Ga naar inhoud

xp installeren op sata schijf


Anoniem2

Aanbevolen berichten

hallo,\r\n\r\nik heb hier een sata schijf van 500 GB.\r\ndeze schijf heb ik aan mijn laptop gehangen om er 2 partities op te maken en die te formateren.\r\nde bedoeling is deze schijf in een pc te monteren en daar win XP op te installeren.\r\nenkel heb ik bij de partities te maken met schijfbeheer gekozen voor station F en voor station G, allebei NTFS geformateerd. omdat C en D al in gebruik zijn in mijn eigen laptop.\r\n\r\nis het nu mogelijk dat ik bij het monteren van de schijf in de pc in het bios de stationsletter om te zetten naar C en D???\r\nwant in die betreffende pc moet de xp versie op C geinstalleerd worden neem ik aan.\r\nof doe ik iets gruwelijk fout??\r\n\r\ngrt flip
Link naar reactie
De makkelijkste weg is om de schijf direct in de PC te hangen en dan de installatie van XP te starten. Je zult dan eerst de drivers voor je SATA-controller moeten toevoegen omdat XP die standaard niet aan boord heeft. Dit gaat d.m.v. het drukken op F6 als daar om gevraagd wordt en dan de diskette met de drivers in de drive te doen. Daarna krijg je gaandeweg de installatieprocedure de gelegenheid om partities te verwijderen, maken, wijzigen etc.\r\nMogelijk dat je de controller in het BIOS op IDE-emulatiemodus kunt zetten, dan kun je de procedure met F6 overslaan.
Link naar reactie
hallo,\r\nschijf zit in de pc en werkt, maar niet geheel zo ik wilde\r\nheb de schijf erin gezet en vervolgens de win xp installatie procedure gedaan, maar dat ging dus niet.\r\nwaarschijnlijk drivers die missen.\r\ntoen de oude schijf er terug in gedaan (die veel kleiner was) en de grote sataschijf als extra gemonteerd.\r\nhet spul draait nu weer (op die kleine schijf natuurlijk) maar met de 2de schijf erbij om te backuppen en video materiaal in op te slaan.\r\ndit gaat natuurlijk ook, maar mijn opzet was eigenlijk de kleine schijf eruit en de grote erin.\r\nmisschien dat ik nu op die 2de schijf een extra xp installatie kan doen, maar weet niet hoe dat moet.\r\nen of dat wel kan.\r\ngrt flip
Link naar reactie
Post merk en type van je moederbord, of merk en type van de fabrikant van je pc, als het merk pc is en we gaan op zoek naar een sata driver voor jou sata schijf, zodat je xp op de goede schijf kunt zetten.\nSchijfletters regel je niet in het bios, maar C: creëer je met de installatie van XP, als je van cd opstart. \nDaarna kan je elke schijf waar geen geïnstalleerde programma\'s een eigen letter geven, via schijfbeheer. Maar C: moet gewoon C: blijven.\n\nHeb je dat IDE wat hans voorstelt nog in je bios kunnen vinden overigens?\n\nNiek
Link naar reactie
ja dat kan ik nog een keer proberen \r\nben eigenlijk beetje huiverig om het bios te veranderen,\r\nmaar dat zou moetn lukken als ik het kan vinden.\r\nmaar als ik het goed begrijp kun je dus niet op een 2de schijf xp zetten omdat je dan met 2 keer de zelfde stationsletter zit.\r\n\r\ndie driver kan ik ook zelf wel vinden via mijn laptop.\r\nzal eens wat zoeken op internet, maar heb weinig tijd deze week.\r\n\r\ngrt flip
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...