Ga naar inhoud

Krijg geen rechten op Documenten


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik zit met een probleempje.\r\n\r\nOp een harddisk van een kapotte laptop staan een aantal foto\'s die ik voor iemand moet backuppen.\r\nDeze harddisk is een 2,5\" SATA harddisk die aan een van de SATA aansluitingen van een van m\'n pc\'s gekoppeld is.\r\n\r\nIk krijg wel toegang tot de harddisk zelf maar niet tot de \"Documents en Settings\" directory.\r\nDaarbij is al geprobeerd eigenaar te worden van de hele harddisk incl. submappen en de machtigingen op volledig beheer te zetten, beiden mocht niet baten.\r\n\r\nOnderstaande melding komt steeds terug:\r\n[URL=http://img571.imageshack.us/i/documents.png/][IMG]http://img571.imageshack.us/img571/1633/documents.th.png[/IMG][/URL]\r\n\r\nIemand een idee hoe dit op te lossen?\r\nJe kunt op het plaatje klikken om het te vergroten.
Link naar reactie
Dan moet ik eerst een Live CD weer gaan downloaden. Dit is toch vreemd of niet? Normaliter moet je toch gewoon kunnen kiezen voor eigenaar worden en dan klaar is kees? Ik heb dit nog niet meegemaakt. Zie ook dat de map verborgen staat, dat is normaliter ook niet het geval.\r\nToch een rare zaak.\r\n\r\nNog andere tips behalve een live cd?
Link naar reactie
Ja maar ik schreef dat ik al geprobeerd had om eigenaar te worden, mocht niet baten.\r\n\r\nIs inmiddels opgelost. Bedankt voor de reacties!\r\n\r\nBen even verder gaan zoeken want de foutmelding was toch vreemd. Er stond immers dat het verwees naar een niet toegankelijke locatie i.p.v. dat ik geen rechten had en dat klonk me ook apart in de oren.\r\n\r\nIn veilige modus kwam ik er achter. Het is schijnbaar een afwijkende indeling van Vista of een beveiligingstruukje van Acer.\r\n\r\nDiverse mappen, waaronder Documents en Settings bleken verborgen te zijn.\r\nMaar er bleek ook een map c:\\users te zijn, met daarin eentje met gebruikersnaam, eentje met default user. Dus daar eens in geklikt, daar kon ik wel in Mijn Documenten, alleen nog niet in Mijn afbeeldingen, die was ook weer onzichtbaar gemarkeerd.\r\nBleek echter los in die map users ook nog een map Mijn afbeeldingen te bestaan en die was wel gewoon te benaderen.\r\n\r\nDus ik kan gewoon in alle mappen, alleen via een omweg.
Link naar reactie
Yeps da\'s typisch de mappen structuur van Vista. De map documents and settings is een systeem map en kom je echt niet in. Maar in \"users\" staat alle data. In C:\\Users\\\"gebruikersnaam\"\\AppData\\Local en dan \"Microsoft\" staat de mail van Windows Mail overigens. De contactpersonen staan weer gewoon naast de Favorieten in de gebruikers omgeving. \n\nNiek
Link naar reactie
Aha, ik was even van XP uitgegaan en daar moet je normaal gesproken gewoon eigenaar kunnen worden van Documents and Settings. Omdat dat niet lukte, mijn voorstel om Linux er eens naar te laten kijken (en BT, het valt me een beetje van je tegen dat je geen linux live-cd hebt liggen ;))\n\nAfijn, wat dus vroeger Documents and Settings was heet tegenwoordig Users. Waarschijnlijk om spaties in het pad te elimineren, want nog niet alle software werkt daar lekker mee. De verborgen map Documents and Settings onder Vista/7 is er om te voorkomen dat slecht geprogrammeerde software die domweg zelf gaat aanmaken en er bestanden in gaat zetten.\n\nWat Niek zegt over C:\\Gebruikers is waar voor de Nederlandse versie, hoewel je ook gewoon C:\\Users mag intoetsen onder een Nederlandse versie; dan kom je op dezelfde plek.
Link naar reactie
@Foobar: Je ging terecht uit van XP omdat de schijf ook aan een XP machine gekoppeld was.:)\r\nEr stond overigens een NL versie Vista op die laptop maar toch was er die directory users.\r\nEnneh... nee wat zou ik met een Linux Live CD moeten? Ik heb een bootcd die in Linux start waarmee je Windows wachtwoorden kunt resetten. Verder gebruik ik linux alleen console op server niveau, voor de pc kan ik er te weinig mee.:D\r\nHet mapje bestond overigens wel anders had ik het niet kunnen zien, maar was afgeschermd.;)\r\n\r\n@QPC: Nee de schijf was niet beschadigt. Je krijgt de fout inderdaad ook wel als er een snelkoppeling naar die locatie verwijst. Maar dat was gelukkig niet het geval.\r\nFoto\'s zijn inmiddels allemaal over gezet dus euvel is voorbij. Laptop kan de vuilnisbak in en ik heb als blijk van dank het geheugen, de accu en de harddisk (160 gig) mogenhouden.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;549018]@Foobar: Je ging terecht uit van XP omdat de schijf ook aan een XP machine gekoppeld was.:)\r\nEr stond overigens een NL versie Vista op die laptop maar toch was er die directory users.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nMooi dat het is opgelost.\r\n\r\nMaar op de aangekoppelde schijf kijk je natuurlijk naar de mappenstructuur van Vista. \r\n\r\nOverigens, als je een schijf wilt backuppen uit een XP machine waarop een user ww staat en de map \"Mijn Documenten\" Persoonlijk is gemaakt, kom je nagenoeg dezelfde problemen tegen met toegang. Alleen bij XP was het op gebruikersniveau geregeld. Bij Vista is het op NTSFniveau geregeld.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[quote]Maar op de aangekoppelde schijf kijk je natuurlijk naar de mappenstructuur van Vista.[/quote]\r\nNee ik niet want ik gebruik nooit Viesbah of Win7. Vandaar dat het me ook onbekend overkwam.\r\nIk ging er (onterecht) van uit dat als ik over de hele schijf de eigenaar zou wijzigen, dat die mappen dan ook toegankelijk zouden worden en da\'s bleek dus niet het geval.\r\n\r\nMet XP kom ik dat probleem niet tegen, ook niet als de map Mijn documenten persoonlijk is gemaakt. Dan neem ik gewoon het eigenaarschap over en zet de rechten om en dan is het gepiept.:)\r\nHeb ik al vaker gedaan. De gebruiker wordt op de nieuwe pc immers niet gevonden, dat is de truuk, vandaar dat je dan als administrator de \"onbekende\" gebruiker (je ziet dan zo\'n code) kunt negeren en de mappen laten overnemen door Admin. Ook als die persoonlijk gemaakt zijn met wachtwoord dus.\r\n\r\nBij Vista is het dan inderdaad wat veiliger gedaan als het daar op NTFS niveau gedaan is, vandaar natuurlijk ook dat het wijzigen van de eigenaar daar op die mappen geen effect had.\r\nWeer iets bijgeleerd. Bedantk voor de uitleg!(Y)\r\nAlhoewel ik voorlopig toch geen Viesbah of windows 7 zal gebruiken noch ondersteunen.:mrgreen:\r\nIk ga pas over als het echt niet anders meer kan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...