Ga naar inhoud

Ongewenst / spam mappen


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Licht gefrustreerd over het volgende, en daarmee een kleine waarschuwing formulerend aan zowat iedereen met een emailadres:\n\nnu in een maand op twee (web)mailadressen meegemaakt dat echt belangrijke emails (4 stuks) zijn verdwenen in de map \'[I]Ongewenst[/I]\' (live.nl) en [I]spam [/I](gmail.com).\nAlle vier mails hadden niets met spam van doen, alle vier mails kwamen van adressen die al jaren door mijn ontvangen worden of van adressen die überhaupt vertrouwd zouden moeten zijn, zoals [I]een notificatie van de chello Postmaster[/I] dat een door mij verzonden mail niet bezorgd kon worden.\n\nWat ik nu ook pas bemerk is dat er ook geen methode te vinden is om te zorgen dat je een mail welke naar één van die mappen gaat kan opmerken, of voorkomen dat de map na een maand automatisch geleegd wordt.\nHet enige wat je kan proberen is het maken van berichtregels, maar dat lukt pas wanneer het een keer gebeurd is, want dan pas weet je welk adres er ineens \'geboycot\' wordt door je server. En dan nog moet je het allemaal wel binnen die maand opgemerkt hebben, anders is de map leeg.\n\nDus advies, zeker wanneer je belangrijke mail verzendt, of verwacht en het lijkt te laat te zijn; log in op de server en[B] check[/B].
Link naar reactie
Los daarvan, maar wel de kern van de weigering van twee van bovengenoemde mails waarvan ik dus de delivery note van de Mail administrator in de spammap vond:\nweten jullie dat als je een foto bijvoegt, als bijlage of in de body van de mail, dat dan de bestandsgrootte van de mail+afbeelding ongeveer 35% groter wordt in bytes ? Als je dus denkt dat je 10 MB hebt bijgevoegd dat de mail dan ongeveer 13,5 MB groot wordt, en dat DAT de reden kan zijn dat een server (zoals chello) met een limiet van 10 MB hem kan weigeren ?\n\nDit schijnt te komen doordat vroeger een email oorspronkelijk alleen tekst bevatte, en daardoor maar een heel beperkt aantal verschillende tekens kon bevatten, maar dat een afbeelding 256 verschillende waarden herbergt. Daarom moet een afbeelding eerst in een soort tekstformaat worden omgezet (MIME noemen ze dat), maar omdat er geen 256 verschillende waarden in die tekst tekens zitten moet er voor sommige waarden van die 256 twee tekst tekens gebruikt worden waardoor de mail gemiddeld die 35% groter wordt.\n\nKan iemand dit trouwens bevestigen ? Ik heb dit antwoord via Google, maar vraag me af waarom ik daar eerder geen last van had of op gewezen ben.\n\nEen manier om te testen is om voor verzending eerst de email met de bijlage als .EML op te slaan, en de grootte te checken. Doe maar eens....\nThunderbird geeft mij netjes aan \'[I]9,9 MB bijlage[/I]\', ik sla hem op, en zie zomaar 13,3 MB op schijf ! En chello zegt: \'[I]Geweigerd[/I]\'. (En de melding daarover verdween dus in Spam...)\nJe kan zo\'n[B] .[/B]EML met Kladblok openen, en dan zie je onderaan je afbeelding staan in een tekstvorm.\n\n(Het kan misschien wel zijn dat een afbeelding maar een beperkt aantal kleuren heeft, speciaal voor het web, misschien dat dan deze groei van het aantal bytes niet gebeurt)\n\n=============================================================\n\"[I]Mail System Error - Returned Mail Reporting-MTA: dns; viefep18.chello.at\n\nThis Message was undeliverable due to the following reason: \n\nYour message is larger than the destination computer is willing to\naccept, so it was returned. The error message below indicates the\nsize of your message and the maximum size allowed by the receiving\nE-mail system. You may be able to split your message into several\nsmaller pieces and have them delivered separately.\n\nSize of this message: [B]13553227[/B] bytes\nServer maximum size: [B]10485760[/B] bytes\n\nThe following recipients did not receive this message:\n\nEtc. etc. etc....[/I]\"\n=============================================================\nThunderbird toonde hier dus 9,9 MB.\n\nGe zijt ook hier een pietsje gewaarschuwd ;)\n[COLOR=\"White\"].\n.[/COLOR]
