Ga naar inhoud

Excel bestanden, opeens onleesbaar!


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik moet nog aangifte ib doen. Ben zelfstandige en houdt via een excel sheet mijn kilometers bij die ik met mijn privé auto rijdt tbv mijn werk.\r\n\r\nIk sla elk jaar alle bestanden op, op een externe hd. Aan het begin van het jaar (of einde zoals nu) print ik onder andere de kilometersheet uit en breng die naar de accountant.\r\n\r\nNu keek ik vorige week op mijn externe hd en zie tot mijn grote schrik dat ik geen enkel bestand meer kan lezen. Ook niet nadat ik ze verplaatst heb naar mijn laptop.\r\n\r\nKladblok en .pdf bestanden zijn nog wel gewoon leesbaar, maar office (Word en Excel) bestanden niet meer.\r\n\r\nIk zit hier wel mee in mijn maag natuurlijk. Heb op internet gezocht maar niet echt een oplossing kunnen vinden.\r\n\r\nIemand enig idee wat er aan de hand is, en nog liever, hoe ik dit op kan lossen?
Link naar reactie
Ik ga er van uit dat je nog ergens een backup hebt (A)? Zulke zaken zijn, zeker als zelfstandige zo belangrijk (alleen al vanwege de belastingdienst) dat je niet op 1 exemplaar kunt vertrouwen...\n\nOntopic: je kunt ze niet lezen. Maar wat gaat er fout? Krijg je een foutmelding? Of opent het bestand wel, maar staat er niet meer in wat je zou verwachten? Heb je een andere office-versie geinstalleerd (zou niet uit mogen maken)?\nAl geprobeerd om de bestanden te openen met bv google-docs?\nKun je geen enkel office-document meer openen of alleen niet van de externe hdd?
Link naar reactie
Vraag 1: Is de pc virus vrij? Scan dus met bijvoorbeeld een online virusscanner de pc en de harde schijf.\n\nVraag 2 : Kunnen andere excel bestanden wel worden geopend. Zo niet kan ook Excel zelf beschadigd zijn, hoewel de melding dan raar is. Plaats in dat geval de Office dvd en kies in het installatiemenu \"herstellen\".\n\nVraag 3: Zijn (een aantal) andere bestanden van andere programma\'s ook niet te openen op de betreffende harde schijf? Zo ja, probeer dan met bijvoorbeeld een programma als Recuva de bestanden te recoveren naar een [B]andere [/B]hardeschijf en voer daarna een schijf controle uit.\n\nMocht dit allemaal niet van toepassing zijn: Google eens op \" recover excel bestanden \" en je ziet vrij veel mogelijkheden.\n\nTot slot: pas het plaatje even aan naar een kleiner formaat. Het past nu zelfs niet op mijn 24 inch scherm.\n\nLees ook deze even door: [url]http://support.microsoft.com/kb/820741[/url]\n\nNiek
Link naar reactie
Nou,\n\nIk heb een herstel programma voor excel aangeschaft, na eerst geprobeerd te hebben. Het heet: Stellar Phoenix Excel Recovery.\n\nHeb net de sheet met kilometers hersteld. Ik ben nu al een stap verder dus, maar het is nog niet helemaal ok.\n\nIn de eerste rij van de sheet vul ik altijd de datum in van de rit. Alle datumvakjes staan nu echter andere cijfers in. Als je echter op een vakje klikt dan zie je bovenaan, in het tekstveld wel de juiste datum staan... Maar ik kan het zo dus niet uitprinten.\n\nDan is er nog wat mis met de totale kilometerstand van de zakelijk gereden kilometers. Die hoort excel automatisch op te tellen. In het vakje waar die totale km. stand in hoort te staan zie ik nu de formule staan die die totale km stand berekend. Geen km stand dus.\n\nIn de rij privé gereden kilometers (vul ik nooit wat in, mijn auto staat niet op de zaak) staan ook allemaal formules die er helemaal niet horen te staan.\n\nZoiets als dit: =ALS(D6<>\"\";ALS(H6=\"privé\";D6-C6;\"\");\"\")\nEn zo een hele lange rij. Dit soort formules staat trouwens ook een eind verderop onder zakelijke km\'s.\n\nIk zal wel even wat printscreens maken en zo plaatsen.
