Ga naar inhoud

Verwisselen van data en stationsletter


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Windows 7 Ultimate. Ik heb op een schijf met één partitie deze verkleind. Zijn er nu twee. Echter, er zijn bestanden die er nog wel staan, maar niet meer te kopiëren zijn. Dus beschadigd. Een chkdsk gedaan duurde zo\'n vijf uur en de bestanden zijn weer hersteld. Ik heb er weer één schijf van gemaakt, omdat ik dat risico niet weer wil. \r\n\r\nNu wil ik de stationsletters wijzigen, echter dan krijg je een waarschuwing met gelijke strekking. \r\n\r\nWat wil ik gaan doen?\r\n\r\nIk maak schijf R helemaal leeg. Vervolgens kopieer ik alles via een back-up Ghost herstelpuntbrowser van de E naar de R. Vervolgens maak ik E leeg. Dan hernoem ik die naar bijvoorbeeld S. Vervolgens hernoem ik R naar E.\r\n\r\nLet wel alle snelkoppelingen op de pc (c, d, en oorspronkelijke e) en in Word-documenten verwijzen naar de E\r\n\r\nDat moet natuurlijk zo blijven. Is het pad/path absoluut? Er zit ook de map Mijn documenten bij die staat dus oorspronkelijk op de E en verhuist dus ook naar het nieuwe station E (was R).\r\n\r\nNu zie ik dat je met Norton Ghost ook een station kunt kopiëren naar een anders harde schijf. Is dat een optie? Maar wat doet die dan als je daar aangeeft als stationsletter E voor de nieuwe schijf. Immers E bestaat al (oude schijf). En die schijf vervalt dus niet.
Link naar reactie
Een snelkoppeling kan zowel absoluut als relatief zijn. Verwijs je naar hetzelfde station, dan zijn ze meestal relatief en blijven ze werken als je de stationsletter wijzigt.\nVerwijs je naar een ander station, dan is de snelkoppeling altijd absoluut. Wijzig je dan de schijfletter, dan gaan zoals je weet de snelkoppelingen stuk. Wijzig je de schijfletter terug, dan werken de snelkoppelingen weer.\n\nJe kunt dus zoveel rommelen als je wil. Dus wat jij wil gaan doen moet gewoon gaan werken.\n\nWil je echt zeker zijn? Neem dan twee USB-sticks, plug er eentje in en zet er een bestand op. Maak vanaf je bureaublad een snelkoppeling naar dat bestand. Verwijder de USB-stick. Steek nu eerst de andere USB-stick in, deze krijgt in de regel nu de schijfletter die de eerste USB-stick had. Steek de eerste weer in, en zie dat je snelkoppeling niet meer werkt. Haal ze er beide uit, en steek dan weer alleen de eerste in. Werkt de snelkoppeling weer? Dan weet je genoeg.
Link naar reactie
Is E: je systeemschijf of alleen data ?\nEn welke schijf is vast en welke verwisselbaar ?\n[QUOTE=De Hulk;632205]\nWat wil ik gaan doen?\nIk maak schijf R helemaal leeg. Vervolgens kopieer ik alles via een back-up Ghost herstelpuntbrowser van de E naar de R. Vervolgens maak ik E leeg. Dan hernoem ik die naar bijvoorbeeld S. Vervolgens hernoem ik R naar E.[/QUOTE]\nIs het uiteindelijke doel dat je je dataschijf wilt verwisselen, maar onder dezelfde schijfletter E: wilt houden ?
Link naar reactie
Dit is de situatie\r\nc = SSD met besturingssysteem\r\ne = interne HDD 931,5 GB alle data incl. Mijn documenten\r\nd = interne HDD 931,5 GB video-bestanden\r\n\r\nN = extern HDD 1,81 GB\r\n\r\nNu heb ik N gesplitst met MiniTool Partition Manager freeware\r\nN = 931,5 Primary en H 931,5 logical\r\n\r\nN staat vooraan onder schijfbeheer maar die wordt toch gewoon alfabetisch weergegeven onder > Deze computer, nietwaar? En hoe nu verder? Moet e dan primary worden? Want dan moet ik N leeg halen.\r\n\r\nIk kan met Ghost een kopie van station e maken en de schijfletter opgeven, maar je begrijpt het al, die e is natuurlijk in gebruik!\r\n\r\n[QUOTE]Is het uiteindelijke doel dat je je dataschijf wilt verwisselen, maar onder dezelfde schijfletter E: wilt houden ? [/QUOTE]\r\n\r\nNiet fysiek, maar alleen de data van e moeten naar de externe e.