Link naar reactie
maar dat er verschillen zijn in de aangegeven bestandsgroottes, da\'s toch geen nieuws?\r\n\r\nover de remmen die de verschillende providers verschillend hanteren: ik vind dat we daar blij mee moeten zijn. \r\nik haat grote mails, ze vertragen het ophalen van de mail, ze vertragen je mailcliënt (in elk geval op den duur), en voor je het weet zit de mailbox bij je provider (een nog nite genoemd aspect) ook nog eens vol als je even een paar daagjes er tussen uit bent...\r\n(moest ik even kwijt)
Link naar reactie
[QUOTE=falstring;647322]maar dat er verschillen zijn in de aangegeven bestandsgroottes, da\'s toch geen nieuws?[/QUOTE]\nHoe bedoel je dit ? Voor mij is het zeker nieuws dat een kleine tekst in een email met een fotobijlage van 9,9 MB op schijf en bij verzending 13,5 MB is geworden. En klopt dat ook als jij zo\'n mail als test op schijf opslaat ?\n\nDie begrenzing van de grootte is ook geen probleem als je dan die grens maar weet, en weet wat je er wel en niet mee kan. In mijn geval ging het om belangrijke mail waarvan ik bijna een maand overtuigd was dat ze zonder probleem waren aangekomen.\n\nWeinig spam... Wees juist daarom alert dat als het er echt op aan komt je je over de gewenning dat er toch niet veel spam is moet heen zetten, en die map regelmatig moet blijven checken. Bij mij zat er ook helemaal niets in, behalve.... \n\nHet lijken wel creatieve vuilnisbakken.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
voor mij geen nieuws: ik gen nog steeds fervent oe-gebruiker (vrees de dag dat ik over moet stappen en dan voor elke account in de linkerkolom een eigen serie postvakken moet zien), en heb altijd al de kolom bestandsgrootte in het zicht staan. vandaar dus geen verbazing bij mij.\r\ndat je de spambox met regelmaat moet checken is me uit mijn hulppraktijk meer dan bekend; jouw ervaring heb ik menigmaal ondervonden voor mensen die iets kwijt waren of \'niet ontvangen\' hadden.\r\nom alert te blijven: ik heb zelf dus geen spambox, niet op mijn pcs en niet bij een provider..
Link naar reactie
Ik heb in WLM alleen een mapje \"ongewenste email\". Een Spamfilter is geregeld via m\'n provider. Werkt allemaal perfect.\nNou kijk ik ook nooit via webmail, want ik krijg ze overal ter wereld binnen met WLM.\nHeb ook in 18 jaar nog nooit klachten gehad, dat ik een mailtje niet gekregen had.\nAls ik een te groot mailtje verzend (ik hou het altijd max, rond de 7 MB) krijg ik hem keurig terug in de Inbox, met de reden.\nIk heb accounts bij Gmail, @outlook en m\'n provider\n\nNiek
Link naar reactie
Leer je toch elke dag weer wat :)\n\n@falstring\nEven gecheckt, bij Thunderbird kan je één gezamelijke In-box hebben, dat je dat alvast weet.\nMaar iets over de weergave van \'[I]bestandsgrootte[/I]\' vind ik niet. Alleen de totaal grootte van bijlage(n), en dat is nou net het foute getal.\n\nInmiddels wel een methode gevonden om de spam folder in Gmail uit te schakelen, dat doe je met een filter met voorwaarde \'[I]Bevat [u]niet[/u] de woorden...[/I]\', en voor de woorden gebruik je dan een onmogelijke string zoals \"ditwoordkomtnatuurlijknooitineenemailvoor\". En dan tik je \'[I]Never send it to spam[/I]\' als actie aan.\nEn nu maar hopen dat ik niet overspoeld wordt :rolleyes: anders heeft het zo nog geen nut.\n\n@Niek\naan de 7 MB die jij hanteert te zien wist jij dat dus ook. \nMocht het er om spannen gebruik dan dat getal wat in mijn tweede bericht genoemd wordt door chello, en als[B] .[/B]EML opslaan om het te checken.:\n\"[I]Server maximum size: 10485760 bytes[/I]\".\n\nIk dacht trouwens dat de Microsoft diensten inmiddels 25 MB hanteren ( ≈ 17 MB bijlage)\n[quote=Niekie30]Heb ook in 18 jaar nog nooit klachten gehad, dat ik een mailtje niet gekregen had.