Ga naar inhoud

Error: reboot and select proper boot device..


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,\r\n\r\nSinds gisteren krijg ik de volgende foutmelding bij het opstarten van de computer: \"reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key\". Nu heb ik al het internet afgespeurd op zoek naar een oplossing, helaas zonder resultaat. \r\n\r\nZo heb ik al mijn USB en een CD, die er nog inzaten, eruit gehaald, waardoor de enige USB-device die nog, volgens het Setup-scherm, aan mijn computer is gekoppeld de muis is. \r\nOok heb ik de \"boot device priority\" gevarieerd, ook zonder resultaat. Hierbij heb ik afgewisseld tussen de 3 boot devices: ene SATA, de floppy drive en iets met CD-rom. Ik neem aan dat de SATA mijn harde schijf is, waar dus mijn besturingssysteem op is geinstalleerd en dat deze eigenlijk bovenaan moet. Misschien dat hier dan ook het probleem zit: in mijn computer zitten twee harde schijven. \r\nZoals misschien al duidelijk is geworden, heb ik niet veel verstand van computers. Kan iemand mij helpen met het oplossen van dit probleem?\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\nMrBoot
Link naar reactie
Die SATA is inderdaad je harde schijf, maar als twee schijven hebt zouden die daar allebei genoemd moeten worden.\n\nHieruit kan de conclusie worden getrokken dat je primaire harde schijf niet meer herkend wordt. Kun je om te beginnen één van twee dingen doen:\n1) Via een Linux Live-CD (bijvoorbeeld Ubuntu) kijken of de schijf vanuit het besturingssysteem wel herkend wordt (lijkt me niet, maar je weet nooit), of\n2) De computer open draaien en vaststellen of de fysieke schijf daadwerkelijk draait (luistenen/voelen). Indien nodig meteen even de voeding- en datakabel aandrukken.\n\n(kies je om te beginnen met 1 en wordt de schijf niet herkend, ga dan door met 2)\n\nHelpt dat ook niet, dan zou je de kabels van de tweede schijf eens in je primaire schijf kunnen steken (laat de tweede schijf dan voorlopig afgekoppeld). Werkt ook dat niet, dan kun je de schijf uitbouwen en meenemen naar een andere computer of in een externe usb-behuizing plaatsen. Doet de schijf het dan nog niet, dan kun je met redelijke zekerheid vaststellen dat \'ie is overleden (en dan hoop ik dat je een recente backup hebt).\n\nVraag eventueel hulp aan een kennis met meer computer-verstand om je hier mee te helpen als je het niet alleen aan durft.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...