Ga naar inhoud

XP loopt vast door wucault.exe en svchost.exe


Anoniem2

Aanbevolen berichten

ik raad je ten eerste aan om je pc diep te scannen op virussen.\r\nten tweede wil je evene een zoekopdracht starten en dit opzoeken \'svchost.exe\' zo nodig dit \'svc*host*.exe\'\r\nen controleer daarmee of het in deze map ligt %Windir%\\system32 of %Windir%\\ServicePackFiles\\i386 (ongeveer 14kb) groot\r\n\r\nik hoor graag van je terug
Link naar reactie
[QUOTE=omed4life;535033]ik raad je ten eerste aan om je pc diep te scannen op virussen.\r\nten tweede wil je evene een zoekopdracht starten en dit opzoeken \'svchost.exe\' zo nodig dit \'svc*host*.exe\'\r\nen controleer daarmee of het in deze map ligt %Windir%\\system32 of %Windir%\\ServicePackFiles\\i386 (ongeveer 14kb) groot\r\n\r\nik hoor graag van je terug[/QUOTE]\r\n\r\nHallo,\r\n\r\nIk heb de pc nog is gescand maar niks kunnen vinden en de grootte van svchost.exe is ook 14kb. Dus ik vind het best vreemd, maar hij loopt ook niet altijd vast soms zet ik die 2 processen uit wucault en svchost en dan werkt hij weer als een zonnetje.\r\n\r\nHieronder kun je mijn logfile zien van hijackthis.\r\n\r\nLogfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4\r\nScan saved at 11:16:27, on 4-8-2010\r\nPlatform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)\r\nMSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)\r\nBoot mode: Normal\r\n\r\nRunning processes:\r\nC:\\WINDOWS\\System32\\smss.exe\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\winlogon.exe\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\services.exe\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\lsass.exe\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\svchost.exe\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\spoolsv.exe\r\nC:\\WINDOWS\\System32\\svchost.exe\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\ctfmon.exe\r\nC:\\Documents and Settings\\Ronald Jonkers\\Local Settings\\Application Data\\Google\\Update\\1.2.183.29\\GoogleCrashHandler.exe\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\taskmgr.exe\r\nC:\\WINDOWS\\System32\\svchost.exe\r\nC:\\Documents and Settings\\Ronald Jonkers\\Local Settings\\Application Data\\Google\\Chrome\\Application\\chrome.exe\r\nC:\\Documents and Settings\\Ronald Jonkers\\Local Settings\\Application Data\\Google\\Chrome\\Application\\chrome.exe\r\nC:\\WINDOWS\\explorer.exe\r\nC:\\Documents and Settings\\Ronald Jonkers\\Local Settings\\Application Data\\Google\\Chrome\\Application\\chrome.exe\r\nC:\\WINDOWS\\system32\\msiexec.exe\r\nC:\\Program Files\\Trend Micro\\HiJackThis\\HiJackThis.exe\r\n\r\nR0 - HKCU\\Software\\Microsoft\\Internet Explorer\\Main,Start Page = [url]http://www.zeelandnet.nl/[/url]\r\nR1 - HKLM\\Software\\Microsoft\\Internet Explorer\\Main,Default_Page_URL = [url]http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157[/url]\r\nR1 - HKLM\\Software\\Microsoft\\Internet Explorer\\Main,Default_Search_URL = [url]http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896[/url]\r\nR1 - HKLM\\Software\\Microsoft\\Internet Explorer\\Main,Search Page = [url]http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896[/url]\r\nR0 - HKLM\\Software\\Microsoft\\Internet Explorer\\Main,Start Page = [url]http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157[/url]\r\nR0 - HKCU\\Software\\Microsoft\\Internet Explorer\\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen\r\nO2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\\Program Files\\Common Files\\Adobe\\Acrobat\\ActiveX\\AcroIEHelperShim.dll\r\nO2 - BHO: (no name) - {5C255C8A-E604-49b4-9D64-90988571CECB} - (no file)\r\nO2 - BHO: Windows Live Aanmelden - Help - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\\Program Files\\Common Files\\Microsoft Shared\\Windows Live\\WindowsLiveLogin.dll\r\nO2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\\Program Files\\Java\\jre6\\bin\\jp2ssv.dll\r\nO2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\\Program Files\\Java\\jre6\\lib\\deploy\\jqs\\ie\\jqs_plugin.dll\r\nO4 - HKLM\\..\\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] \"C:\\Program Files\\Adobe\\Reader 9.0\\Reader\\Reader_sl.exe\"\r\nO4 - HKLM\\..\\Run: [Adobe ARM] \"C:\\Program Files\\Common Files\\Adobe\\ARM\\1.0\\AdobeARM.exe\"\r\nO4 - HKLM\\..\\Run: [HitmanPro35] \"C:\\Program Files\\Hitman Pro 3.5\\HitmanPro35.exe\" /scan:boot\r\nO4 - HKCU\\..\\Run: [CTFMON.EXE] C:\\WINDOWS\\system32\\ctfmon.exe\r\nO4 - HKCU\\..\\Run: [Google Update] \"C:\\Documents and Settings\\Ronald Jonkers\\Local Settings\\Application Data\\Google\\Update\\GoogleUpdate.exe\" /c\r\nO4 - HKUS\\S-1-5-19\\..\\Run: [CTFMON.EXE] C:\\WINDOWS\\System32\\CTFMON.EXE (User \'Lokale service\')\r\nO4 - HKUS\\S-1-5-20\\..\\Run: [CTFMON.EXE] C:\\WINDOWS\\System32\\CTFMON.EXE (User \'Netwerkservice\')\r\nO4 - HKUS\\S-1-5-18\\..\\Run: [CTFMON.EXE] C:\\WINDOWS\\System32\\CTFMON.EXE (User \'SYSTEM\')\r\nO4 - HKUS\\.DEFAULT\\..