Ga naar inhoud

Installatie oude harde schijf in nieuwe pc


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Goedenavond,\r\nKunt u me misschien wat meer uitleg geven over de volgende vraag. Ik heb mijn computer reeds vijf jaar en wil het onzekere voor het zekere nemen. Dus als hij niet meer werkt zoals het hoort en de onkosten voor de herstelling te hoog oplopen. Dan koop ik een nieuwe computer.Kan ik dan mijn oude sata harddisk in de nieuw gekochte pc plaatsen en zal het besturingssysteem hierop normaal werken in de nieuwe computer? \r\nIk heb ook nog twee schijfjes met windows home exp en met windows vista liggen.\r\nKunnen die ook op de nieuwe pc geïnstalleerd worden.\r\nGraag uw advies hierover.\r\nGrtz\r\ngilberto :o
Link naar reactie
Dat wordt een negatief antwoord. Je kunt de harde schijven misschien wel gebruiken, maar niet domweg inbouwen in de hoop dat het met het oude besturing systeem gaat weren. \n\nNormaal koop je een nieuwe pc inclusief besturing systeem.\nZo je dat al niet doet, moet zo\'n pc gewoon, nieuw met Windows of een ander besturing systeem worden geïnstalleerd.\nIn een nieuwe pc zit nl. hardware en die is geheel verschillend van de hardware in de oude pc. Die hardware heeft allerlei drivers (programmaatjes) nodig om goed te kunnen werken. Deze drivers zitten ook verweven in de Windows installatie.\n\nBovendien krijg je normaal gesproken een probleem met je Windows licenties. Die wordt bij een elke nieuwe pc nl. specifiek aan die pc gekoppeld, tenzij je het besturing systeem er los (op een cd of dvd) bij koopt.\n\nDus nee, dat wat je in gedachten hebt, gaat niet goed werken en zal heel veel problemen opleveren.\n\nNiek
Link naar reactie
Om dat even in perspectief te plaatsen - het kan al lastig zijn om een harde schijf van een bepaald type HP of Dell PC in een nagenoeg identiek exemplaar te steken en dan op te starten. Er hoeft bijvoorbeeld maar een andere SATA controller op het moederbord te zitten (en bij merksystemen kan dat binnen een type soms al per jaar veranderen) en dan kan de harde schijf niet eens gevonden worden.\nAls je bedoelt dat je de oude schijf in de nieuwe wilt stoppen, daar dan een nieuw OS op zetten en zo al je data bewaren, dat zal ook lastig worden. Windows zal in zo\'n situatie mogelijk een upgrade kunnen uitvoeren, maar de enige manier om te zien of dat gaat werken is het gewoon proberen - maar je zult dan wel een hoop oude troep op je schijf overhouden. Bovendien wordt bij nieuwe PC\'s (de kant-en-klaar merkgevallen in ieder geval) vrijwel nooit een DVD meegeleverd met Windows - dat staat al voorgeïnstalleerd met een herstelpartitie erbij.\nIk denk dat het veel eenvoudiger is om gewoon een nieuwe schijf te installeren, daar Windows op te zetten, en dan de oude ernaast zetten om de data te kunnen kopiëren.
Link naar reactie
[QUOTE=JohnL;643337]Om dat even in perspectief te plaatsen - het kan al lastig zijn om een harde schijf van een bepaald type HP of Dell PC in een nagenoeg identiek exemplaar te steken en dan op te starten. Er hoeft bijvoorbeeld maar een andere SATA controller op het moederbord te zitten (en bij merksystemen kan dat binnen een type soms al per jaar veranderen) en dan kan de harde schijf niet eens gevonden worden.\r\nAls je bedoelt dat je de oude schijf in de nieuwe wilt stoppen, daar dan een nieuw OS op zetten en zo al je data bewaren, dat zal ook lastig worden. Windows zal in zo\'n situatie mogelijk een upgrade kunnen uitvoeren, maar de enige manier om te zien of dat gaat werken is het gewoon proberen - maar je zult dan wel een hoop oude troep op je schijf overhouden. Bovendien wordt bij nieuwe PC\'s (de kant-en-klaar merkgevallen in ieder geval) vrijwel nooit een DVD meegeleverd met Windows - dat staat al voorgeïnstalleerd met een herstelpartitie erbij.\r\nIk denk dat het veel eenvoudiger is om gewoon een nieuwe schijf te installeren, daar Windows op te zetten, en dan de oude ernaast zetten om de data te kunnen kopiëren.[/QUOTE]\r\n\r\nAan Niekie30 en JohnL,\r\nVriendelijk dank voor de snelle en duidelijke antwoorden op mijn vragen.\r\nJullie hebben volledig gelijk dat een installatie met een nieuwe harddisk met daarop een nieuw windows O S in de nieuwe computer de beste oplossing is.\r\nMaar mijn zoon heeft een partitie op de oude schijf waarop exp staat en die wil hij absoluut behouden.Daarom had ik gedacht als ik een ssd 240 gb aansluit in de nieuwe computer met daarop een multiboot van home exp en windows 8,dit de beste oplossing zou zijn.Ik heb ook op het internet gelezen dat je een image van de oude harddisk kunt kopiëren naar zo \'n ssd.Nadat je die dan getuned hebt zou alles vlot moeten werken op de nieuwe computer.Er wordt geen gewag gemaakt van een licentie.Blijkbaar zijn de oude O S \'n in dit geval geen oem- versies,waardoor het dan wel lukt.Je hoeft enkel gebruik te maken van een programma als Norton Ghost of Acronis true om de image over te plaatsen op de ssd.\r\nGraag jullie mening hierover.\r\nGrtz\r\ngilbert :)