Link naar reactie
Even wil ik niet snappen waarom je twee keer E: wilt, intern en extern. \nDie externe E: moet die extern blijven, of is het de bedoeling dat deze uiteindelijk als E: intern geplaatst wordt ?\nDit ook omdat je Mijn Documenten er ook op hebt. Lijkt mij problemen kunnen geven, maar weet ik niet zeker.\nEn wat gebeurt er dan met de originele interne E: ?\n\nMijn bedenkingen komen als je beseft dat b.v. een aangekoppelde kaartlezer misschien wel eens die E: van de externe schijf zou kunnen grijpen voordat de externe schijf die heeft, en met mappen als \'Mijn documenten\' er op is dat even opletten. Dat is altijd een probleem geweest met externe media in Windows.\n\n\n\nEn waarom een kloon maken ? Is een kopie maken niet voldoende ? Dat kan vanuit Windows gebeuren, en heeft als voordeel dat dan de data gelijk (en voor niks) gedefragmenteerd is[B];[/B] een kloon neemt de fragmentatie exact mee.\n\nDeze [url=http://www.xxclone.com/iproduct.htm][U]XXCLONE[/U][/url] (de freeware versie in de uiterst linker kolom) kan in Windows een hele partitie (stoort zich niet aan in gebruik zijnde bestanden, al zou ik zelf het proces met rust laten... Ik zet zelfs even het netwerk uit) naar een andere partitie schrijven, als kopie, niet als kloon.\nDan zou ik die externe schijf gewoon zijn letter N: laten houden, en E: naar N: schrijven. Dan kan je daarna de interne E: veranderen in een hogere letter, en de externe E: maken.\nAls je de wijziging van de stationsletter even in Veilige Modus doet heb je volgens mij het minst kans op problemen.\n\nMaar ik hoop wel begrepen te hebben wat je als resultaat wilt.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Maak het nu niet al te ingewikkeld.\r\n\r\nIk heb nu het volgende:\r\nExterne HDD U primaire partitie en N logical beide 931GB\r\n\r\nNu kan ik met ghost de interne E helemaal kopiëren naar U maar ik kan in Ghost niet de stationsletter ingeven. Wat denk je?\r\n\r\n1. Interne e kopiëren naar U\r\n2. Dan schijfletter van interne e wijzigen naar b\r\n3. dan schijfletter van externe u wijzigen naar e\r\n\r\nZou dan de zaak goed werken (snelkoppelingen)?
Link naar reactie
Volgens mij is het gelukt. Ik laat de oude gegevens nog even staan. Kijken of de verwijzingen nog kloppen.\r\n\r\n@Niek\r\nNou, daar heb ik geen verstand van. Dus ik zag dat de interne e primair was en toen dacht ik laat ik die externe e dan ook primair houden. Maar die logische moet ik die dan omzetten en waarvoor is dat goed?\r\n\r\nEr staat logisch station.\r\n\r\n[QUOTE]Een uitgebreide partitie kan een of meer logische stations bevatten. Logische stations werken net als primaire partities. Het enige verschil met een primaire partitie is dat logische stations niet kunnen worden gebruikt om een besturingssysteem te starten. [/QUOTE]\r\n\r\nNou, dat is niet nodig, want het is een externe.
