactie
Ik zou unbufferred kopen (zelfde als non registered, en ook het zelfde als non-ECC) ECC is namelijk alleen maar duur, het heeft een hogere latency, en wordt door Via chipsets dacht ik niet ondersteund. (Bij de AMD 760 chipset heb je juist wel ECC nodig als je meer als 2 banken gebruiken wil) Verder OC'ed corsair idd erg goed :smile: ze lopen moeiteloos op 166 MHz :smile: Dat kan je van kingston niet zeggen, ik denk dat die tussen de 140 en 150 MHz in komen. Of het je die meerprijs ook waard is, is aan jou, ik heb het ieg niet gedaan, die prijzen van corsair werden me net ff te gek :sad:
Link naar reactie
[quote:abbdc09cfe] Op 05-04-2002 20:46 schreef BA: Ik zou unbufferred kopen (zelfde als non registered, en ook het zelfde als non-ECC) ECC is namelijk alleen maar duur, het heeft een hogere latency, en wordt door Via chipsets dacht ik niet ondersteund. (Bij de AMD 760 chipset heb je juist wel ECC nodig als je meer als 2 banken gebruiken wil) Verder OC'ed corsair idd erg goed :smile: ze lopen moeiteloos op 166 MHz :smile: Dat kan je van kingston niet zeggen, ik denk dat die tussen de 140 en 150 MHz in komen. Of het je die meerprijs ook waard is, is aan jou, ik heb het ieg niet gedaan, die prijzen van corsair werden me net ff te gek :sad: [/quote:abbdc09cfe] BA vraagje? Hoe zit dat nauw met dat op 166 MHz lopen? Ze lopen toch op 333 MHz of komt die 166 er nog bij?
Link naar reactie
[quote:a4ce6752ec] Op 05-04-2002 20:56 schreef BA: Het is 166 MHz DDR (Double Data Rate), dus effectief gelijk aan 333 MHz. Om de marketing noemen ze het daarom ook 333 MHz, terwijl de werkelijke kloksnelheid 333 / 2 = 166 MHz is. [/quote:a4ce6752ec] Maar als de FSB op 166 staat gaat er toch ook nog een deel naar de PCI en AGP? Dan draait het geheugen toch nooit 333 Mhz? Of kan je de FSB hoger dan 166 zetten? [ Dit bericht is bewerkt door: Marcel de Reus op 2002-04-05 21:00 ]
Link naar reactie
Nee, het datapad naar het geheugen heeft verder niks met de bandbreedte van de AGP en PCI bus te maken, dat ligt compleet los van elkaar. Die 166 MHz (333) is dus altijd voledig voor het geheugen. Wel is het zo, dat ze aan elkaar gelinked zijn om de timing synchroon te laten lopen. Daar komen de dividers erbij: de PCI bus loopt standaard op 33 MHz, en de AGP bus op 66 MHz. Dus de 1/5 divider voor PCI met 166 MHz mem betekend dat de PCI bus op 166 / 5 = 33 MHz loopt. Voor de AGP geld dat ook, maar daar zou je de 2/5 divider gebruiken, waardoor je op 166 * 2/5 = 66 MHz uit komt. Wat wel weer zo is, is dat de bandbreedte van de bussen omhoog gaan als de snelheid van de FSB hoger word, hoger als de standaard dividers aan kunnen. 185 / 5 = 37 MHz. Als je dus de FSB op 185 MHz instelt, dan zal de PCI bus op 37 MHz lopen, en de AGP bus op 74 MHz.
Link naar reactie
[quote:5cbd932a8a] Op 05-04-2002 21:04 schreef BA: Nee, het datapad naar het geheugen heeft verder niks met de bandbreedte van de AGP en PCI bus te maken, dat ligt compleet los van elkaar. Die 166 MHz (333) is dus altijd voledig voor het geheugen. Wel is het zo, dat ze aan elkaar gelinked zijn om de timing synchroon te laten lopen. Daar komen de dividers erbij: de PCI bus loopt standaard op 33 MHz, en de AGP bus op 66 MHz. Dus de 1/5 divider voor PCI met 166 MHz mem betekend dat de PCI bus op 166 / 5 = 33 MHz loopt. Voor de AGP geld dat ook, maar daar zou je de 2/5 divider gebruiken, waardoor je op 166 * 2/5 = 66 MHz uit komt. Wat wel weer zo is, is dat de bandbreedte van de bussen omhoog gaan als de snelheid van de FSB hoger word, hoger als de standaard dividers aan kunnen. 185 / 5 = 37 MHz. Als je dus de FSB op 185 MHz instelt, dan zal de PCI bus op 37 MHz lopen, en de AGP bus op 74 MHz. [/quote:5cbd932a8a] Wordt mijn geheugen dan sneller dan 333 Mhz? En kan dat corsair het aan? En om de AGP weer terug naar 66 te krijgen kan je de divider toch hoger zetten of kan dat niet?