Link naar reactie
Als je een nieuwe pc koopt, zal daar Windows 8 op staan, tenzij je zelf een ander besturing systeem aanschaft. Als je een multiboot wilt maken, zal je altijd het oudste best. systeem als eerste moeten installeren. Het is vrijwel niet mogelijk, om als er W8 op staat en XP nog naast te krijgen. \n\nHet klonen van een oude partitie naar een ssd, klinkt leuk en kan ook. Persoonlijk ben ik daar zwaar tegenstander van. Een verse installatie op een ssd, geeft een veel beter resultaat. Trim wordt ingesteld door Windows en er wordt ingesteld dat de ssd niet gedefragmenteerd wordt. Bovendien zit je nog steeds met de oude drivers in Windows. Verder moet het kloon programma de juiste alignment ondersteunen voor de ssd. \n\nDat klonen gaat vaak wel beter, als je in een bestaande pc, de hd vervangt door een ssd. De drivers kloppen dan in elk geval, maar ook in zo\'n geval zit je met veel \"na- en instel werk\" om het volle er uit te halen. Ook dan zit je met de alignment ondersteuning.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;643387]Als je een nieuwe pc koopt, zal daar Windows 8 op staan, tenzij je zelf een ander besturing systeem aanschaft. Als je een multiboot wilt maken, zal je altijd het oudste best. systeem als eerste moeten installeren. Het is vrijwel niet mogelijk, om als er W8 op staat en XP nog naast te krijgen. \r\n\r\nHet klonen van een oude partitie naar een ssd, klinkt leuk en kan ook. Persoonlijk ben ik daar zwaar tegenstander van. Een verse installatie op een ssd, geeft een veel beter resultaat. Trim wordt ingesteld door Windows en er wordt ingesteld dat de ssd niet gedefragmenteerd wordt. Bovendien zit je nog steeds met de oude drivers in Windows. Verder moet het kloon programma de juiste alignment ondersteunen voor de ssd. \r\n\r\nDat klonen gaat vaak wel beter, als je in een bestaande pc, de hd vervangt door een ssd. De drivers kloppen dan in elk geval, maar ook in zo\'n geval zit je met veel \"na- en instel werk\" om het volle er uit te halen. Ook dan zit je met de alignment ondersteuning.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nBedankt.Ik leer nog altijd bij van jullie.\r\nIk heb ondertussen gelezen dat je met de gratis tool 4k alignment de uitlijning kunt doen op een ssd.Ook de AcronisTrue Image tool kan dit.Pas vanaf windows 7 worden de instellingen voor de ssd zoals de trim functie, de defragmentatie uitschakelen enz automatisch uitgevoerd.\r\nDus of ik nu een nieuwe windows home exp installeer of de oude exp cloon naar de nieuwe ssd, de instellingen moeten steeds handmatig gebeuren voor de ssd.Ook als je een image terugzet zorgt Acronis True Image voor een correcte uitlijning.Maar natuurlijk moet je ook de oude drivers vervangen door de nieuwe drivers voor het moederbord,de audio en netwerk functie.Dus het blijft wel omslachtig om het goed te krijgen. Een nieuwe windows home exp laten installeren samen met windows 8 (gebruikmaking van EasyBCD) dus multiboot lijkt me het beste.Momenteel werk ik ook met een pc waarop de verkoper een multiboot met home exp en windows vista heeft geïnstalleerd.Ik heb ook de originele cd \'s van de beide besturingssystemen.En daarna kan ik dan met de gratis tool Windows Easy Transfer de data van mijn oude schijf overzetten op de ssd.Het is zoals je opmerkt in de laatste zin dat wanneer je een nieuwe ssd installeert in de bestaande computer,de installatie beter verloopt zonder veel verwikkelingen.De aanpassing van het oude O S aan de nieuwe hardware en bios instellingen bij een nieuwe computer zorgen voor problemen.En ook de licentie voorwaarde zorgt voor tegenwerking naar een goede afloop.\r\nGrtz\r\ngilberto :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...