Ga naar inhoud

pIII 933 overklokken?


Aanbevolen berichten

Ik heb zelf een P3 450 Mhz (krijg binnenkort gelukkig een XP :smile: ) , maar heb deze niet overclockt. Wel kan ik je wat info geven. Je sneldheid van je processor bestaat uit de multiplier X Front Bus Speed. De multiplier van alle nieuwe intel CPU's is gelocked dus daar schiet je niets mee op. Wel kan je de FSB verhogen (ik denk dat hij bij jouw op 133 staat en je multiplier dus op 933 / 133 = 7). Maar hierdoor gaat ook je geheugen sneller lopen en het is maar de vraag of dat het aankan. Bovendien gaat de snelheid van je PCI en je AGP ook omhoog en als je insteekkaarten dat niet aan kunnen loopt je systeem niet meer stabiel (errors enz.). Je moet ook zorgen voor goede koeling dat is het belangrijkst. Hoe hoog je komt moet je zelf gewoon uittesten door in je BIOS het FSB hoger te zetten. Als alles dan nog stabiel draait na een tijdje zwaar werk (gaming, benchmarktests) en de temperatuur komt niet boven de 45 graden kun je hen weer een beetje hoger zetten. Neem kleine stapjes en bij instabiel worden gewoon een stapje terug. Je kan eventueel het volt over je RAM verhogen als dat de instabiliteit veroorzaakt (met kleine stapjes!) en als de CPU het niet trekt (je hebt namelijk een van de laaste P3's dus veel OC ruimte is er niet) kun je hierover het volt verhogen (stapjes van 0.05 V) let dan wel op de temperatuur! Tenslotte zou je een heel end verder komen als je de dividers van je PCI (standaart 1/3 van 133) en je AGP (standaart 2/3 van 133) in kunt stellen. Want zodra je de FSB verhoogt tot bijv. 140 = de snelheid van je PCI 1/3 van 140 = 47 Mhz wat de genoemde instabiliteit van je insteekkaarten kan veroorzaken. Als je dit bijv. op 3/12 kan zetten wordt de snelheid weer 35 Mhz! Dan ligt het dus in iedergeval niet aan je insteekkaarten als het instabiel draait :smile: Of dit bij jouw moederbord kan weet ik niet, dat zou je even moeten uitzoeken (vragen op dit forum of gewoon in je BIOS snufeelen). Veel succes, Marcel
Link naar reactie
Jij hebt veel geleerd in 1 dag :wink: De standaard dividers die er voor een 133 MHz FSB systeem gebruikt worden zijn PCI 1/4 en AGP 1/2. Als je dus een FSB van 140 MHz gaat draaien dan kom je op 35 Mhz PCI uit. Die 1/4 divider zit dus al standaard op je mobo, en wordt ook altijd gebruikt bij een PIII met een 133 Mhz FSB. Een temperatuur van 45 graden zegt niks, je CPU mag veel heter worden, tot een graad of 60, dan moet je uit gaan kijken. Het is alleen zo dat CPU's hogere kloksnelheden halen bij lagere temperaturen, doordat silicum een halfgeleidermateriaal is. Halfgeleiders presteren beter bij lagere temperaturen. Lees verder het verhaaltje uit mijn sig maar eens :smile:
Link naar reactie
Zelf nog een vraagje: Ik heb mijn oude systeem voor 250 euro aan mijn oom verpatst :smile: (hij heeft een slechte P2, maar wil sneller). Ik zet zijn onderdelen gecombo't met mijn onderdelen in een nieuwe PC, maar ik wil er dan ook het beste uit halen. Dus de vraag is kan ik mijn Pentium 3 450 Mhz unlocken, want die zijn toch gelocked? Het is een slot 1. (en ik kan de MP eventueel in de BIOS instellen) Volgende probleem is dat mijn mobo maar 100 Mhz FSB ondersteund wat ik dus naar 133 wil hebben (ik heb PC133 SDRAM erin zitten, dus leek mij 4,5 X 133 = 600 wel leuk :grin:) Kan ik mijn moederbord dus ook FSB 133 laten ondersteunen met flashen ofzo? Het is een Chaintech 5600B-mATX-AUDIO-2.1N Kun jullie me misschien helpen? Thnx Groetjes Marcel PS heeft er iemand nog een dualslot 1 mobo of zijn die dingen nooit gemaakt? (Dan kan ik beide CPU's op een mobo zetten :grin: )
Link naar reactie
Pentium III's kan je niet unlocken. Slot 1 dual mobo's zijn er wel, maar dan moet je even zoeken op wat 2de hands sites. In games heb je, op quake 3 arena da, verder geen voordeel van een 2de processor, omdat er geen games zijn die SMP ondersteunen. Of je verder wat aan die 100 MHz grens doen kan, weet ik zo niet. Misschien dat een andere biosrevisie meer mogelijkheden bied? Het is trouwens nog maar de vraag of je 133 MHz FSB halen kan, omdat je bij 600 MHz tegen de fysieke grens van die CPU aan loopt. Ook moet je chipset dat kunnen, mbt tot AGP en PCI dividers.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...