Link naar reactie
Dat van die datum vakjes met andere cijfers. Kijk eens bij de cel eigenschappen en zet daar de getal notatie eens op datum.\n\nEen kolom met getallen selecteer je (plus 1 cel eronder) en bij Excel 2010 klik je dan rechtsboven op SOM, waarna ze opgeteld worden in de cel onder de kolom\n\nHeb je de sheet zelf gemaakt? \n\nMogelijk staat in het menu \"formules\" formules weergeven, aangevinkt in je excel sheet..\n\nMaar dat ze flink beschadigd zijn (geweest), dat blijkt wel dus.\n\nNiek
Link naar reactie
Paar printscreens.\n\nVerkeerde weergave km\'s. In de vakjes waar =SOM... in staat hoort de totale km. stand te staan.\n\n[img]http://plaatjesdump.nl/upload/d8808e6db7c81c79f3204a4c9ad6a33a.png[/img]\n\nKm weergave zoals het zou moeten zijn:\n\n[img]http://plaatjesdump.nl/upload/f124ac2feb24bce01822f98dca5c619f.png[/img]\n\nDatumweergave:\n\n[img]http://plaatjesdump.nl/upload/60e228fb30c5b236ee1c46eb2b9118f1.png[/img]
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;581599]Dat van die datum vakjes met andere cijfers. Kijk eens bij de cel eigenschappen en zet daar de getal notatie eens op datum.\n\nEen kolom met getallen selecteer je (plus 1 cel eronder) en bij Excel 2010 klik je dan rechtsboven op SOM, waarna ze opgeteld worden in de cel onder de kolom\n\nHeb je de sheet zelf gemaakt? \n\nMogelijk staat in het menu \"formules\" formules weergeven, aangevinkt in je excel sheet..\n\nMaar dat ze flink beschadigd zijn (geweest), dat blijkt wel dus.\n\nNiek[/QUOTE]\n\nNee, ik heb de sheet niet zelf gemaakt. Het is een standaard sheet van microsoft. Werk trouwens met excel 2010.\n\nGa is ff je tip met datum proberen.\n\nEdit:\n\nGeprobeerd, helpt niet. Staat al op datum ook vermoed ik. Als ik dat getal weghaal en de datum invul die er hoort te staan en dan op enter klik komt het getal wat er stond gewoon terug...\nMaar bovenin staat nog wel steeds de juiste datum...\n\nIk vraag me nog steeds af hoe het mogelijk is dat bestanden zo beschadigd raken. Ik gebruik die externe schijf werkelijk nooit. Hij ligt altijd losgekoppeld, zonder stroom, ergens opgeslagen.\nEr staan overigens wel een hoop andere dingen zoals mp3\'s films en downloads etc. op. Al jaren. De schijf is een jaar of 5 oud denk ik.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;581599]Dat van die datum vakjes met andere cijfers. Kijk eens bij de cel eigenschappen en zet daar de getal notatie eens op datum.\r\n\r\nEen kolom met getallen selecteer je (plus 1 cel eronder) en bij Excel 2010 klik je dan rechtsboven op SOM, waarna ze opgeteld worden in de cel onder de kolom\r\n\r\nHeb je de sheet zelf gemaakt? \r\n\r\nMogelijk staat in het menu \"formules\" formules weergeven, aangevinkt in je excel sheet..\r\n\r\nMaar dat ze flink beschadigd zijn (geweest), dat blijkt wel dus.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nFormules weergeven stond inderdaad aan! Goede tip dus! Denk dat ik nu heel de sheet goed kan krijgen, want zie de datums ook al nu. Alleen nog verkeerd weergegeven, maar dat kan bij celeigenschappen veranderd worden waarschijnlijk...
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;581606]Yep. De hele datum kolom selecteren. Rechtsklik in 1 geselecteerde cel. Kies celeigenschappen > getal > datum.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nOok gefixt :)\r\n\r\nNu een keer een dag uittrekken om alles te repareren. Er staan gegevens op van in totaal 4 jaar, die allemaal niet meer werken. Daar kan ik dus wel een paar dagen voor uittrekken.\r\n\r\nHartelijk dank voor de tips in elk geval! Dat excel recovery progje werkt ook goed. Wel vrij prijzig (41,50), maar gezien de narigheid die ik ermee kan voorkomen nog niet duur natuurlijk.
Link naar reactie
Oke yw. En vergeet niet de harde schijf grondig te controleren, als alles geregeld is. \nEn een kleine tip.... maak backups, desnoods op een dvd of een extra extern schijfje, of laat altijd een copy achter op de pc.\n\nAls gewoon 1 keer per week de map Mijn Documenten kopieert naar een externe HD, ben je nooit meer dan een week werk kwijt. Tenzij je met brand of diefstal wordt geconfronteerd.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;581608]Oke yw. En vergeet niet de harde schijf grondig te controleren, als alles geregeld is. \r\nEn een kleine tip.... maak backups, desnoods op een dvd of een extra extern schijfje, of laat altijd een copy achter op de pc.\r\n\r\nAls gewoon 1 keer per week de map Mijn Documenten kopieert naar een externe HD, ben je nooit meer dan een week werk kwijt. Tenzij je met brand of diefstal wordt geconfronteerd.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nJa idd. Ik krijg volgende week een nas binnen. Die wil ik instellen dat er automatisch backups gemaakt worden zodra ik wat verander. Stal raid ook zo in dat er altijd een kopie is mocht er wat mis gaan.\r\n\r\nIk haal dan alles van die harde schijf eerst en zet het op de nas. Vertrouw dat ding nu niet meer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...