Ga naar inhoud

Win Xp en Linux


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb een laptop gekregen met hierop Win XP en suse-Linux\r\nNu wil ik linux verwijderen om de laptop geschikt te maken voor mijn zoon .\r\nIk heb via partition magic de harddisk geformateerd zodat er alleen nog windows op staat maar nu, als ik de laptop opstart dan geeft hij in een zwart scherm het woord grub en dan gebeurt er niets meer.\r\nNu heb ik geprobeerd om via de cd-rom van windows alles opnieuw te installeren , maar dan leest hij de cd niet en komt weer met het woordje grub\r\n\r\nIemand een idee wat te doen?\r\n\r\nGroet Pielhaas60
Link naar reactie
als eerste zul je in de bios moeten instellen dat de laptop als eerste opstart vanaf de cd-rom.\r\nDaarna tijdens het installatie proces alle bestaande partities verwijderen en een nieuwe aanmaken.\r\nDeze formateren als NTFS en hier dan de nieuwe setup van XP op installeren, dit zou moeten werken en zo krijg je dan een schone xp installatie op de laptop.
Link naar reactie
Ik hebde bios ingesteld op als eerste de cdrom opstarten maar nu geeft hij de volgende meldingen:\r\nPXE-E61 mediatest failure\r\nPXE-M0F exiting intel PXE rom\r\nen daarna verschijnd weer grub\r\n\r\nIk heb eens gelezen dat grub een keuzemenu van linux is waar je een keuze kunt maken voor windows of linux.\r\nNu ik de hdd met partition magic heb geformateerd kan het dan zijn grub pas wil starten als er een linux systeem op staat?\r\n\r\ngroetjes Pielhaas60
Link naar reactie
Je hebt ook de XP-cd in de drive gelegd? Deze melding lijkt erop dat de cd niet opstartbaar is.\n\nHij gaat weer starten zodra de XP-bootloader is hersteld (via de XP cd). De Grub-bootloader verwijst waarschijnlijk naar een paar bestanden op de geformatteerde partitie waardoor die ook niet meer werkt. Het is zeker niet nodig om Linux terug te installeren.\n\nBij voorkeur formatteer je de XP partitie ook, waarna je XP opnieuw installeert. En schoon begin is wel zo\'n goed idee, zeker in geval van een 2e hands laptop. Je weet nooit wat voor troep de vorige eigenaar heeft verzameld.\nOok dit kan via diezelfde XP cd, inplaats van herstellen kies je er voor om de schijf opnieuw in te delen: huidige partitie verwijderen, opnieuw aanmaken en daar XP op installeren. Let wel op met drivers: zorg er voor dat je die beschikbaar hebt alvorens de computer te formatteren; dan hoef je achteraf niet te zoeken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...