[/quote]\nNo go, ik maak wel eens een foto op straat, en heel af en toe beloof ik iemand een afbeelding op te sturen. Ik noteer daar hun email, en verzend thuis... Als een mail dan niet aankomt kan de ander mij dat niet meedelen, ze hebben mijn email niet.\nNa een laatste foto welke ik zo onbewust verzond heb ik toch maar even een mailtje zonder foto er achteraan gestuurd om te vragen of de foto ontvangen was, en nee hoor, die was zonder dat ik een melding daarover kreeg in de bittenbak verdwenen. De melding is waarschijnlijk ook in de gmail spam folder beland en na een maand weggegooid.\n\nNu weet ik beter, ik hou het onder de 6,5 MB, of gebruik een upload site voor grote bestanden.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=Desperado;647372]\r\n Via andere mailprogramma`s zoals Outlook Express is dit 10MB..[/QUOTE]\r\n\r\nEen e-mail cliënt zoals OE of WLM heeft volgens mij geen maximum. \r\n\r\nAls een email bericht te groot is voor de server van je provider, blijft het in de outbox van je email cliënt staan, omdat de mailserver het niet accepteert. \r\n\r\nDe maximale grootte van je email bericht wordt bepaalt door de email server waar je het naar toezendt om verder te versturen, dan wel door mailserver van de ontvangende partij. \r\n\r\nMijn provider heeft dat al jaren begrensd op 10 MB (bruto zullen we dan maar zeggen) Als het bij Ziggo 5 MB is en ik zou dus een mailtje van 6MB versturen naar een Ziggo klant, dan accepteert de mailserver van mijn provider het wel, maar die van Ziggo het niet. \r\nHierdoor krijg ik normaal een berichtje terug, met de oorzaak. Dat bericht beland bij mij niet in de spam map overigens.
Link naar reactie
@erik\r\n>Even gecheckt, bij Thunderbird kan je één gezamelijke In-box hebben, dat je dat alvast weet.<\r\ndank, daar ga ik nog eens nauwkeuriger naar kijken\r\n\r\n>Maar iets over de weergave van \'bestandsgrootte\' vind ik niet. Alleen de totaal grootte van bijlage(n), en dat is nou net het foute getal.<\r\nheb nog even gechecked: de kolom \'grootte\' (heet zo en geen \'bestandsgrootte\',sorry) in oe geeft inderdaad de grootte van het bericht aan, en niet van de bijlage.\r\nik noem een concreet geval, mail met foto: foto is 2,1 mb, kolom \'grootte\' geeft aan: 2,9 mb.\r\nvandaar dat ik dus niet verbaasd ben.....
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;647381]\nHierdoor krijg ik normaal een berichtje terug, met de oorzaak. Dat bericht beland bij mij niet in de spam map overigens.[/QUOTE]\nIk ontving die eerder ook, nu dus niet :-?\n\nJe kan dus de spambox uitschakelen met wat ik schreef in bericht #8, maar als je dat niet wil kan je uit voorzorg ook een woordfilter maken.\nÉén van deze woorden moet het bevatten:\n\n[B]undeliverable OR Postmaster OR Delivery OR failed OR recipients[/B]\n\n(het OR er bij zetten, dan gaat het om één van die woorden)\nen dan weer als actie \'[I]Never send it to spam[/I]\'.\n\nDit voorbeeld is voor Gmail.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;647381]Een e-mail cliënt zoals OE of WLM heeft volgens mij geen maximum. \r\n\r\nAls een email bericht te groot is voor de server van je provider, blijft het in de outbox van je email cliënt staan, omdat de mailserver het niet accepteert. \r\n\r\nDe maximale grootte van je email bericht wordt bepaalt door de email server waar je het naar toezendt om verder te versturen, dan wel door mailserver van de ontvangende partij. \r\n\r\nMijn provider heeft dat al jaren begrensd op 10 MB (bruto zullen we dan maar zeggen) Als het bij Ziggo 5 MB is en ik zou dus een mailtje van 6MB versturen naar een Ziggo klant, dan accepteert de mailserver van mijn provider het wel, maar die van Ziggo het niet. \r\nHierdoor krijg ik normaal een berichtje terug, met de oorzaak. Dat bericht beland bij mij niet in de spam map overigens.[/QUOTE]\r\n..\r\nDit geeft Ziggo zelf op.\r\n\r\nZiggo mail versturen \r\n\r\nDe maximale grootte van een e-mailbijlage is 5 MB via Webmail.\r\n\r\nVia andere mailprogramma`s zoals Outlook Express is dit 10MB..
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...