Ga naar inhoud

Excel - getal benaderen met tabel gegevens


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik ben opzoek naar een functie waarmee je een aantal waarden uit een tabel optelt die samen een vast getal benaderen. \r\n\r\nEven een voorbeeld:\r\nIk heb het vaste getal 20 waaraan de optelling bij benadering moet voldoen. Nu staan er in de tabel een drietal getallen: 3, 6 en 9. De functie moet dan bepalen hoe het getal 20 benaderd kan worden beginnend met de hoogste waarde.\r\nDus in dit geval bepaalt de functie bijvoorbeeld: 1*9 + 1*6 + 1*3 = 18.\r\n\r\nBestaat voor dit probleem een functie of een combinatie van functies?\r\nAlvast bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie
Je zult hier geen functie of macro voor kunnen maken, want er is geen eenduidige uitkomst:\r\nDe beste benadering van 20 met een combinatie van 3, 6 en 9 is 21 en dat is 7 x 3 of 3 x 6 + 3 of 2 x 9 + 3 of 1 x 9 + 2 x 6 of 1 x 9 + 4 x 3.\r\nVerder is niet duidelijk of de benadering groter of kleiner moet zijn dan het opgegeven vaste getal en of alle getallen uit tabel gebruikt moeten worden.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;568366]Wil je uitrekenen hoeveel procent de drie getallen groter (of kleiner) moeten worden om het vaste getal te benaderen?\r\nOf wil je bepalen hoe vaak je de betreffende getallen nodig hebt om het vaste getal te benaderen (in jouw voorbeeld zou excel dan moeten bepalen: 1*9 + 1*6 + 2*3 = 21)?[/QUOTE]\r\nIk wil inderdaad bepalen hoe vaak ik de betreffende getallen nodig heb om de vaste waarde te bepalen. \r\n\r\n[QUOTE=DW-30;568371]Je zult hier geen functie of macro voor kunnen maken, want er is geen eenduidige uitkomst:\r\nDe beste benadering van 20 met een combinatie van 3, 6 en 9 is 21 en dat is 7 x 3 of 3 x 6 + 3 of 2 x 9 + 3 of 1 x 9 + 2 x 6 of 1 x 9 + 4 x 3.\r\nVerder is niet duidelijk of de benadering groter of kleiner moet zijn dan het opgegeven vaste getal en of alle getallen uit tabel gebruikt moeten worden.[/QUOTE]\r\nDe benadering van het vaste getal moet kleiner of gelijk aan het vaste getal zijn. Niet alle getallen hoeven voor te komen in de benadering. \r\nBijvoorbeeld:\r\nvaste getal 20\r\nwaarden in tabel: 3, 6, 9, 11\r\nOm op de waarde 20 te komen zijn 1*11 en 1*9 benodigd. De andere getallen worden dus niet aangesproken in dit geval.\r\n\r\nMaar wat ik wil kan dus eigenlijk niet?
Link naar reactie
[QUOTE=DW-30;568465]Kijk maar eens bij [URL=\"http://nl.wikipedia.org/wiki/Lineair_programmeren\"]http://nl.wikipedia.org/wiki/Lineair_programmeren[/URL] . Wat je wilt is op te lossen met \"geheeltallig lineair programmeren\" en dat is behoorlijk lastige wiskunde.[/QUOTE]\r\nBedankt voor je antwoord. Ik ga proberen het probleem op een andere manier op te lossen.
Link naar reactie
[QUOTE=Obelix71;568538]Maar wat als je getal 15 zou zijn ipv 20? dan is 6+9 precies 15, maar het excel-bestand geeft 11+3=14.[/QUOTE]\r\nDat zou ook een mooie functie zijn, maar het ging mij er in deze functie om dat het vaste getal benaderd dient te worden beginnend met het hoogste getal en dat doet deze functie prima!
Link naar reactie
Hallo Windvanger,\r\n\r\n\"Dat zou ook een mooie functie zijn\". Volgens mij op te lossen met \"Oplosser\" (solver). Menu Extra.\r\nBijgaand een voorbeeld van Wigi. In cel G10 de totale waarde invoeren. In het bereik E4:E7 de getallen. Vervolgens via menu Extra > Oplosser > Oplossen enz. \r\n\r\nGroet\r\n\r\nDirk
Link naar reactie
[QUOTE=dirktimm;568525]Hallo Windvanger,\r\n\r\nDat lijkt me toch ook op te lossen met excel. Ik hoop dat ik het goed begrepen heb. Bijgaand een idee\r\n\r\nGroet\r\n\r\nDirk[/QUOTE]\r\n\r\nDit idee is het dus niet. Als je 27 invult in B4, krijg je als oplossing 2 x 11 + 1 x 3 = 25, terwijl 3 x 9 en/of 9 x 3 de beste benadering is, namelijk exact het gevraagde getal.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...