Ga naar inhoud

Hardware automatisch veilig verwijderen.


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nOnlangs heb ik op het werk een nieuw backup systeem aangelegd met externe harde schijven, het gaat om WD elements drives, we hebben 3 stuks van 1TB per stuk.\r\nNu heb ik een batchbestand geschreven dat automatisch kopieert, een paar oude versies op de externe schijf laat staan (De backup is 200GB dus er passen er makkelijk 4 op een schijf), en de te backuppen bestanden kopieert.\r\n\r\nNu heb ik het volgende probleem: Ik moet bijna wel de hardware veilig verwijderen functie gebruiken omdat de schijf anders blijft draaien (ook al wordt er niet gelezen/geschreven), en het lijkt me niet erg goed voor de schijf om die al draaiende los te koppelen.\r\nNU is het de procedure om iedere octhend of avond even naar de server te lopen en de schifj te wisselen, en de verse mee naar huis te nemen, de backup gebeurd midden in de nacht. Is er een mogelijkheid om een regel aan mijn batchbestand toe te voegen die automatisch de hardware veilig verwijderen funcite activeert na het maken van de backup, zodat de schijf vervolgens losgekoppeld kan worden?\r\nEnig probleem is dat het niet mogelijk is om alle USB apparaten los te koppelen, omdat er een bulkschijf aan de server hangt die gewoon bereikbaar moet blijven. Uit het perspectief van tijdsbesparing is het lastig om iedere keer op de server in te moeten loggen om hardware veilig te verwijderen. \r\n\r\nConcreet dus: Is er een manier om hardware veilig te verwijderen met een regel in een batchbestand (Die voor mijn part een basic-script aanroept), en die dit dan alleen voor één specifieke schijf doet?\r\n\r\nIk hoop dat het verhaal niet al te lang is ;)\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\nBanaan.\r\n\r\nEDIT: Het OS betreft Windows server 2008, dat naar mijn weten voor het merendeel als een aangepast Vista versie beschouwd kan worden.
Link naar reactie
Ze zijn ca. 200 GB, meer in de richting 170, als ze groter worden laat ik er gewoon 3 tegelijk op de disk staan, dit systeem werkt echter gewoon goed en geeft verder geen problemen, mijn issue is hardware veilig verwijderen.\r\n\r\nIk weet niet of het uberhaupt kwaad kan? Het lijkt me gewoon niet goed voor de schijven ze er al draaiende uit te trekken. NTFS (waarin de schijven dus geformatteerd zijn) is ook wat minder toegeefelijk wat betreft plotseling verwijderen dan FAT.
Link naar reactie
Dit vond ik:\r\n[url]http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itprogeneral/thread/e680f48f-30f0-44bb-8289-3eb09e89a226[/url]\r\nmet daarin een link naar \r\n[url]http://www.uwe-sieber.de/drivetools_e.html[/url]\r\n\r\nLet er wel op dat veilig verwijderen meestal niet lukt (bij mijn XP in ieder geval) wanneer elke Verkenner die de drive in beeld gehad heeft nog open staat. Ik moet al die afsluiten voordat het lukt.
Link naar reactie
Hallo Banaan, met betrekking op het veilig verwijderen of je dat wel of niet moet doen heeft te maken met de schrijfcache, en wanneer je die uitschakelt op je schijven hoef je ze niet veilig te verwijderen.\r\nKlik rechts op de schijf en ga naar Eigenschappen.\r\nGa naar tabblad Hardware.\r\nKlik op de knop Eigenschappen.\r\nKlik op de knop Instellingen wijzigen (alleen Vista en 7)\r\nGa naar tabblad Beleidsregels.\r\nVink daar \"Schijfcache op het apparaat inschakelen\" uit, dan hoef je die hardware niet meer persee veilig te verwijderen en is je probleem opgelost.\r\n\r\nCheck dus alle schijven op die manier en schakel de schrijfcache uit.\r\nNote:\r\nAls je op een schijf met 3 partitie\'s op 1 van de 3 stations de schrijfcache uitschakelt geldt dat voor de hele schijf. Ook bij stroomuitval zal je minder kans op beschadigde data hebben als de schrijfcache is uitgeschakeld.\r\n\r\nVerder voor dit heb je dus geen tools nodig, wat betreft het veilig verwijderen.
