Ga naar inhoud

Thunderbird kan niet dot-com


Aanbevolen berichten

Was in Thunderbird een hele submap kwijt.... Met de zoekfunctie vond het nog wel mail met de juiste kopteksten, maar als ik op de mail klikte, geen inhoud, alle vensters bleven leeg.\n\nIn mijn profielmap van TB waren nog wel de sporen van de map te zien met de Verkenner.\nBen vervolgens gaan zoeken naar een backup van mijn profielmap, en die had toch wel precies dezelfde namen van de vermiste map in zich, alleen een grootte verschilde:\n\nbol.com\nbol.com.sbd\nbol.com.msf\n\nTwee verschillen:\n* het bestand bol.com was in mijn backup ongeveer 20x zo groot.\n* alle [I]andere[/I] bestanden van dat type (voor andere bedrijven b.v.) hadden een ander icoontje dan die van bol.com[B]; [/B]bol.com had een icoontje voor een MS-DOS bestand, en onder de eigenschappen kreeg ik de antieke MS-DOS PIF informatie.\n\nIk heb het backupbestand (bol.com = eigenlijk bestand zonder extentie, het is de naam van een sub-map in TB) terug in de juiste submap van Thunderbird gezet, en TB opnieuw opgestart.\nBingo.... mijn submap was terug in de TB structuur.\nWel was nog steeds hetzelfde afwijkende icoontje gebruikt wanneer ik met de Verkenner keek.\n\nIn Thunderbird heb ik vervolgens de submap hernoemd van bol.com naar bol_com, en dit zorgde ook gelijk voor wijziging van het icoontje in de Verkenner \n\nMooi opgelost.... \n\nEigenlijk weet ik niet waarom ik zelf die map ooit met een dot heb genoemd, want ik ben altijd nog van de oude angsten, dat je in een bestand- of mapnaam beter geen punt kan gebruiken. Ik doe dat dan ook nooit, maar zie, ik maak één keer wel \'de fout\' en het gaat radicaal mis.\n(\'bol.com\' is een totaal begrip denk ik, een ander bedrijf zet dat [B].[/B]com er niet snel achter)\n\nIk denk dat het voor Windows (of Thunderbird) extra moeilijk werd omdat [B].[/B]com ook een extensie is voor een ouder uitvoerbaar bestand (meestal uit MS-DOS), en vandaar dat het een apart icoontje kreeg[B]:[/B]\n[ATTACH]17997[/ATTACH]\nHet MS-DOS icoontje voor een uitvoerbaar COM bestand + een gewoon bestands-icoontje in Windows.\n\nDus de tip, [I]zeker[/I] in Thunderbird, noem mappen nooit naar hun echte thuis met punt (bol[B].[/B]com), want vroeg of laat gaat het fout en valt er een gat in je archief. Deze map heeft ongeveer anderhalf jaar wel goed gefunctioneerd, tot hij spontaan verdween. En met verdwijnen bedoel ik dan ook alle mail weg, leeg, foetsie. Alleen een backup kon het terugbrengen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[quote] En met verdwijnen bedoel ik dan ook alle mail weg, leeg, foetsie. Alleen een backup kon het terugbrengen.[/quote]\nHetgeen dus nooit had mogen gebeuren, ongeacht welke naam je er aan geeft.\nMisschien handig om een bugreport te sturen aan Mozilla c.q. dit op hun forum bekend te maken dat ze het kunnen verbeteren?
Link naar reactie
Dus jullie letten daar niet op, en het gaat toch goed ? Moet wel, want er is nergens meer een verbod hiervoor te vinden.\n[QUOTE=Aladin;652835]Kan me niet heugen dat ik het ooit zonder .com of .nl vernoemd heb[/QUOTE]\nIk weet niet of ik je hier goed begrijp voor wat betreft de .nl, maar Windows ziet een bestandsnaam wat eindigt op .com heel anders dan eentje die eindigt op [B].[/B]nl. Het gaat om een bestandsnaam, welke door Thunderbird wordt aangemaakt in zijn profielmap, en dat bestand krijgt de naam van de map die je in TB hebt gemaakt, in dit geval [B]bol.com[/B].\n\nEen .com is een uitvoerbaar bestand (programma), een [B].[/B]nl is gewoon een [B].[/B]nl bestand.\n\nMaak eens een tekstbestandje, en hernoem het in blabla[B].[/B]com, en (tenminste onder mijn XP) je ziet direct het icoontje wijzigen in een MS-DOS programmabestand zoals het eerste hierboven afgebeeld.\nMet [B].[/B]nl lukt dat niet.\n\n\nHet is de eerste map (in TB) waar ik mij bewust van ben dat die verdween, en het is mijn enige map met [B].[/B]com aan het eind. En het heeft een flinke tijd gewerkt.\n\nStaat ook best raar in zo\'n Verkenner wanneer TB een bestand aanmaakt wat bol[B].[/B]com heet, en je ineens beseft dat er vroeger dat MS-DOS was waarbij dat met een dubbelklik (onder de Windows shell) als een uitvoerbaar bestand zou moeten starten. \nIk denk dan toch dat de fout bij Windows ligt, want die staat inmiddels extra punten in de naam toe,en ik ken dus ook geen verbod op de extensie[B] .[/B]com, maar het is een feit dat met dat vreemde icoontje ook TB lang geen probleem heeft (gehad), maar toch op een gegeven moment is DAT bestand gewijzigd, leeg geraakt ? Lag dat aan de extensie ? Kan namelijk ook toeval zijn :^)\n\nIk zal er eens over nadenken of ik de TB communie daar mee lastig val (ik heb wat andere zorgen op dit moment) maar inderdaad BlackTiger, t.z.t. zal ik dat denk ik proberen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Nee, het gaat om de Thunderbird mail-mappen:\n\nbol.com[COLOR=\"White\"] .......[/COLOR]= het bestand met alle mail uit die map\nbol.com.msf = is het bestand met (denk ik) alleen headers van die mail.\nbol.com.sbd = bestaat als er submappen in de map zijn. Heeft ook een map-icoontje.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...