Ga naar inhoud

Laptop HP8510P opnieuw installeren


Aanbevolen berichten

Wil mijn laptop opnieuw installeren, een HP 8510P\r\nDe laptop werkt nog wel maar wil deze opnieuw installeren.\r\nDe CD/DVD van windows krijg ik wel opgestart (via F9 en F10), maar krijg geen harddisk te zien, waar deze installatie naar toe moet worden geschreven. M.a.w. ik zie mijn harddisk niet.\r\n\r\n\r\nWie kan mij op weg helpen met dit probleem.\r\n\r\nGr Anton
Link naar reactie
Gaat om XP Niek :)\n\nBekend probleem.... Op het moment dat jouw XP installatiedisk geleverd werd was de SATA interface voor de harde schijf nog niet geïmplementeerd waardoor de XP installatiedisk geen driver aan boord heeft voor de SATA harddisk controller. Dus de schijf wordt daardoor niet gezien.\n\nDrie hoofdmanieren van benadering:\n[B]1[/B]) de makkelijkste is om de controller in het BIOS een IDE simulatie te laten uitvoeren, en dat betekent de SATA harddisk controller daar van [I]native[/I] afhalen of van[I] AHCI[/I] afhalen, waardoor de IDE modus gebruikt wordt.\nSommige BIOSsen kunnen dat echter niet.\n\n[B]2[/B]) Dan is de tweede optie om tijdens de installatie van XP op de onderste regel op het scherm te letten, en als de regel \'[I]Press F6 to add 3th party drivers (of zo)[/I]\' verschijnt daar op te drukken. De driver heb je dan wel van te voren op floppy (als je een diskettestation hebt) of op een USB stick (als je BIOS + Windows install in dat stadium een USB schijf ziet) geplaatst. Driver moet je zien te vinden op de site van de laptop fabrikant. Staat bekend onder het maken van een z.g. \'[I]F6 floppy[/I]\'. Driver is vaak een RAID driver genoemd. (Bijvoorbeeld de Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) RAID Driver)\n\nHier heb je dat laatste F6 idee even snel van youtube:\n[url]http://www.youtube.com/watch?v=6oDT40ewh90[/url]\n\n[B]3[/B]) Een derde methode, vooral als je meerdere keren denkt te installeren, is het integreren van die driver in een nieuw te branden XP installatiedisk, en dat gebeurt meestal met [url=http://www.nliteos.com/nlite.html]nLite[/url]; \'[I]slipstreamen[/I]\' noemt men dat.\n\nDe laatste twee garanderen wel dat er gelijk met de juiste SATA controllerdriver gewerkt wordt, terwijl de eerste methode je een installatie op IDE modus geeft, en je kan zover ik weet later niet zo maar in Windows de driver even toevoegen. Er is dan dacht ik een register wijziging nodig, maar ik lees ook dat het een herinstallatie van Windows zal worden.\nEen gevolg van de controller in de IDE modus is een niet optimaal gebruik van de disk controller, maar een enorm verschil zal dat niet zijn.\n\nEdit: een Engelstalig verslag van het [I]alsnog[/I] installeren van de RAID driver NA het installeren van Windows:\n[url]http://www.geek-republic.com/2009/09/follow-up-a-new-method-to-enable-intel-ich-raid-after-installing-windows-plus-updates-to-the-original/[/url]\n\n\n(Overigens zijn er diverse symptomen bij het proberen te installeren van XP op een systeem met een SATA Controller, zoals vastlopen, blauw scherm, of gewoon geen disk te vinden zoals bij jou. Het verschil zit in het merk BIOS en moederbord, en misschien ook installatie versie (SP 0,1,2 of 3) van XP).\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Kies je besturingssysteem, en kijk onder \'[I]Driver - Storage[/I]\' voor de[B] Intel SATA AHCI Controller Driver[/B].\nKlik op die naam, en je ziet uitleg onder de tabs, en de download link etc..\n\n[url]http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?lang=en&cc=ca&prodNameId=3355680&taskId=135&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3355678&lang=en&cc=ca[/url]\n\nEn... dat is gelijk de plaats om na installatie alle drivers voor je hardware te halen, en zorg daarbij dat je liefst als eerste de chipset doet, en daarmee bedoel ik de \'[I]Intel Chipset Installation Utility for ICH8[/I]\'.