Link naar reactie
Als je de FSB naar 185 Mhz zet, dan loopt je geheugen dus op 185 x 2 = 370 MHz, sneller dus. De AGP divider hoger zetten kan niet, omdat 1/5 maximaal is. Overigens is de FSB van een CPU maar 133 (266) MHz, dus je moet aardig hard je best doen wil je 166 MHz halen. Wat ze nu doen is de FSB van de CPU op 133 MHz zetten, en het geheugen op 166 MHz. Maar als je hem laat unlocken kan je dus ook je FSB op 166 Mhz krijgen, en het geheugen op 166 MHz :smile: Lees ieg dat verhaal uit mijn sig maar eens goed, daar staat een goede uitleg mbt tot FSB etc in :smile:
Link naar reactie
[quote:76a79afb6c] Op 05-04-2002 21:17 schreef BA: Als je de FSB naar 185 Mhz zet, dan loopt je geheugen dus op 185 x 2 = 370 MHz, sneller dus. De AGP divider hoger zetten kan niet, omdat 1/5 maximaal is. Overigens is de FSB van een CPU maar 133 (266) MHz, dus je moet aardig hard je best doen wil je 166 MHz halen. Wat ze nu doen is de FSB van de CPU op 133 MHz zetten, en het geheugen op 166 MHz. Maar als je hem laat unlocken kan je dus ook je FSB op 166 Mhz krijgen, en het geheugen op 166 MHz :smile: Lees ieg dat verhaal uit mijn sig maar eens goed, daar staat een goede uitleg mbt tot FSB etc in :smile: [/quote:76a79afb6c] He BA, als je je CPU dus niet OC't draait je geheugen gewoon op 266 MHz en is de extra money voor PC2700 ram gewoon weggegooit geld? Ik had je site trouwens al gelezen, vasndaar al dfie wijsheid! Gister had ik nog nooit van een FSB of een multiplier gehoord!
Link naar reactie
Als jullie het nu toch over RAM kaarten hebben, wat is nou precies het verschil tussen de verschillende versies (niet de merken) en moet je zorgen dat de 2e ram kaart gelijk is (qua versie dus) aan de 1e of maakt dat niks uit. Hoe bepaal je de versie eigenlijk, (ja ik ben een newbie op dit gebied, ben tot nu toe alleen softwareproblemen en updates de baas ;D
Link naar reactie
PC 2100 = DDR, 133 MHz, 2100 MB/s PC 2700 = DDR, 166 MHz, 2700 MB/s PC 3000 = DDR, 183 MHz, 3000 MB/s (Onofficieel, maar OCZ levert het al) PC133 = SDR, 133 MHz, 1066 MB/s PC100 = SDR, 100 MHz, 800 MB/s Speciaal voor de P4 heb je dan nog RDRAM, maar die laat ik even zitten. De snelheden van de geheugenmodules worden altijd aangepast aan de langzaamste. Je kan dus bijvoorbeeld wel PC 100 en PC 133 mixen, maar het mag dan niet sneller als 100 MHz lopen. Typeaanduiding staat wel op de modules :smile: [quote:93b2d1ea59] He BA, als je je CPU dus niet OC't draait je geheugen gewoon op 266 MHz en is de extra money voor PC2700 ram gewoon weggegooit geld? Ik had je site trouwens al gelezen, vasndaar al dfie wijsheid! Gister had ik nog nooit van een FSB of een multiplier gehoord! [/quote:93b2d1ea59] Nee, als je dan dus je CPU op 266 MHz FSB hebt, en je geheugen op 333 MHz heb je daar evengoed voordeel van, doordat de latency's lager zijn :smile: Het is dus wel wat sneller, maar niet zo snel als 333 om 333.
Link naar reactie
[quote:aca62dbcd3] Op 05-04-2002 22:02 schreef BA: PC 2100 = DDR, 133 MHz, 2100 MB/s PC 2700 = DDR, 166 MHz, 2700 MB/s PC 3000 = DDR, 183 MHz, 3000 MB/s (Onofficieel, maar OCZ levert het al) PC133 = SDR, 133 MHz, 1066 MB/s PC100 = SDR, 100 MHz, 800 MB/s Speciaal voor de P4 heb je dan nog RDRAM, maar die laat ik even zitten. De snelheden van de geheugenmodules worden altijd aangepast aan de langzaamste. Je kan dus bijvoorbeeld wel PC 100 en PC 133 mixen, maar het mag dan niet sneller als 100 MHz lopen. Typeaanduiding staat wel op de modules :smile: [quote:aca62dbcd3] He BA, als je je CPU dus niet OC't draait je geheugen gewoon op 266 MHz en is de extra money voor PC2700 ram gewoon weggegooit geld? Ik had je site trouwens al gelezen, vasndaar al dfie wijsheid! Gister had ik nog nooit van een FSB of een multiplier gehoord! [/quote:aca62dbcd3] Nee, als je dan dus je CPU op 266 MHz FSB hebt, en je geheugen op 333 MHz heb je daar evengoed voordeel van, doordat de latency's lager zijn :smile: Het is dus wel wat sneller, maar niet zo snel als 333 om 333. [/quote:aca62dbcd3] He BA, als ik nu niet ga overclocken, ik neem eventueel een 2100XP dan levert het OC'en toch niet echt resultaat (minder risico ik ben maar een beginner en heb hard moeten sparen, ik overclock eerst mij oude P3 450 en de P1 van de buren wel!) Heb ik dan nog steeds RAM van Corsair nodig of kan ik dan net zo goed Kingston nemen?
Link naar reactie
'k hoop dat ik ook mag antwoorden :grin: kingston is een goed merk, het overtreft zo'n beetje alle blanko merken. zelf heb ik pc 133 C2 sdram van infineon of kingston (ik weet het al niet meer...) .ook mij was corsair te duur. maar dan wil dat geheugen alsnog 145 mhz doen ipv 133 (schiet dus niet op... nog geen 10%) als je niet gaat oc-en dan kun je met 'gewoon' kingston geheugen prima volstaan.let wel even op de latency timers. kweenie wat je voor ddr-ram allemaal hebt... maar het moet hooguit 2.5 zijn
Link naar reactie
Bij SD RAM moet je op een procent of tien tot vijftien rekenen, bij DDR minder, 5 tot 7 % tussen Cas 2 en 2.5 [quote:890cbb7346] He BA, als ik nu niet ga overclocken, ik neem eventueel een 2100XP dan levert het OC'en toch niet echt resultaat (minder risico ik ben maar een beginner en heb hard moeten sparen, ik overclock eerst mij oude P3 450 en de P1 van de buren wel!) Heb ik dan nog steeds RAM van Corsair nodig of kan ik dan net zo goed Kingston nemen? [/quote:890cbb7346] Dan voldoet idd Kingston ook wel, let even op de CAS timing, als het even kan moet je 2 nemen. (Mag ik trouwens ook Apacer Cas 2 mem aanraden? Komt niet hoog qua kloksnelheid, maar ze willen bij mij wel op turbotiming draaien, cas 2 en 4way interleaved etc :smile: ) _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=16255]PC 1[/url] [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=16256]PC 2[/url] [url=http://home.quicknet.nl/qn/prive/ma.ansink/OCguide1.htm]BA's overclocking guide v1.0[/url] [ Dit bericht is bewerkt door: BA op 2002-04-06 00:20 ]
Link naar reactie
Ik ben zelf de gelukkige bezitter van 2x 256mb pc2400 cas 2 XMS Corsair geheugen. Theoretisch moet ik hier vet mee overkunnenklokken maar veel verder dan 11,5x145 kom ik niet en dat wil ook niet stabiel. Wat ik bedoel is je kan wel duur geheugen kopen en een AthlonXP kopen maar een goed moederbord is ook erg van belang. anders kom je nog niet ver met je dure Corsair geheugen zoals ik nu heb, ik ga dan ook voor de zoveelste keer een nieuw moederbord kopen. nog een opmerking op het OCen van de AthlonXP 2100+ Ik verwacht niet dat je deze ver kan overklokken omdat de 2200+ de laatste CPU word van de huidige AthlonXP lijn. Hierdoor verwacht ik dat de 2100+ en de 2200+ niet echt OC cputjes zullen zijn. De nieuwe CPU's, de AthlonXP "thoroughbred" die in Juni dit jaar komen zullen denk ik veel itteresanter worden om te OCen. Dus koop of een athlonXP 1900+ / 2000+ of wacht op de nieuwe AthlonXP's in Juni, als je wil overklokken.
Link naar reactie
Hey BA en Mike, Thnx voor de info, maar ik had toch nog een paar vraagjes. Ik wil namelijk wel zeker van mijn zaak zijn en geen domme dingen doen! Ik heb jullie daarom een e-meeuw gestuurd zouden jullie dees willen beantwoorden? Ik zou er erg mee geholpen zijn! Groetjes Marcel
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...