Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Delen Geplaatst: 2 december 2012 Hallo,\r\n\r\nIk heb een (raar) probleem met m\'n Dell Inspiron 5520.\r\nIs pre-installed met W7 Home Premium. Ik heb daar een multiboot van gemaakt met XP-Pro (ja, ik weet, dat is een oud systeem).\r\nDe meeste problemen, die ik tegengekomen ben, heb ik (mede dankzij hulp van anderen op diverse fora) kunnen oplossen.\r\nIk mis nog een paar XP-drivers (gele vraagtekens):\r\n -Audioapparaat op de bus voor High Definition Audio\r\n -USB Device\r\nAls iemand daar een oplossing voor weet, hou ik me aanbevolen.\r\nMaar dat is niet m\'n echte probleem.\r\n\r\nIk heb in XP een heel raar fenomeen: in apparatenbeheer zijn oa de volgende devices te zien:\r\n -Human Interface Device: USB-HID\r\n -Muizen en andere aanwijsapparaten: HID-compliant muis\r\n -USB controllers: USB-apparaat voor massaopslag\r\nM\'n (bedrade) muis werkt dan, ik kan USB-sticks lezen en schrijven en de externe HDD wordt herkend.\r\nAls ik op een gegeven moment W7 boot en daarna weer XP opstart, werken de zojuist genoemde apparaten niet meer\r\nen zijn die devices ook verdwenen uit Apparatenbeheer. Het lijkt er op, dat USB om zeep geholpen is.\r\nDan werk ik maar met de Touchpad, totdat op een gegeven moment de muis het weer doet, meestal pas dagen later.\r\nDe ontbrekende devices zijn dan ook weer terug in apparatenbeheer. Ik heb geen idee, waardoor zich dat herstelt, waarschijnlijk\r\ntrigger ik dat herstel met een bepaalde actie, of zo.\r\nHeeft iemand enig idee, wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe ik het eventueel oplos? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Ik kan bij Dell de inspiron 5520 niet vinden voor welke driver dan ook.\n[url]http://www.dell.com/support/drivers/nl/nl/nldhs1/ProductSelector/Select/FamilySelection?CategoryPath=all-products%2Fesuprt_laptop%2Fesuprt_inspiron_laptop&Family=Inspiron&DisplayCrumbs=Type%2Bproduct%40%2CLaptops%40%2CInspiron&rquery=na[/url]\n\n\nOok niet bij de pc\'s :\n[url]http://www.dell.com/support/drivers/nl/nl/nldhs1/ProductSelector/Select/FamilySelection?CategoryPath=all-products%2Fesuprt_desktop%2Fesuprt_inspiron_desktop&Family=Inspiron&DisplayCrumbs=Type%2Bproduct%40%2CDesktops%40%2CInspiron&rquery=na[/url]\n\nBen je zeker van dat type? (zie sticker onderzijde)\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Ja, zeker een 5520:\r\n[url]http://www.laptopmag.com/review/laptop/dell_inspiron_15r.aspx[/url]\r\n\r\nOp de Dell site zelf heb ik ook al gezocht, maar daar zijn voor de 5520 GEEN xp-drivers te vinden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Ja dat is een inspiron [B]15R[/B] 5520 en dat is heel wat anders.. :-) (om te zoeken dan) \n\nIk haalde vroeger nog wel eens drivers bij driverguide.com. maar is een erg commerciële site geworden, met heel veel reclame. Je moest er wel een gratis account aan maken, maar ik vond daar vaak wel wat ik zocht. \nLet wel even goed op, dat je niet wordt opgescheept met toolbars en andere ongewenste rommel. \n\nVerder maak ik zelf soms gebruik van Driver Genius maar dat programma is niet gratis en pakt nog wel eens een verkeerde driver, wat overigens tot nog toe niet voor rare dingen zorgde. \n\nBij Dell zijn ze inderdaad niet te vinden en ik neem aan, dat je Windows ook al hebt laten zoeken. Ik vermoed dat je een chipset driver nodig hebt.\n\nIk heb even in de specs zitten zoeken bij Dell\n\nAudio = IDT 92HH94 Maar daar kan ik verder helemaal niets over vinden.\n\nVerder geven ze geen info over de gebruikte chipset in het ding bij dell : [url]http://www.dell.com/support/troubleshooting/nl/nl/nldhs1/Product/inspiron-15r-5520[/url]\n\nDus blijft de mogelijkheid over om Dell te mailen om informatie over chipset en audio.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Het beste is altijd om te zoeken bij Dell met de unieke Tag Code .\r\n\r\nDie zal ook ergens aan de onderzijde staan.