Ga naar inhoud

Advies mbt Besturingssysteem


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo.\r\n\r\nIk heb hier een oud pentium 2\'tje waar ik een licht besturingssysteem op wil zetten (er staat nu XP Lite op, maar dit is nog niet optimaal). Het pc\'tje zal worden gebruikt als internetradio, muziek op youtube, tekst, hotmail enz. Nu is mijn vraag: welk besturingssysteem kan ik het beste gebruiken? Verbinding met internet zal middels een usb adapter zijn, met Linux schijnt dat erg lastig of niet te gaan.. heeft iemand advies?
Link naar reactie
Vertel waarom XP lite niet optimaal draait. Ik ken het niet, maar gewone XP zou moeten kunnen (heel krap denk ik), dus misschien is er een ander issue waarom het niet naar je zin draait.\n\nAl zo zou je je kunnen inzetten om voldoende geheugen en een tweede schijfje aan te schaffen.\n\nIk zou op een P2 denk ik ook liever W98SE zien, maar omdat je dan met nogal wat beperkingen zit m.b.t. versies van browsers en andere programma\'s kom je misschien in ander probleem-vaarwater dan het feit dat het OS \'wat zwaar\' is.\n\n\nTe weinig ervaring met Linux distro\'s, daar hebben anderen misschien een idee voor je.
Link naar reactie
Dank voor de reacties! XP Lite draait in principe wel OK, maar bij de kleinste dingen als een youtube-video afspelen loopt niet goed. Flashplayer is geupdate, en de 350mhz CPU lijkt het wel aan te kunnen... misschien heeft het toch met het 128mb geheugen te maken? Vandaar dat ik in eerste instantie \'op zoek\' ben naar een OS die erg weinig geheugen nodig heeft (of ergens wat meer geheugen zien te vinden natuurlijk...) \r\n\r\nWindows 98 (se) kan inderdaad een oplossing zijn.... mits er up-to-date browsers zijn die er op draaien...
Link naar reactie
128 MB is te weinig voor XP.\n\nIk heb hier een exemplaar met 512 MB en een pentium 4 processor en heb daarmee al problemen met streaming video als bijvoorbeeld de virusscanner aan het updaten is. Dus zelfs met die specificaties kom je er eigenlijk niet.\n\nModerne lichtgewicht besturingssystemen (zoals Xubuntu) hebben eigenlijk niet genoeg aan 128 MB, dus een upgrade is op zich wel de moeite waard. Ik kan me herinneren dat zelfs Win98SE hier vroeger op 192 MB draaide.\n\nGezien het feit dat je er mee op internet wil, zou ik Win98 afraden. Moderne browsers kun je eigenlijk niet vinden en dan kun je een recente versie van Flash ook wel vergeten.
Link naar reactie
Ik had (heb) zelf een 450 mHz P3 met W98SE en 320 MB RAM (128+128+64, aanvaarde max. 3x128 MB) waarbij een video prima te bekijken was met zoiets als Power DVD.\nDan had ik wel alle TEMP mappen en swapfile op een tweede schijf, en dat scheelt.\n(W98SE kan op 64 MB, maar ja....)\n\nDie 128 MB is voorlopig je grootste probleem.\n[QUOTE=FooBar;548729]128 MB is te weinig voor XP.\n\nIk heb hier een exemplaar met 512 MB en een pentium 4 processor en heb daarmee al problemen met streaming video als bijvoorbeeld de virusscanner aan het updaten is. [/QUOTE]\nIk denk dat dat bordje van Supercali006 ook niet meer kan dan 384 MB.
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;548767]van de service packs word XP niet minder maar juist beter en veiliger[/QUOTE]\r\nBeter en veiliger ben ik zeker met je eens, maar het vraagt inmiddels ook meer van je pc dan de eerste versie van XP. Overigens zou ik XP zonder SP3 zeker niet aanraden voor een computer die op internet moet, want is zo lek als een zeef.
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;548775]De grote fabrikanten gaan er natuurlijk vanuit dat de Consument bij de tijd wil blijven,\r\nKijk ik naar de jongere generatie bijvoorbeeld elke 3 maand een andere mobiel.;):D:eek:[/QUOTE]\r\nIs dat vanwege bij de tijd blijven of omdat die dingen zo snel stuk gaan? :mrgreen:\r\n\r\nSorry voor de off-topic trouwens...
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;548767] XP op een Pentium 2 met 128 mb geheugen ... ja wat wil je eigenlijk[/QUOTE]\r\n\r\n[QUOTE=Macfan;548782]On topic: Ik snap sowieso niet wat je met een pentium 2 moet. Leuk voor op zolder, aar voor gebruik....\r\n\r\nNegeer dat advies trouwens maar. Slaat nergens op wat ik zei. Ik zou gewoon XP gebruiken met SP3, maar wél een schijf image maken...[/QUOTE]\r\n\r\nHet gaat hier niet om een normale XP versie, maar om een Lite versie (wel met sp3). Draait verder prima, maar extra dingetjes als een youtube video gaat moeizaam. Waarom op die pII? Omdat ik die toch nog heb staan, en ik denk dat het wel moet kunnen voor die \"simpele\" taken, dus als tweede pc.\r\n\r\nIn ieder geval bedankt voor alle reacties, ik kijk of ik ergens extra geheugen vandaan kan toveren en/of ik ga ubuntu proberen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...