Ga naar inhoud

Wat doet: "100Mb door systeem gereserveerd"


Aanbevolen berichten

N.a.v. mijn andere vraag \"Foutmelding bij update\" \r\n[URL=\"http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=76196\"]http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=76196[/URL]\r\ntoch nog even een vraag over het terugzetten van een image.\r\n\r\nTijdens een schone installatie van Win7 maakt Windows zelf een kleine partitie van 100Mb aan.\r\nWanneer ik nu een image terug zet, kan ik kiezen tussen:\r\n[LIST]\r\n[*]100Mb \"Door systeem gereserveerd\"\r\n[*]Software / Data van C-schijf\r\n[/LIST]\r\nIk kies voor de zekerheid maar allebei en dat werk(te) ook goed. Totdat ik dus betreffende foutmelding kreeg (zie bovenstaande link)\r\n\r\nNu is mijn vraag: waartoe dient deze 100Mb, wat doet Windows hiermee?\r\n- Wanneer ik een image heb van een kale Windows installatie en daarna allerlei programma\'s ga installeren (Office, Virusscanner, div. Gadgets, Photoshop, etc) wordt er dan ook aanpassingen gemaakt in deze 100Mb?\r\n- Wanneer ik de hardware verander (extra harde schijf erbij, mijn BIOS ga updaten; worden er dan wijzigingen in deze 100Mb aangebracht?\r\n\r\nM.a.w. is het noodzakelijk om bij het terugzetten van een image ook deze 100Mb partitie terug te zetten?\r\n\r\ntnx, Oscar
Link naar reactie
[QUOTE=Desperado;635899]\r\n\r\nVerder W7 heeft een prima back up functie aan boord .\r\n\r\nAls je die gebruikt gaat er zelden iets mis.[/QUOTE]\r\n\r\nEn dat \"zelden\" is me net iets te vaak ;)\r\n\r\nIk heb de windows 7 backup wel geprobeerd, maar vind de mogelijke instellingen te weinig.\r\nVerder werk ik sinds kort met win7, maar mijn ervaring bij alle voorgaande windows versies (en ik heb ze allemaal gehad vanaf 3.0) is dat je geen goede image kunt maken vanuit windows zelf (bepaalde bestanden zijn op dat moment in gebruik en kunnen derhalve niet worden gekopieerd).\r\nMisschien zit ik er naast, maar ik ben van mening dat je alleen een goede image kunt maken als je opstart vanaf USB of CD/DVD met daarop een image programma.\r\n\r\nOscar
Link naar reactie
[QUOTE=Ossie644;635911]\nVerder werk ik sinds kort met win7, maar mijn ervaring bij alle voorgaande windows versies (en ik heb ze allemaal gehad vanaf 3.0) is dat je geen goede image kunt maken vanuit windows zelf (bepaalde bestanden zijn op dat moment in gebruik en kunnen derhalve niet worden gekopieerd).\nMisschien zit ik er naast, maar ik ben van mening dat je alleen een goede image kunt maken als je opstart vanaf USB of CD/DVD met daarop een image programma.[/QUOTE]\nEr is nog een nette manier vanuit Windows, en dat is XXClone, maar daarvoor heb je een tweede harddisk nodig, al dan niet intern, dus die kan ook via USB gevuld worden.\n\nXXClone maakt een cloon van je systeempartitie op de nieuwe schijf, en doet dit terwijl Windows gewoon draait. Het heeft een tool aan boord wat de nieuwe schijf opstartbaar maakt (moet je één maal uitvoeren), waardoor je door wisseling van systeemschijf en de schijf met gecloonde partitie kan opstarten alsof de oude schijf er in zit.\n\nVoordeel: alle bestanden worden op de [I]gewone[/I] manier gekopieerd, waardoor er geen enkele fragmentatie op de nieuwe systeempartitie is, en het is zelfs mogelijk dat de nieuwe partitie kleiner is als de originele, zolang alle bestanden er maar op passen.\nNadeel: het staat niet op DVD (maar dat kan ook het voordeel zijn), je hebt constant een tweede harde schijf nodig. Maar dit mag dus ook via USB zijn, of intern.\n\nIk zelf heb de eerste partitie van mijn interne tweede schijf voor dit doel ingericht. Gewoon even grote partitie als mijn systeempartitie.\n\nHoe dit werkt met Windows 7 en die 100 MB partitie... ik heb geen idee. Tot nu toe gebruik ik het programma met XP, en daar speelt dat niet. Maar ik weet dat het geschikt is voor W 7. En dat de freeware versie dit voor je kan doen :)
Link naar reactie
Miray HD Clone.. maakt exact een Clone op schijf 2 inclusief de 100 mb partitie.\r\n\r\nDus een exacte kopie .\r\n\r\nEn dat zelfs in de gratis versie. ;):D\r\n\r\nDan is het een kwestie van sata kabeltje omzetten , herstarten en je kunt weer verder .\r\n\r\nMaar zit er rommel op je harde schijf komt ook dat op de Clone Disc
Link naar reactie
Backup.... ik reageerde hier op:\r\n[QUOTE=Ossie644;635911]\r\nmijn ervaring bij alle voorgaande windows versies is [B]dat je geen goede image kunt maken vanuit windows zelf [/B](bepaalde bestanden zijn op dat moment in gebruik en kunnen derhalve niet worden gekopieerd)[/QUOTE]\r\nVoor mij vanuit XP met een vaste 60 GB eerste partitie op de interne tweede schijf (de rest gebruikt voor data) is het een kwestie van het programma XXClone onder Windows starten (ik zet wel altijd even de netwerkadapter uit) en boodschappen gaan doen. Ruim anderhalf uur voor 28 GB op de hoogste snelheid die het programma kan, die voorkeur kan je instellen.\r\n\r\nMiray HD Clone: \r\nbij de freeware versie zie ik dat je geen losse partitie kan clonen, alleen een hele schijf.
Link naar reactie
[QUOTE=Ossie644;635911]En dat \"zelden\" is me net iets te vaak ;)\r\n\r\nIk heb de windows 7 backup wel geprobeerd, maar vind de mogelijke instellingen te weinig.\r\nVerder werk ik sinds kort met win7, maar mijn ervaring bij alle voorgaande windows versies (en ik heb ze allemaal gehad vanaf 3.0) is dat je geen goede image kunt maken vanuit windows zelf (bepaalde bestanden zijn op dat moment in gebruik en kunnen derhalve niet worden gekopieerd).\r\nMisschien zit ik er naast, maar ik ben van mening dat je alleen een goede image kunt maken als je opstart vanaf USB of CD/DVD met daarop een image programma.\r\n\r\nOscar[/QUOTE]\r\n.\r\n\r\nAls ik dit item zie ...Foutmelding windows update- Code 8024800A \r\n\r\n\r\nDan gaat ook je eigen oplossing niet helemaal goed .:(:):o
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...