\r\n\r\nDan krijg je in ieder geval de drivers in beeld ,die voor de laptop beschikbaar zijn.\r\n\r\nIs daar niets voor XP beschikbaar , zal het niet eenvoudig worden. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Heb via de Service Tag op de Dell site gezocht, kom daar alleen maar W7 64-bits drivers tegen.\r\nMisschien is idd de enige mogelijkheid Dell te mailen, maar ik had eigenlijk gehoopt, dat er nog wel iemand was die XP er bij gezet heeft of wil zetten en dus ook allerlei probleempjes op (heeft) moet(en) lossen, want van Dell mailen verwacht ik eerlijk gezegd niet zo veel. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Dell zal vermoedelijk antwoorden dat er voor XP geen drivers zijn , meestal houd het dan wel op. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Nee maar Dell kan wel vertellen, welke chipset er in dat ding zit en dan kan je daar de drivers voor ophalen bij de fabrikant van de chipset voor XP.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 En ja daar is Speccy best handig in. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Je bedoelt te zeggen dat TS Speccy [url]http://www.piriform.com/speccy[/url] zou kunnen downloaden om dat te bekijken?\n\nJa bij pc\'s geeft tie hem vaak mee bij het overzicht van het moederbord. Laptops niet altijd.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Hoi,\r\n\r\nVolgens mij is het chipset Intel(R) 7 Series/C216 Chipset Family Mobile en iets van HM77 Chipset.\r\nHeb Speccy geïnstalleerd en daar zie ik idd deze chipsets terug.\r\nMaar ik weet niet, hoe ik daar verder mee kom.\r\nIn ieder geval bedankt voor jullie suggesties\r\nGroetjes\r\nMarcel Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Kijk bij Intel \r\n[url]http://www.intel.com/content/www/us/en/search.html?keyword=HM77%20Chipset&lstLanguages=en_US&topicarea=Support[/url]\r\n\r\n\r\nOf hier\r\n\r\ndrivers [url]http://www.intel.com/content/www/us/en/search.html?keyword=update%20drivers[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 december 2012 Hi Desperado,\r\n\r\nIk ben al op de Intel-site bezig geweest, maar ik ga komende week jouw twee links ook nog bekijken.\r\nNiet nu, maar ik laat wel weten, of ik wat gevonden heb.\r\nVoor nu hartstikke bedankt\r\nMarcel Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 december 2012 Probeer ook Intel\'s eigen gratis [B] Intel® Driver Update Utility [/B] - [url]http://intel-drv-ws.systemrequirementslab.com/iDUU/analysis/multi?lang=en&id=2D790847-676B-4B65-9531-321BC3439D05[/url]\n\nLukt dat niet, probeer dan eens het volgende :\nInstalleer op beide systemen eens [B]IntelliPoint 8.2 [/B]van Microsoft.\nHet is eigenlijk bedoeld voor MS - muizen, maar werkt hier ook goed met andere merken. Wanneer er tijdens de installatie naar type muis wordt gevraagd, vink je een vergelijkbaar type aan.\nHier de link : [url]http://www.filehippo.com/download_intellipoint/[/url]\n\nVoor desktop toetsenborden - maar mogelijk werkt het ook op laptops ? -is er evt. :[B] IntelliType Pro 8.2[/B] - [url]http://www.filehippo.com/download_intellitype/[/url]\nZelfde verhaal als hierboven.\n\n\"Niet geschoten .......... !\" Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 december 2012 Hoi Ricky\r\n\r\nDriver Update Utility heb ik al gebruikt en daarmee idd een paar Intel drivers ge-update.\r\nDe Intelli-muis geïnstalleerd, maar helaas, het probleem blijft, dus er maar weer afgegooid.\r\nJammer, maar helaas.\r\nIn ieder geval hartstikke bedankt voor je hulp.\r\n\r\nGroetjes en een fijne avond,\r\nMarcel Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2012 Hi Desperado,\r\n\r\nBij Intel vind ik niets meer wat ik niet al geprobeerd heb (en wel of niet werkt).\r\nIk denk, dat ik het maar bij de huidige situatie hou.\r\nIn ieder geval hartstikke bedankt voor je hulp.\r\nGroetjes, Marcel Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 december 2012 ;):D:o(ip)*-):eek: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen