Ga naar inhoud

oude pc terug aan de praat krijgen?


Aanbevolen berichten

Heb een oude pc gekregen die ik graag terug aan de praat zou krijgen. Op de proc staat pentium.Ergens plakt een etiketje met 1996, ik veronderstel dat dat het assemblagejaar is.Harde schijf palladium 1.2 gb. Bij het onder spanning zetten blijft hij bieptonen geven. Er is 1 slot op het moederbord, en daar staat dim1 naast gedrukt.Dat slot is leeg. Dat slot heeft aan zijn uiteinden 2 kleine witte klepjes, ik veronderstel om het geheugen te klemmen. Er is nog 1 bruin slot, lengte ongeveer de helft van het dimm-slot en daar zit een latje in waarop 3 processors zitten. Vraag: wat betekenen de bieptonen (geen geheugen?),wat zit er in dat bruine slot?, welk ramgeheugen moet er in het dimm-slot?(ik heb hier een dimm liggen van 64mb,pc133;dat past wel in dat slot, maar ik zie het nut niet in van die 2 klemmetjes;trouwens bestond er in '96 al dimm geheugen van 64mb,pc133?) Beste dank,Johan
Link naar reactie
Even een antwoord op die blieptonen. Waarschijnlijk is je geheugen stuk. Op oude mobo's met EDO geldt dat EDO geheugen in paren moet staan (2x8, 2x16, 2x32 enz). Ik heb zelf nog een Intel moederbord uit 1995 ook met zo'n bruin slot en ik dacht altijd dat die diende voor de 1e generatie P2, maar zeker weet ik dat niet. [ Dit bericht is bewerkt door: ODF op 2002-04-02 20:19 ]
Link naar reactie
typo? ik denk dat je 32 mb bedoelt. dat komt omdat pentiums 'nooit' meer dan dat zien in een bankje. ik heb een pentuim 233 MMX en ook die ziet niet meer dan 32 mb/bank (ook niet toen er 128 in zat :sad: ) dus die 64 kun je beter ergens anders in stoppen... of proberen te ruilen voor 2x 32 (zou dat best willen maar je woont toch echt te ver weg...) heel misschien kun je mbv een bios-update wat meer eruit krijgen. heb dat nog niet geprobeerd. (kost me teveel moeite om te achterhalen welk mobo er precies inzit)
Link naar reactie
Dat je mobo minder geheugen ziet betekent normaliter dat hij het geplaatste geheugen niet aan kan. Vooral de wat onbekendere mobo merken. Je stopt een 64 Mb PC100 dimm erin en hij ziet laten we zeggen 20 MB. Dan betekent het dat je mobo geen PC100 geheugen ondersteund. Zelfde geldt voor PC133. Uiteraard heb je bij de 133 meer kans dat ie die niet goed herkent.
Link naar reactie
geen idee hoe je dat kunt zien, maar dat maakt niet uit, zolang je maar twee identieke bankjes bij elkaar zet. het zou idd kunnen dat dat komt doordat het pc>66 MHz ram was bij mij. al was het dan wel 128 mb waarvan maar 32 mb gezien werd... en op een celeron I mobo (ook 66 mhz dus) pakt ie wel een volledige 128 mb/module
Link naar reactie
zoiets vermoedde ik al. mijn pentium kan ook 'maar' 96 mb cachen, dus mee geheugen heeft geen nut. (kan ook niet meer in overigens :grin: ) ik heb de indruk dat dat voor een pentium zelfs veel is (64 gebruikelijk???) however, een simpele router/firewall heeft aan 96 mb meer dan zat :grin:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...