Ga naar inhoud

ABIT KA7 KX133 Athlon 700 + built by ATI Radeon 7500 stabili


Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik dit nu bij in dit forum-onderdeel moet plaatsen of in het onderdeel videokaarten maar dat moet de moderator evt. maar verbeteren. Laatst heb ik een 2e-hands moederbordje + processer op de kop getikt met als doel een 2e computer die kan tekstverwerken, dvd's afspelen en wat spelletjes kan draaien. Dit was een Abit KA7 met een AMD Athlon 700 MHz. 2 x 128 mb PC133 SDRAM, Samsung DVD-spelertje, SB Live! 5.1 en een orginele Built by Ati Radeon 7500 Retail maakten het systeempje compleet. Na het installeren van een Engelse Windows XP Pro en de nieuwste XP-drivers voor de geluidskaart en de Radeon (WXP-RADEON-6-13-10-6037-EFG en de de ATI DVD-speler update) probeerde ik een DVD af te spelen (The Cure Greatest Hits :smile:); Na 1 seconde spelen hing de comp en kreeg ik een reboot voor mijn neus geschoteld. Na de reboot 3dmark 2000 1.1 geprobeert te draaien maar ook dit gaf een hang-up. XP-drivers gedeïnstalleerd, oude drivers van de bijgeleverde ATI driver-cd geinstalleerd en daarna deed in ieder geval het afspelen van een DVD en het draaien van 3dmark 2000 maar met horten en stoten en haperend geluid. De 3dmark2000 -score was 1771. Dit in plaats van de normale 5 à 6 duizend. Andere XP-drivers (wxp-radeon-6-13-10-6015) losten alleen het geluidsprobleem op maar de belabberde 3dscore bleef. Ook het installeren van Via 4in1 drivers (437v(a) eigenlijk niet nodig voor XP) haalden niets uit. Daarna heb ik de Radeon 7500 in een ander systeem gezet (asus A7V, Athlon TB @ 950) met de nieuwste XP-drivers en hierop draaide die prima met goede 3dmark scores. Ik heb in het ABIT KA7 systeem een Geforce 2 MX "classic" gezet, en ook dit draaide wel ondanks dat ik in 3dmark 2000 een niet al te vloeiend beeld had en een magere score van ongeveer 4000. Mijn probleem is nu dat ik een zeer instabiel ABIT KA7 + Radeon 7500 combinatie heb met dramatische 3dmark score en een niet soepele DVD-playback. Kan iemand mij advies geven over het stabiel maken van mijn systeem? Of is dit gewoon te wijten aan de beruchte instabiliteit van de oude Athlon met een nieuwere videokaart en valt hier weinig meer aan te doen? Robert.
Link naar reactie
Fast Write en/of side band addressing disabelen geeft geen resultaat. Wat me wel opvalt is dat bij Adapter Information bij het systeem met de Radeon AGP Transfer Mechanism Disabled staat en onder system memory available: n/a Ook staat AGP Texturing Disabled en de AGP aperture is 16 MB. Volgens mij zijn dit allemaal geen goede waarden als ik ze vergelijk met mijn Geforce 2MX systeem...hoe verander ik deze? [ Dit bericht is bewerkt door: Baxcorp op 2002-04-07 22:36 ]
Link naar reactie
moet of mag??? ik zet 'm graag op 32 MB (van de 512) maar ik gebruik dan ook geen vette 3d (kan immers niet met een matrox G450) zijn er btw nog kaartjes die je in een pci-slot kunt stoppen en waarmee je je 3d performance kunt boosten? (voor mensen als ik... die liever een stilstaand beeld zien)
Link naar reactie
Het mag ook lager als jij dat leuk vind :wink: maar meestal heb je de beste performance met hem op de helft. Sommige kaarten willen zelfs bijna alleen goed lopen met AGP Aperture op 64 of 128 MB. Verder zijn er tgenwoordig geen addon PCI 3D kaarten meer, de voodoo 2 was de laatste. Die zijn zo zwaar verouderd, en de nieuwere games ondersteunen ook geen Glide meer. Alleen als je erg vaak UT speelt zou je er nog wat aan kunnen hebben.
Link naar reactie
[quote:2fd2c32cb5] AGP texture size op helft van systeem geheugen? Dan moet ik het op mijn Asus A7V systeempje ook maar aanpassen. Ik had al AGP apertures size op 32 en 64 geprobeerd maar dat mondde steeds uit in een zwart scherm, eventueel nog eerst nog met een mousepointertje... :smile: [/quote:2fd2c32cb5] Met allebei de videokarten?
Link naar reactie
Niet met allebei de videokaarten. Op mijn ABIT KA7 met Radeon 7500 systeem heb ik AGP Aperture size van 16, 32, 64 en nu ook 128 MB geprobeerd maar alleen 16 MB doet het. Ik krijg nu toch het idee dat aan mijn BIOS instellingen ligt, ik ga 'm maar resetten. Maar dat doe ik morgen wel...een goedennacht BA en alvast bedankt _________________ "Love is a many splintered thing" [ Dit bericht is bewerkt door: Baxcorp op 2002-04-08 13:45 ]
Link naar reactie
Nou, het Basic Input Output System resetten en daarna de optimal defaults instellen zorgde er in ieder geval voor dat de AGP Aperture size op 64 MB kon staan en de AGP mechanical transfer op DMA. standaard 3Dmark2000 1.1 loopt nou redelijk, +/- 4500 inplaats van de 1770 eerst, dit is wel erg laag voor een Radeon 7500. Maar 3dmark 2001 SE hangt telkens vrij snel met automatisch een reboot. Wat ook niet klopt is dat als ik in het BIOS AGP 4x aan zet Windows XP direct na het zwarte "laadscherm" (met de blauwe progres-indicator) gaat hangen. Fast Write en/of Side Band Adressing in/uitschakeling in BIOS of met Powerstrip verandert niets aan de zaak. Het gebruik van de bijgeleverde drivers en de verschillende XP drivers op de ATI site leveren wisselende maar geen van allen volledig goede resultaten. Bij het afspelen van een DVD gaat ie ook hangen. Soms hangt ie ook "spontaan" en nadat er een piepje uit mijn systeemkast klinkt krijg ik een reboot. Wie weet waarom ik geen AGP 4x in kan stellen terwijl mijn moederbord en mijn videokaart dit zeker ondersteunen? En wat kan ik doen om te zorgen dat DVD's afspelen en 3dmark 2001 SE niet meer gaat hangen?
Link naar reactie
Mja, ik dek dat tegen de 5000 aan niet zo'n hele gekke score is, je moet er wel rekening mee houden dat die R7500 ontzettend beperkt is door die Athlon 700. Ook hangt 3Dmark behoorlijk van je memmory performance af, als je je geheugentiming beter instelt heb je zo kans dat er 1000 punten bij komen :smile: Verder hangt het ook van het gebruikte OS af, Ik kwam met een 1200 MHz PC en een GF2 ook niet verder als ongeveer 7500 onder Win2K. Helaas staan er geen results van 3Dmk2000 in de resultbrowser :sad: Daarbij komt ook nog eens dat de R100 core (oa voor de radeon 7500 gebruikt) een relatief zwakke 16 bits performance heeft, die is nauwelijks sneller als 32 bits performance. Ik zou dus even overnieuw testen met 3Dmark 2001, en die results vergelijken met die van anderen. :smile: (had je al geprobeerd maar goed) Dat AGP 4x niet wil komt vaker voor, door compaitbiliteitsproblemen, hetzij tussen mobo en videokaart, of door het gebruikte OS. Ik zou het zo als Mithandir al zegt ook eens met een ander OS proberen, Win 98SE of Win2K :smile:
Link naar reactie
Had ik maar een 3dmark2001 score...:sad: Memmory timings? Ik weet alleen dat ik in het BIOS kan kiezen tussen 10 en 8ns. Dit moet volgens mij op 10 ns staan? quote: De AGP divider moet bij dat mobo op 2/3 staan, omdat het een 100 MHz FSB systeem is. En waar stel ik dat in, ik kan het in het BIOS nergens vinden? Maar ik denk dat ik maar 98SE ga installeren. Krijg ik wel weer een heel gedoe om de NTFS partities weer naar FAT32 te krijgen :???: Ik koop in ieder geval nooit meer een tweede-hands mobo-tje :smile: _________________ "Love is a many splintered thing" [ Dit bericht is bewerkt door: baxcorp op 2002-04-09 16:42 ]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...