Link naar reactie
Hardware veilig verwijderen leegt inderdaad de eventueel nog gevulde cache, maar als er een schrijfactie gewoon bezig is dan zal Windows je echt geen toestemming tot verwijderen geven, en moet je toch echt niet ontkoppelen want dan heb je hetzelfde probleem, namelijk een verstoorde datastroom.\n[QUOTE=ethernal flame;624540]Hallo Banaan, met betrekking op het veilig verwijderen of je dat wel of niet moet doen heeft te maken met de schrijfcache, en wanneer je die uitschakelt op je schijven hoef je ze niet veilig te verwijderen.[/QUOTE]\nMaar dan wel opletten dat de actie afgelopen is, meestal te zien aan een ledje.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;624588]Hardware veilig verwijderen leegt inderdaad de eventueel nog gevulde cache, maar als er een schrijfactie gewoon bezig is dan zal Windows je echt geen toestemming tot verwijderen geven, en moet je toch echt niet ontkoppelen want dan heb je hetzelfde probleem, namelijk een verstoorde datastroom.\r\n\r\nMaar dan wel opletten dat de actie afgelopen is, meestal te zien aan een ledje.\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR][/QUOTE]\r\n\r\nInderdaad zal een datastroom stoppen als je de schijf afkoppelt of uitschakelt, maar er zal niks beschadigen als je schrijfcache uit is in verband met het niet veilig verwijderen van een schijf.\r\nUiteraard zal de datastroom stoppen en afgebroken worden, maar naar ik aanneem is het de bedoeling om de schijven af te koppelen zonder veilig verwijderen te gebruiken, en wanneer het de bedoeling is om een schijf te verwijderen ga ik er vanuit dat degene die de schijf gaat verwijderen geen datastromen heeft op dat moment naar/van die schijf.\r\n\r\nHet gaat er met name om dat als je de schijf onveilig afkoppelt als de schrijfcache in werking is, dat kan data op je schijf beschadigen en er voor zorgen dat windows de schijf niet meer herkent.\r\nEen datastroom die ophoudt doordat de gebruiker tijdens een datastroom de schijf afkoppelt, daar zal geen data door beschadigen. alleen de data die onderweg was naar/van de schijf zal uiteraard niet helemaal aankomen dan. :)\r\n\r\nIk denk dat de TS daar geen last van zal hebben Erik als ik dit lees:\r\n[QUOTE=Banaan;624347]Nu heb ik het volgende probleem: Ik moet bijna wel de hardware veilig verwijderen functie gebruiken omdat de schijf anders blijft draaien (ook al wordt er niet gelezen/geschreven), en het lijkt me niet erg goed voor de schijf om die al draaiende los te koppelen.[/QUOTE]\r\n\r\nEn met de schrijfcache uit kan Banaan zijn externe schijven zonder veilig verwijderen er af halen, no problemmo, ik doe het zelf al vele jaren zo.\r\nIk doe het ook zo bij mijn vaste schijven op mijn PC, bij stroomuitval zal dan geen data kunnen beschadigen, bij een laptop met accu is dat niet zo nodig omdat een accu eventuele stroomuitval op zal vangen. Externe schijven met eigen voeding kan je beter altijd direct die schrijfcache uit zetten, die staat standaard aan maar de snelheidswinst wat je er van hebt is te verwaarlozen.
Link naar reactie
[QUOTE=ethernal flame;624614]\r\nHet gaat er met name om dat als je de schijf onveilig afkoppelt als de schrijfcache in werking is, dat kan data op je schijf beschadigen en er voor zorgen dat windows de schijf niet meer herkent.\r\n\r\nEen datastroom die ophoudt doordat de gebruiker tijdens een datastroom de schijf afkoppelt, daar zal geen data door beschadigen. alleen de data die onderweg was naar/van de schijf zal uiteraard niet helemaal aankomen dan. :).[/QUOTE]\r\nDat laatste weet ik niet, het zou best kunnen dat dat geen beschadigingen veroorzaakt, maar ik persoonlijk doe het liever nooit.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;624622]Dat laatste weet ik niet, het zou best kunnen dat dat geen beschadigingen veroorzaakt, maar ik persoonlijk doe het liever nooit.[/QUOTE]\r\n\r\nInderdaad kan je beter geen schijven verwijderen als ze bezig zijn, daar heb je helemaal gelijk in :) Maar de data op de schijf die er op staat kan er niet door beschadigen, misschien als je het heel vaak doet dat de schijf zelf naar zijn mallemoer gaat, maar zoals je al zegt, ik denk niet dat mensen dat doen. Je gaat niet eerst veel data kopieren om vervolgens een schijf er uit te trekken lijkt me. Ik denk dat de TS dat wel zal weten.\r\n\r\n (ook al wordt er niet gelezen/geschreven), \r\nlas ik in zijn eerste bericht.\r\n\r\nMaar banaan heeft nu zijn oplossing, dat weet ik 100% zeker.\r\nOf banaan nog wat laat horen weet ik niet...
