Ga naar inhoud

Opstelling - Apparaten naar TV


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nGisteren was onze nieuwe Philips 32\" (3000 series) lcd tv binnengekomen ... scart er in, antenne (analoog) er in, zenders zoeken, en klaar .. alles werkt. Hiervoor hadden we een Sony tv (zo\'n grote bak nog zeg maar) van 10 jaar oud die het had begeven. Op die tv was een [B][URL=http://www.allekabels.nl/product_images/SCART_57.JPG]scart splitter[/URL][/B] aangesloten, de 1e aansluiting daarop ging naar onze vhs video recorder en de 2e aansluiting (kabel van 2,5 meter) naar onze dvd recorder (en van de dvd recorder nog een korte scart kabel naar onze dvd speler).\r\n\r\n[COLOR=\"blue\"][B][URL=http://img155.imageshack.us/img155/6059/scart.png]Zie schema[/URL][/B][/COLOR].\r\n\r\nDe scart kabel van 2,5 meter die naar de dvd recorder loopt heeft altijd al een storend beeld weergegeven. Dan kijk je bijv. een dvd en dan zie je op de achtergrond van het scherm als je goed kijkt nog een beeld bewegen, en dát beeld is afkomstig van een zender kanaal, dan zie je in rare vormen en kleuren bijv. Nederland 1 op de achtergrond verschijnen (heel onduidelijk dan wel natuurlijk). Maar de dvd recorder en speler deden het allebei wel op onze oude tv. Nu op onze nieuwe tv niet meer, als ik de dvd speler aanzet schiet het beeld wel naar het (dvd) kanaal, maar dan stoort het beeld heel erg en zie je overal zwart/witte strepen, met daar nog eens een gewoon zender kanaal doorheen (wat ik hiervoor beschreef). Een lcd tv is blijkbaar gevoeliger voor storing, denk ik ?\r\n\r\nDus nu vraag ik me af, zit de storing in de scart kabel of ligt het aan iets anders ?\r\nOmdat het beeld nu nog erger stoort denk ik dat het aan de scart kabel ligt ...\r\n\r\nEn wat is de beste opstelling (de beste beeldkwaliteit) voor het verbinden van de scart kabels, zoals op mijn schema, of is het beter (nu ik toch een nieuwe scart kabel ga kopen) om er 2 te kopen van 2,5 meter en die andere van de dvd speler naar de scart splitter te laten lopen ? Dus de dvd recorder en speler niet meer met elkaar doorverbinden.\r\n\r\nZe hebben beide geen plaats meer om onder de vhs video recorder, anders had ik dat wel gedaan. Een kabel van 2,5 meter geeft misschien teveel signaal verlies, of valt dit normaal wel mee ?
Link naar reactie
Probeer eerst eens of de storing ook optreedt als je de dvd-speler direct op de tv aansluit. Werkt dat, plaats dan de dvd-recorder er tussen en kijk wat dat doet. Als het beeld dan nog steeds goed is, dan weet je dat de scart-splitter de boosdoener is.\n\nOverigens denk ik dat je die splitter helemaal niet meer nodig hebt. Een beetje fatsoenlijke tv heeft tegenwoordig twee scart-aansluitingen.\n\nTot slot: een fatsoenlijke scart-kabel van 2,5 m hoeft geen probleem te zijn. Die dingen heb ik hier hier ook en dat werkt prima.
Link naar reactie
Gebruik EXT2 alleen voor de videorecorder; die heeft genoeg aan alleen CVBS (=composiet).\n\nMisschien heb je zelfs nog een mogelijkheid als de tv en de dvd-speler of dvd-recorder zijn voorzien van [URL=\"http://nl.wikipedia.org/wiki/Component_video\"]component[/URL] aansluitingen. Hoewel je voor audio dan nog een extra kabel nodig hebt, doet het kwalitatief zeker niet onder voor scart. In dat geval kun je dus alle apparaten afzonderlijk van elkaar direct op de tv aansluiten.\n\nIn de winkel kun je zien of een scart-kabel volledige pinbezetting heeft door de verpakking te lezen. Staat het er niet op, ga er dan maar van uit dat niet alle pinnetjes zijn aangesloten. Overigens heb je met een scartkabel van 2,5 m meestal wel een redelijke kwaliteit te pakken. De markt voor kabels van dergelijke lengte is niet zo groot, zodat \"prutsers\" (met kabels die niet alle pinnen verbonden hebben) zich daar niet op wagen.
Link naar reactie
Vanaf het moment dat ik de 2 scart kabels rechtstreeks op de tv aansloot, zoals jij (FooBar) beschreef, deed alleen de dvd recorder het weer. Toen ik aan de achterkant van de dvd speler een schuif knopje om zette deed ook die het weer. Knopje was misschien per ongeluk verschoven (of heeft bij deze tv een andere instelling nodig ?).\r\n\r\nDus de scart splitter was inderdaad de boosdoender. Maar tijdens het afspelen van een dvd zag ik weer de rare vormen in het beeld voorbij komen, net als bij de vorige tv. Toen heb ik een dure nieuwe scart kabel gekocht (met alle connectoren aangesloten volgens de verpakking). Toen de kabel aangesloten .. en wéér hetzelfde rare beeld met vormen er doorheen, aan d(i)e scart kabel ligt het dus ook niet. Al is de storing wel iets minder nu, maar nog steeds aanwezig.\r\n\r\nKan het ook aan de antenne (coax) kabel(s) liggen ?
Link naar reactie
[quote=yomel;536303]heb je zowel de coax en de scart van je dvd naar je tv?\nje moet er maar een gebruiken,of scart of coax[/quote]\n \nDe coax is ook nodig ,anders kun je met de dvdrecorder niet opnemen ,en de coax gaat via de dvd recorder naar de tv ,anders kun je geen tv kijken.\n \nZorg wel dat als je dvd wilt kijken de tv wel op het goede kanaal staat.\nDat is dan AUX ,,of AV ofzoiets ,maar geen gewoon kanaal nummer.
Link naar reactie
Ja zowel coax als scart inderdaad. De tv staat ook altijd op het goede kanaal bij het afspelen van dvd (gaat automatisch), dat is EXT 1 bij deze tv.\r\n\r\nVia het antenne kastje loopt een coax kabel naar de dvd recorder en via de dvd recorder loopt een coax kabel (antenne out) naar de video recorder en daar vandaan weer 1 naar de tv. Heeft het nut om het andersom te proberen ? Ik bedoel van het antenne kastje een coax naar de video recorder en zo naar de dvd recorder, en de antenne out daarvan naar de tv ?
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
We hebben digitale tv aangeschaft, via Delta ! :p\r\nDe situatie is nu zo:\r\n[IMG]http://img528.imageshack.us/img528/7784/decoderopstelling.png[/IMG]\r\n\r\nHet is zo, als we geen coax kabel van de dvd recorder naar de tv doen, hebben we op tv geen analoog ontvangst meer, dus daarom heb ik hem doorverbonden met de tv.\r\n\r\nWeer hetzelfde verhaal, de vhs recorder doet het prima, maar het beeld van de dvd speler en dvd recorder is weer zo slecht als voorheen. Omdat een scart splitter nodig is om de vhs en dvd recorder beide met de digitale ontvanger te kunnen laten verbinden. Er verschijnt alleen beeld op de tv van de vhs en dvd recorder als er een scart kabel van de vhs recorder naar de tv is aangesloten. Of is het beter een scart aan te sluiten van de digitale ontvanger naar de tv ? Want daarop zit nog 1 scart aansluiting waar \'scart tv\' bij staat. En de dvd speler zou eventueel met scart rechtstreeks op te tv kunnen worden aangesloten toch, aangezien er daar nog een aansluiting over is ?\r\n\r\nWat we willen is met de dvd recorder en eventueel ook met de vhs recorder kunnen opnemen van digitale zenders, niet in digitaal want dat gaat niet heb ik me laten wijsmaken, maar in analoge kwaliteit. Dat zou mogelijk zijn heb ik gehoord, ik weet alleen niet hoe ik die digitale zender op die recorders krijg ?
Link naar reactie
Vraag 1: Heb je weleens geprobeerd om maar 1 apparaat tegelijk aan te sluiten en dat op kwaliteit bekijken? (dus die scart splitter weg laten en rechtsreeks op tv aansluiten)\n\nVraag 2: Hebben de tv en de dig.decoder geen HDMI aansluiting.? Dat maakt HD een heel stuk mooier dan scart.\n\nVraag 3 Waarom heb je 3 apparaten tussen je dig. decoder en de tv geplaatst?\n\nVraag 4: Heb je alleen digitale kanalen of ook nog analoog signaal?\n\nVraag 5: Heeft je tv geen eigen digitale decoder? Dan kan je de coax zo in de tv stoppen, desnoods na een splitter, waarna het andere signaal via de delta decoder naar de andere apparaten kan. \n\nWat je wilt: Opnemen van het digitale signaal, zal denk alleen lukken als je : Of een digitale ontvanger extra voor je recorder zet, of je koopt zoiets als een Humax digitale recorder. \nZo niet, zal je waarschijnlijk alleen het kanaal op kunnen nemen, wat je ook kijkt op tv.\n\nIk heb hier alleen digitale kanalen. Een Humax digitale HD recorder (fantastisch beeld) en een DVD speler. \nDe dvd speler hangt met scart aan de tv.\nDe Humax met hdmi.\nDe tv heeft zelf geen decoder, maar dat ding zit in de Humax.\n\nNiek
Link naar reactie
De dvd speler en recorder spelen hun beeld af via de vhs recorder ,,de vhs recorder is de boosdoener in dit hele plaatje.\n \nDVD speler heb je niet nodig ,,je kunt met de recorder ook gewone dvd\'s afspelen.\nEr zitten veel meer aansluitingen op de tv ,,gebruik die dan ook ,en sluit de belangrijkste apparaten rechtstreeks aan op de tv.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Inderdaad, daarom hebben we toch maar besloten de vhs recorder rechtstreeks op de tv aan te sluiten en niet meer via de decoder en dvd recorder. De dvd recorder zit nu als enigste aangesloten op de decoder, nu hebben we daarop prima beeld. Via de EXT 1 op de dvd recorder komt nu het beeld binnen van de digitale zenders, nu kunnen we die zenders dus eventueel op een dvd schijfje opnemen.\r\n\r\nToch nog bedankt voor jullie reacties, maar hierbij ga ik het laten. ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...