Ga naar inhoud

"error loading operating system" Acer


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Goedenavond,\r\n\r\nOp onze 2 maanden oude Acer computer kregen we zo ineens een zwart scherm met een knipperend underscore linksboven en na een halve minuut de melding \"error loading operating system\". De recoverydisk kan ik booten via F12, geeft \"loading files\"weer, daarna het windows logo met \"starting windows\"en daarna geeft hij een zwart scherm weer met een grote witte pijl (a la veilige modus), deze pijl is te bewegen met de muis. Ik heb ook een hersteldisk geprobeerd, maar daar krijg ik alleen de melding dat ik een willekeurige knop kan indrukken om te booten vanaf de CD-rom, en dat doet hij dus niet. \r\n\r\nHet vastlopen en de foutmelding ontstond direct na het insteken van een USB stick. De computer draait op windows 7 en alle F-knoppen heb ik inmiddels geprobeerd, maar ik krijg niet de scherm voor laatste herstelpunt te zien.\r\n\r\nIk weet dat Acer een aparte partitie heeft gemaakt voor herstel, maar wie weet de juiste knopcombinatie om deze te benaderen? Of wie weet wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen is?\r\n\r\nAlvast veel dank!
Link naar reactie
R the FM..... Zoek in de handleiding die bij de pc zit naar het onderdeel Recovery en je leest precies welke knopjes je moet bespelen.\nAls je het exacte type van je Acer hier plaatst zoeken wij het voor je op.\n\nGezien de meldingen denk ik dat je een onder garantie vallende kapotte harde schijf hebt, maar probeer eerst te recoveren.\nAls de pc weer draait doe je een schijf controle en bekijkt het resulaat daarvan in de logboeken.\n\nDit vond ik op internet over Acer in het algemeen: \n[B]Druk tijdens de POST op + om het systeem op te starten vanaf de verborgen partitie van de harde schijf en de hoofdpagina van de verborgen partitie te openen.[/B]\n\n\nNiek
Link naar reactie
Voor de zekerheid ook even de stekker een minuut uit het stopcontact verwijderen, en het BIOS ingaan om deze op default waarden te zetten.\nAlle klachten lijken ook op het BIOS te kunnen wijzen.\n\nDat (Windows) scherm met laatste herstelpunt zit onder de F8 toets.\nTik daarvoor [I]vanaf het moment van aanzetten[/I] van de PC de F8 toets 1x per seconde kort in, tot dat menu verschijnt. Het tijdsvenster waarin dat menu aangesproken kan worden is niet meer dan 2 seconden lang, en ligt ongeveer bij dat punt waar het scherm even helemaal zwart wordt.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reacties. We hebben een Acer Aspire. Alt + F10 alsmede F8 werken allebei niet. \r\n\r\n@Erik den Houter, hoe bedoel je de BIOS op default waarden zetten? Kan je ons vertellen hoe dat kan doen? Dan proberen we dat nog even.\r\n\r\nAnyone nog suggesties?\r\n\r\nMorgen gaan we in ieder geval Acer nog bellen.
Link naar reactie
Bios kan je meestal bereiken met Del of F2. Welke toets precies wordt op één van de eerste schermen na aanzetten getoond op b.v. de onderste regel, zoiet als \'[I]Press Del to enter CMos setup...[/I]\'. Ook daar is het moment van mogelijk indrukken kort.\n\nIn het BIOS heb je alleen keyboard, geen muis, dus lees in de schermtekst welke toetsen te gebruiken voor navigatie.\nZoek naar zoiets als \'[I]Load Setup defaults[/I]\', meestal bij het \'[I]Exit and save[/I]\' menu.\nDaarna gebruik je dat menu ook om je veranderingen te saven. (F10 ?), en dan wordt je PC herstart.\n\nIk geef je niet veel kans trouwens, ziet er naar uit dat het een virus is (USB stick ?), of een hardwarefout.\n\nMisschien dat het testen van het geheugen iets oplevert, maar waarschijnlijk zal ook die test-interface een foutmelding geven (heeft een klein eigen besturingssysteem).\nHiervoor moet je de geheugentest op CDr branden (ISO), en daarmee de computer opstarten. Eerst in het BIOS aangeven dat je van CD/DVD wilt opstarten (\'[I]First bootdevice[/I]\')\n\nMemtest86\n[url]http://www.memtest86.com/[/url]\nOf de MS Memory test:\n[url]http://oca.microsoft.com/nl/windiag.asp[/url]\n\nAls dit dezelfde fout geeft als het laden van die hersteldisk, dan kan je nog proberen om (als de PC meer dan één module heeft) de geheugenmodules te verwisselen, maar hoe het dan met je garantie zit....\n\nWeet je zeker dat het laden via CDrom of DVD niet lukt ? Draait die drive wel ?
Link naar reactie
Nu bedenk ik: Heb je AVG antivirus de free versie erop staan.\r\nIk las dat daar gisteren iets over. \r\nAVG heeft op 2/12/2010 een update verspreid die helaas wat Windows pc\'s om zeep hielp.\r\n\r\n[url]http://www.gratissoftwaresite.nl/nieuws/Foutieve+update+AVG+2011+laat+Windows+Vista+en+7+niet+meer+starten[/url]\r\n\r\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...