Link naar reactie
De MBR van een schijf accepteert maximaal 4 primaire partities, daarnaast (of i.p.v één primaire, dat weet ik niet) meerdere logische stations in een \'uitgebreide partitie\' (Extended partition).\nVoor normaal gebruik (een paar partities) zijn primaire partities het makkelijkst en het snelst aangemaakt.\n\nMaar je opmerking om het niet zo moeilijk te maken snap ik niet helemaal, want ik probeerde je een methode aan te reiken waarbij je met een \'maagdelijke\' datapartitie zonder fragmentatie zou eindigen, en dat heb je nu dus duidelijk niet.\nJouw keuze *-)
Link naar reactie
Prima, maar ik moet het zelf nog wel begrijpen wat ik doe. Het is ook geen verwijt. Bedankt voor de hulp. \r\n\r\nHelaas is er een klein probleem. Redelijk veel pictogrammen weigeren terug te keren naar het origineel. Misschien moet de \'cache\' opgebouwd worden. Het is zelfs het Wikipedia-pictogram ( op bureaublad) wat niet wil wijzigen. Dit pictogram heeft niets met de E-schijf te maken! Wie weet een oplossing voor herstel.\r\n\r\nIk heb de cache hersteld, maar als het probleem zich telkens voordoet bij verbreking met de connectie van de externe HDD dan moet ik een batch-file hebben.\r\n\r\nRebuilding the Icon Cache Database\r\n1. Close all folder windows that are currently open.\r\n\r\n2. Launch Task Manager using the CTRL+SHIFT+ESC key sequence, or by running taskmgr.exe.\r\n\r\n3. In the Process tab, right-click on the Explorer.exe process and select End Process.\r\n\r\n4. Click the End process button when asked for confirmation.\r\n\r\n5. From the File menu of Task Manager, select New Task (Run…)\r\n\r\n6. Type CMD.EXE, and click OK\r\n\r\n7. In the Command Prompt window, type the commands one by one and press ENTER after each command:\r\n\r\nCD /d %userprofile%\\AppData\\Local\r\nDEL IconCache.db /a\r\nEXIT\r\n8. In Task Manager, click File, select New Task (Run…)\r\n\r\n9. Type EXPLORER.EXE, and click OK.\r\n\r\nWie helpt daar even mee? \r\n\r\n\r\n? Sluit alle geopende folders?\r\n? Het proces explorer.exe beëindigen\r\ncmd.exe\r\ncd/d %userprofile%\\AppData\\Local\r\nDEL IconCache.db /a\r\nEXIT\r\n? explorer.exe\r\n\r\n\r\nOK?\r\n------------------------\r\nIk heb onderstaande gevonden, klopt die. Alleen vind ik vreemd dat ik die niet in Windows kan bewerken. Wil direct > uitvoeren.\r\n\r\nWaar zit ook alweer die DOS-editor. Als ik edit opgeef geeft die geen geldige opdracht!\r\ngoto main\r\n\r\n:delID\r\ncd /d %userprofile%\\AppData\\Local\r\ndel IconCache.db /a\r\necho.\r\npause\r\necho Icon DB has been successfully deleted.\r\necho.\r\n\r\n:main\r\necho Windows must be restarted to rebuild the Icon DB.\r\necho.\r\n\r\n:wrong\r\nset /p choice=Restart now? (Y/N) and press Enter:\r\nIf %choice% == y goto Yes\r\nIf %choice% == Y goto Yes\r\nIf %choice% == n goto No\r\nIf %choice% == N goto No\r\nset choice=Bad-Response\r\ngoto wrong\r\n\r\n:Yes\r\nshutdown /R /f /t 00\r\nexit\r\n\r\n\r\n:No\r\necho.\r\necho Restart aborted. Please remember to restart the computer later to rebuilf the Icon DB.\r\necho.\r\necho You can now close this command prompt.\r\nexplorer.exe
Link naar reactie
Heel snel te zien werkt dat misschien wel, kom geen gekke dingen tegen, maar het wordt zo wel een bewerkelijk project om telkens Windows opnieuw op te starten.\nMaar wat in de onderste batchfile tekst staat komt alleen geheel niet overeen met wat je daarboven als handeling hebt gevonden, laat dat duidelijk zijn.\n\nHeb je geen Edit in je opdrachtprompt ? Dan zal je het voorlopig met Kladblok moeten doen.\nIk heb gewoon de oude Edit van een Windows 98 meegenomen, maar ik heb XP, en geen problemen (althans niet al te veel) met oude 16bit toepassingen in de prompt.\n\nEdit: \nOh, de batchtekst begint met\n[B]goto main[/B]\nen dat klopt niet. Niet iets vergeten ? Ja ik denk echt dat er nog heel wat boven hoort te staan. Begint het niet ergens met [B]@echo off [/B]?\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