Link naar reactie
Erik,\r\nBedankt voor de info. Zie nu wel de C schijf. Heb met een ander harddisk geprobeerd om windows opnieuw te installeren. Helaas lukt dit niet. De computer stopt na een tiental minuten en start dan herhaaldelijk op. maar komt niet meer in het windows installatie scherm.Als ik in de bios wil heb ik ook het probleem dat de laptop na een minuut weer vanzelf uitschakelt en opnieuw opstart.\r\nAls ik een aantal uren wacht kom ik weer wel in het installatie scherm maa stopt weer na een tiental minuten.Als ik mijn oude geinstalleerde disk er weer terug er in doe kan ik de laptop gewoon gebruiken.Heb daarnet met nog een andere harddisk geprobeerd maar zonder resultaat.\r\nWeet je hoe dit probleem is op te lossen?\r\nAnton.
Link naar reactie
Waarom een andere harddisk? Als je de juiste sata driver hebt opgehaald, moet het met elke goede harddisk werken. \n\nNormaal is herhaaldelijk uitvallen van de laptop soms te wijten aan stof, of een haperende koelventilator. (Hoor je die nog wel draaien)?\nWel vreemd dat hij het dan met je oude HD niet heeft. Belast je hem dan wel zwaar? \n\nIk doe hier de laptops ongeveer 1 keer per jaar uitzuigen met de stofzuiger. (Niet het toetsenbord want de letters kunnen zomaar verdwijnen in de stofzuiger.) Ik zet dan wel even de koelfan vast met een prikker, anders gaat die wel heel veel toeren maken. \n\nNiek
Link naar reactie
Niek,\r\n\r\nInderdaad zou het moeten werken.Valt alleen maar uit bij het installeren. Niet met mijn oude harddisk waar nog een gewone werkende windows versie opstaat. Wil deze harddisk niet opnieuw installeren, omdat deze nodg werkt. Wil een nieuwe installatie op een ander harddisk plaatsen, maar dat lukt niet.
Link naar reactie
[QUOTE=Raaijmak;637332]Erik,\nBedankt voor de info. Zie nu wel de C schijf. [B]Heb met een ander harddisk geprobeerd om windows opnieuw te installeren. Helaas lukt dit niet[/B]. De computer stopt na een tiental minuten en start dan herhaaldelijk op. maar komt niet meer in het windows installatie scherm.Als ik in de bios wil heb ik ook het probleem dat de laptop na een minuut weer vanzelf uitschakelt en opnieuw opstart.\nAls ik een aantal uren wacht kom ik weer wel in het installatie scherm maa stopt weer na een tiental minuten.Als ik mijn oude geinstalleerde disk er weer terug er in doe kan ik de laptop gewoon gebruiken.[B]Heb daarnet met nog een andere harddisk geprobeerd maar zonder resultaat[/B].\nWeet je hoe dit probleem is op te lossen?\nAnton.[/QUOTE]\nAls ik het goed begrijp:\n* je oude disk werkt helemaal pico bello (afgezien van een ongewild systeem)\n* je hebt TWEE andere schijfjes geprobeerd waarbij beiden de laptop op dezelfde manier laten uitvallen. :confused:\n\nAls dat zo is kan wel iets bedenken, maar een grensgeval dan. Het kan namelijk zijn (...) dat de andere twee schijfjes meer stroom trekken, dus zelf al [I]warmer [/I]worden en ook het moederbord warmer maken omdat daar de stroom wordt geregeld. Als je systeem al flink stoffig is kan dit net voldoende zijn om de boel over maximale temperatuur te brengen.\n\nEr zijn schijfjes die 0,45 Amp. trekken, maar ook 0,85 Amp., en die laatste wordt wel degelijk warmer, en maken dus ook de interne regeling warmer.\nStaat wel vermeld op de schijf, of is wel te vinden via het modelnummer.\n\nProbeer eens zonder onderklep over de disk, en richt een ventilator op dat gat, wie weet.\nAnders weet ik het niet zo snel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...