Ga naar inhoud

Opstartvolgorde Grub2 aanpassen


Aanbevolen berichten

Ik heb juist \'Ubuntu\' op een andere partitie geïnstalleerd.\r\nAls ik de PC opstart krijg ik een totaal andere opstartvolgorde te zien.\r\nUbuntu staat bovenaan en W7 onderaan. Weet soms iemand de truk om dit te veranderen?\r\nIk heb al met \"Easybcd\" geprobeerd. Ik denk dat dit te gemakkelijk is. Want hiermee krijg ik de \'Ubuntu\' niet mee opgestart.
Link naar reactie
[quote]Opstartvolgorde Grub2 aanpassen[/quote]\nAldus het onderwerp. Ik vraag me dan af waarom er tips over windows gegeven wordt? Want als de zaak met Grub start en je maakt wijzigingen met de windows bootloader, dan gaat Linux niet meer starten.\n\nJe zult dus Grub moeten aanpassen en dat gaat niet zomaar. Ik zou opstarten naar Ubuntu en daar de Grub opstartmanager gebruiken, die moet ingebouwd zitten tegenwoordig.\nGa niet grub.cfg ofzo zitten aanpassen, dat is geen goede methode.
Link naar reactie
Yep BT k\'had vroeger ook zo\'n multiboot systeem met Ubuntu en moest inderdaad met een tekst editor de bootloader van Grub aanpassen. (k\'Wordt ook ouder jah) :-)\n\nHier worden wat ideeën gegeven: [url]http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/opstartvolgorde-grub-boot-menu/[/url]\n\nNiek
Link naar reactie
[quote]Waar vind ik \"Klik op Terminalvenster\"? [/quote]\n[b]Dat moet je dus NIET gebruiken!!![/b]\nEn de rest ook niet.\n\nIk schreef nog duidelijk dat je tegenwoordig de Ubuntu opstartmanager moet gebruiken, dat staat ook onderaan in die thread op dat forum vermeld. Staat ook dat je met Grub2 beter niet meer de eerder genoemde opties kunt gebruiken.\nEffe opletten dus en altijd een draadje waar naar gelinked helemaal doorlezen voordat je ergens mee begint.;)\n[url]http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OpstartManager[/url]
Link naar reactie
In conculegablad Computer!Totaal nr 7 staat toevallig een Expert cursus Dualboot-configuratie waar ook dit probleem wordt beschreven. \r\n\r\nBij het installeren vanaf het linux-medium krijg je de gelegenheid de locatie van de bootloader (zoals Lilo of Grub) te bepalen. Kies dan niet de MBR maar de bootsector van de Linux-partitie.\r\nHet komt vervolgens neer op zelf toevoegen van Linux in de Windows-bootloader. Ik citeer de vetgedrukte instructies:\r\nAdd new Entry, tabblad Linux/BSD, Grub 2, partitie aanduiden Drive X PartitionY, Add Entry, \r\nDan naar rubriek BCD Deployment en daar selecteren de optie Install the Windows Vista/7 bootloader to the MBR en Write MBR. \r\n\r\nIk heb eea overgeslagen want om het verhaal letterlijk te Diekstra-en vind ik wat grof. Als het niet lukt, is er misschien nog wel ergens en los nummer te koop....(proud)
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;640906][b]Dat moet je dus NIET gebruiken!!![/b]\r\nEn de rest ook niet.[/QUOTE]\r\n\r\nIk heb even de vrijheid genomen om mijn licht ergens anders op te steken.\r\n\r\n[url]https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst[/url]\r\n\r\nIk zat dus in de rats i.v.m. het terminalvenster. Links boven is er een icoon dat \"Dash\" heet of iets dergelijks. Als je erop klikt hoef je enkel in de bovenste regel \"Terminal\" in te tikken, en het icoon komt te voorschijn.\r\nAls je dan letterlijk de instructies volgt vanop de site, dan kom je tot het juiste resultaat!\r\n\r\n[B][SIZE=\"5\"]OPGELOST!!![/SIZE][/B] :D\r\n\r\nHartelijk dank voor jullie inspanningen!!!
Link naar reactie
Die had ik ook al lang gezien maar dan moet je dus ook met een terminal venster gaan editten.\n\nBest kans dat deze hetzelfde als de opstartmanager, alwaar je dus geen terminal venster voor nodig hebt.;)\nWaarom makkelijk doen als het ook moeilijker kan he.:D\nMaar het is je in elk geval gelukt, prima, hopelijk blijft dit nu ook zo.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...