Ga naar inhoud

Defragmenteren onder Windows 8


Aanbevolen berichten

Goeden avond,\r\nDraai sinds enige weken Windows 8 Pro 64 Bit op mijn oude PC. Kan ondertussen aardig overweg na jaren Windows XP gebruikt te hebben.\r\nToch zijn er enige dingen die ik mis, of simpelweg niet kan vinden.\r\nBij voorbeeld de map Bureau Accessoires met daarin onder andere Defragmenteren en Kladblok.\r\nWat ik ook probeer, ik krijg defragmenteren niet aan de praat. Als ik bij de Apps zoek naar defragmenteren komt keurig het knopje tevoorschijn. Maar erop klikken resulteert alleen maar in een klein zwart venster welk binnen een seconde alweer verdwijnt.\r\nOp de oude manier, Windows-Toets + R, gevolgd door cmd blijft het venster wel open.\r\nMaar na het ouderwetse commando defrag C: /A (analyseren) rijg ik volgende foutmelding:\r\n\r\n[B]De opslagoptimalisatie kan niet worden gestart omdat u onvoldoende bevoegdheden hebt om deze bewerking uit te voeren <0x8900024>[/B]\r\n\r\nIk ben Administrator en zou echt niet weten welke bevoegdheden ik nog meer nodig zou hebben.\r\nWeet iemand raad? Of, en dat zou wel heel leuk zijn, hoef je onder Windows 8 niet meer te defragmenteren?\r\n\r\nAlvast bedankt voor een mogelijkerwijze heel simpele oplossing.
Link naar reactie
Sinds Vista en Windows 7 (dus ook in Windows 8 ) regelt Microsoft het defragmenteren volledig automatisch. In Vista en W7 kon je ook nog wel kiezen om het zelf uit te voeren, maar dat kon uren duren, terwijl het systeem het wekelijks doet na elke Woensdag, als de pc aanstaat, maar niet actief wordt gebruikt.\nIk vermoed dat die functie dus met opzet is weggestopt in W8. \n\nKan je het kladblok ook niet vinden met \"zoeken\"? \n\nIk heb zelf wel al een 3 maanden W8 maar ben er nog maar een paar uur echt mee bezig geweest.\n\nNiek
Link naar reactie
Buiten het feit dat Vista en 7 het zelf al doen is het bij NTFS drives veel minder problematisch als bij de oudere FAT32 schijven. Het is dus ook veel minder nuttig om te doen.\nDaarnaast, Windows 8 houdt serieus rekening met de mogelijkheid dat je het vanaf een SSD draait, en die wil je sowieso nooit defragmenteren.\n\nWat die rechten betreft, ik vermoed dat als je als Administrator inlogt (dus dé Administrator account, niet je gebruikersaccount met admin-rechten, da\'s niet hetzelfde) dat het dan wel kan. In XP/Vista/7 was de echte Administrator overigens meestal alleen in Safe Mode te benaderen.
Link naar reactie
[URL=\"http://helpdeskgeek.com/windows-8/what-happened-to-disk-defragmenter-in-windows-8/\"]What Happened to Disk Defragmenter in Windows 8?[/URL]\r\n\r\nOverigens ben ik van mening dat het defragmenteren met de huidige generaties HDD\'s meer kwaad dan goed doet. Het is een behoorlijke belasting voor de schijven en ik heb niet anders dan slechte ervaringen. Er zijn \'tig\' programma\'s en ze doen het allemaal op de \'beste\' manier, daaruit blijkt al wel dat het een hoop flauwekul is. En snelheidswinst is nauwelijks te behalen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...