:: Created by: Shawn Brink\r\n:: [url]http://www.sevenforums.com[/url]\r\n:: Tutorial: [url]http://www.sevenforums.com/tutorials/49819-icon-cache-rebuild.html[/url]\r\n\r\n\r\n@echo off\r\ncls\r\nset choice=Bad-Response\r\necho The Explorer process must be killed to delete the Icon DB. \r\necho.\r\necho Please SAVE ALL OPEN WORK before continuing.\r\necho.\r\npause\r\necho.\r\ntaskkill /IM explorer.exe /F \r\necho.\r\necho Attempting to delete Icon DB...\r\nIf exist %userprofile%\\AppData\\Local\\IconCache.db goto delID\r\necho.\r\necho Icon DB has already been deleted. \r\necho.\r\ngoto main\r\n\r\n:delID\r\ncd /d %userprofile%\\AppData\\Local\r\ndel IconCache.db /a\r\necho.\r\npause\r\necho Icon DB has been successfully deleted.\r\necho.\r\n\r\n:main\r\necho Windows must be restarted to rebuild the Icon DB.\r\necho.\r\n\r\n:wrong \r\nset /p choice=Restart now? (Y/N) and press Enter:\r\nIf %choice% == y goto Yes\r\nIf %choice% == Y goto Yes\r\nIf %choice% == n goto No\r\nIf %choice% == N goto No\r\nset choice=Bad-Response\r\ngoto wrong\r\n\r\n:Yes\r\nshutdown /R /f /t 00\r\nexit\r\n\r\n\r\n:No\r\necho.\r\necho Restart aborted. Please remember to restart the computer later to rebuilf the Icon DB.\r\necho.\r\necho You can now close this command prompt.\r\nexplorer.exe\r\n\r\nSorry. Je hebt gelijk, ik had de helft vergeten! Goed, ik bewaar het wel en anders doe ik het gewoon handmatig als dat nodig is. Op XP zal die editor nog wel werken. Daar had ik ook ed.com.\r\n\r\nJa, dat snap ik ook niet, want bij handmatig hoef je Windows niet opnieuw op te starten.\r\nVerder heb ik nog geen grote problemen ondervonden met de gevolgen van de verplaatsing van E. Oh, ja, ik heb B (oude E) gewist en snelgeformatteerd, maar dat ging zo verdacht snel, is dat wel goed of kun je beter normaal formatteren en hoe lang duurt dat?
Link naar reactie
Je hebt gelijk dat jouw eerste gevonden handmatige methode eigenlijk hetzelfde doet, maar dan zonder herstart :confused:\r\n\r\nIk zou het daarom gewoon proberen zonder herstart, die optie krijg je tenslotte aan de prompt. Maar:\r\nik heb het net geprobeerd op mijn XP om in taakbeheer de laatste explorer.exe te beëindigen, en in een opdrachtprompt weer te starten. Dat lukt (taakbalk + icoontjes verdwijnen / verschijnen).\r\nVervolgens heb ik hetzelfde gedaan maar dan vanuit een batchfile explorer.exe weer te starten, en dat lukt ook, maar... de opdrachtprompt (DOS-box slecht genoemd) blijft dan open.\r\nHet lukt pas met een zichzelf afsluitende opdrachtprompt als je niet de opdracht explorer.exe maar [B]start explorer.exe[/B] gebruikt.\r\nDus probeer dat als die laatste opdracht in je batchfile.\r\n\r\nHele tekst plakken in Kladblok, en opslaan als naampie.bat.\r\n\r\nBatchfile ziet er vertrouwd uit, maar de wijze waarop choice opdracht gebruikt wordt is geloof ik wat nieuw in mijn beleving en kan ik niet checken, maar het zal ook wel werken.\r\nVerder zit er nog een pause in die vervelend kan zijn, als je er genoeg van krijgt gewoon er uit halen (die na \'del IconCache.db /a\' )\r\n\r\n\r\nÉén flink probleempje na dit proberen: drie van mijn icoontjes in mijn systeemvak zijn weg... Herstart nodig ?\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=De Hulk;632429]... ik heb B (oude E) gewist en snelgeformatteerd, maar dat ging zo verdacht snel, is dat wel goed of kun je beter normaal formatteren en hoe lang duurt dat?[/QUOTE]\nSnelformatteren houdt dacht ik meer ruimte voor recovery, mocht je later met het schaamrood iets vergeten zijn 8-|\nMaar zelf doe ik [I]altijd[/I] gewoon formatteren. Ik denk dat de tijd nodig ongeveer is als een schijfcontrole. 1-2 uur voor een 1 GB schijfje ?\n\nAls het goed is wordt bij een format (in tegenstelling tot een snelle- of \'quick format\') ook op beschadigde sectoren gecheckt.\nMocht je net al goed geformatteerd hebben, maar niet tevreden zijn over je indeling of zo, en je wilt opnieuw formatteren, dan is een quick format de snellere optie omdat je al een betrouwbare schijf had door de volledige format er voor.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...