Link naar reactie
[QUOTE=Banaan;624364]Ik gebruik nu USB disk eject, al ben ik niet echt weg van third-part. Het heeft een commandline functie en is stationsletter specifiek. Ik zal jullie nog op de hoogte houden hoe die het er vanaf brengt. In ieder geval al vast hartelijk dank voor de hulp![/QUOTE]\r\n\r\nIk las deze ook nog, Banaan, Helaas in de help en ondersteuning van windows krijg je vaak niet waarnaar je zoekt als je een term intypt, best jammer.\r\nJe houdt er niet van om software van derden te gebruiken en bent bezig met de computers van je werk, inderdaad, als daar iets mis mee gaat draag je best wel wat verantwoording, anders dan die alleen voor jezelf.\r\nBest apart dan als je het professioneel wil doen, maar windows nog niet volledig beheerst.\r\nUiteraard is het uitzetten van de schrijfcache de oplossing in windows zonder dat je software nodig hebt voor je probleem.\r\nAls je dan hele netwerken met harde schijven aanlegt op je werk, dan neem je best een risico, is er in het bedrijf verder geen beheerder?\r\nBeheerders van computers weten vaak al die dingen.\r\n\r\nEn heb je nu dat gratis tooltje geinstalleerd op de computers in het bedrijf??? en is dat verstandig???\r\nDeze is dat toch?\r\n[url]http://quick.mixnmojo.com/software/usb-disk-ejector[/url]\r\n\r\nHoeveel gebruikers gaan die schijven benaderen en wat zijn hun rechten?\r\nzijn dingen waar je over na kan denken denk ik... :) machtigingenbeleid van windows beheren enzo... toegangsrechten voor gebruikers instellen... maar uiteraard is me die situatie verder niet bekend.\r\n\r\nDus verwijder zsm usb-disk-ejector van die computer(s).
Link naar reactie
Ethernal...... Je maakt er in weer een halve meter tekst, tal van problemen bij en trekt conclusies die kant nog wal raken.. \nJe suggereert dat TS niet voldoende kennis heeft.\nJe geeft hem geen kans om te reageren en zelf rustig af te wachten. \n\nDit was de vraag: \n[QUOTE]Concreet dus: Is er een manier om hardware veilig te verwijderen met een regel in een batchbestand (Die voor mijn part een basic-script aanroept), en die dit dan alleen voor één specifieke schijf doet?[/QUOTE]\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;624629]Ethernal...... Je maakt er in weer een halve meter tekst, tal van problemen bij en trekt conclusies die kant nog wal raken.. \r\nJe suggereert dat TS niet voldoende kennis heeft.\r\nJe geeft hem geen kans om te reageren en zelf rustig af te wachten. \r\n\r\nDit was de vraag: \r\n\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nIk begrijp dat je graag wil dat er minder getypt wordt, en dat je steeds reageerd op volgens jou te veel tekst.\r\nIk zag al dat er nog een paar waren die het wat te veel vonden, maar dat kan de TS ook zelf zeggen.\r\nIk typte dit niet naar jou toe, maar je voelt je steeds weer aangesproken om te reageren, mag ik je vragen waarom? zo lijk je op een hondje die naar de broekspijp grijpt steeds :)\r\nIk typte eigenlijk dit om Banaan zich bewust te laten worden van de situatie waar hij nu ogenschijnlijk in zit, nadat hij een gratis tool heeft geinstalleerd op de computer van zijn werk.\r\nNatuurlijk wacht ik nu op of Banaan nog reageerd hierop.\r\nMaar ik zie gewoon dat hij met zijn vraag in zijn situatie hier verkeerd zit.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;624372]Met een beetje verbinding mik je die 170 GB zo ergens online in een backup centrum. Heb je daar weleens over nagedacht.\r\nEen schijf met bedrijfsgegevens meenemen naar huis is ook weer zo \"om aan te denken\" .\r\n\r\nOverigens waarom niet gewoon een Nasje met goede backup software en hotswapping aangeschaft? \r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nKijk Niek, jij reageerd ook nog, geen oplossing te zien... dat zijn de weinige woorden???\r\nnice :)
Link naar reactie
Wat ik wil, maakt niet uit. Ik denk dat de leesbaarheid van het forum er niet bij gediend is, als er telkens hele lappen tekst tevoorschijn komen, waardoor een TS, door de bomen het bos niet meer ziet. Buiten dat vindt ik een paar conclusies van je veel te snel getrokken.\n\n[QUOTE]Oh ja even nog banaan, professionele beheerders van windowscomputers gaan doorgaans niet naar computeridee als ze iets niet weten,[/QUOTE]\n\n[QUOTE]Best apart dan als je het professioneel wil doen, maar windows nog niet volledig beheerst.\n[/QUOTE]\n\n[QUOTE]Maar banaan heeft nu zijn oplossing, dat weet ik 100% zeker.[/QUOTE] (waarom tik je dan nog 1 regel in de post, als je dat zeker weet).\n\n[QUOTE]Beheerders van computers weten vaak al die dingen.[/QUOTE]\n(waar zegt TS dat hij \"beheerder\"is? )\n\n\nEn dit weet je niet en heeft ook niets met de vraag te maken:\n[QUOTE]Hoeveel gebruikers gaan die schijven benaderen en wat zijn hun rechten?\nzijn dingen waar je over na kan denken denk ik..[/QUOTE]\n\nIk stel voor dat we even wachten op een reactie van de topic starter.\n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...