\\Run: [CTFMON.EXE] C:\\WINDOWS\\System32\\CTFMON.EXE (User \'Default user\')\r\nO8 - Extra context menu item: E&xporteren naar Microsoft Excel - res://C:\\PROGRA~1\\MICROS~4\\OFFICE11\\EXCEL.EXE/3000\r\nO9 - Extra button: Onderzoek - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\\PROGRA~1\\MICROS~4\\OFFICE11\\REFIEBAR.DLL\r\nO9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\\WINDOWS\\Network Diagnostic\\xpnetdiag.exe\r\nO9 - Extra \'Tools\' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\\WINDOWS\\Network Diagnostic\\xpnetdiag.exe\r\nO9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\\Program Files\\Messenger\\msmsgs.exe (file missing)\r\nO9 - Extra \'Tools\' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\\Program Files\\Messenger\\msmsgs.exe (file missing)\r\nO16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - [url]http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1274950602929[/url]\r\nO16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - [url]http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1274950689880[/url]\r\nO16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - [url]http://fpdownload2.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swflash.cab[/url]\r\nO16 - DPF: {E2883E8F-472F-4FB0-9522-AC9BF37916A7} - [url]http://platformdl.adobe.com/NOS/getPlusPlus/1.6/gp.cab[/url]\r\nO22 - SharedTaskScheduler: Preloader van browseui - {438755C2-A8BA-11D1-B96B-00A0C90312E1} - C:\\WINDOWS\\System32\\browseui.dll\r\nO22 - SharedTaskScheduler: Cache-daemon voor onderdeelcategorieën - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\\WINDOWS\\System32\\browseui.dll\r\n\r\n--\r\nEnd of file - 4932 bytes
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;535117]wucault.exe of wuauclt.exe ?\r\n\r\nDe laatste is een onderdeel van Windows Update.\r\n\r\nWaar staat het bestand ? \r\nOngeacht welke het is kan je het eens uploaden naar [url]http://www.virustotal.com/nl/[/url] om te scannen.[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nMijn excuus het is dus wuault.exe en staat in dezelfde map als svchost.exe\r\nDe map waarin die twee zitten is system32
Link naar reactie
Nu weet ik het nog niet.... Nogmaals... maar dan weer anders :D, is het wuault.exe of[B] wuauclt.exe [/B] ?\n\nIk vraag dit expliciet omdat ik deze eerdere bestandsnaam (wucault.exe in je eerste bericht) één maal in een logje op internet ben tegengekomen, maar voor de rest zijn het steeds verwarrende berichten rond het bestaan van wucault.exe, alsof iedereen een schrijffout maakt die over wuauclt.exe wil schrijven, maar zoals gezegd, die bestandsnaam (wucault.exe) heb ik in een automatisch gegenereerd logje zien staan, dus ook wucault.exe bestaat.\n\nMaar wuault.exe is dus [I]weer [/I]een andere naam.... de derde dus.\n\n(wuauclt = Windows Update Automatische Update Cliënt, en dat bestand heeft iedereen.\nJe kan het dus wel uploaden naar die site om te zien of het geen virus bevat.)\n\nJe kan Windows Automatische Updates even een paar dagen uitzetten om te zien hoe dat gaat ? En als dat beter gaat zo snel mogelijk met de hand daar op de MS site om een update verzoeken. Misschien loop je al wat achter.\n\nJe logje lezen kan ik niet, daarvoor kan je het ook beter onder \'[I]Beveiliging[/I]\' op het forum plaatsen:\n[url]http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=133[/url]\nof daar even de vraag stellen met link naar dit draadje.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;535120]Nu weet ik het nog niet.... Nogmaals... maar dan weer anders :D, is het wuault.exe of[B] wuauclt.exe [/B] ?\r\n\r\nIk vraag dit expliciet omdat ik deze eerdere bestandsnaam (wucault.exe in je eerste bericht) één maal in een logje op internet ben tegengekomen, maar voor de rest zijn het steeds verwarrende berichten rond het bestaan van wucault.exe, alsof iedereen een schrijffout maakt die over wuauclt.exe wil schrijven, maar zoals gezegd, die bestandsnaam (wucault.exe) heb ik in een automatisch gegenereerd logje zien staan, dus ook wucault.exe bestaat.\r\n\r\nMaar wuault.exe is dus [I]weer [/I]een andere naam.... de derde dus.\r\n\r\n(wuauclt = Windows Update Automatische Update Cliënt, en dat bestand heeft iedereen.\r\nJe kan het dus wel uploaden naar die site om te zien of het geen virus bevat.)\r\n\r\nJe kan Windows Automatische Updates even een paar dagen uitzetten om te zien hoe dat gaat ? En als dat beter gaat zo snel mogelijk met de hand daar op de MS site om een update verzoeken. Misschien loop je al wat achter.\r\n\r\nJe logje lezen kan ik niet, daarvoor kan je het ook beter onder \'[I]Beveiliging[/I]\' op het forum plaatsen:\r\n[url]http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=133[/url]\r\nof daar even de vraag stellen met link naar dit draadje.[/QUOTE]\r\n\r\nNogmaals mijn excuus het is nu echt wuauclt.exe:oops:\r\nIk heb er ook al zoveel over gelezen en ommenduur gooi je ze allemaal door elkaar.\r\nDat zal ik dan eens uitzetten, maar nu alleen nog die svchost.exe\r\n\r\nHeel veel dank alvast voor de moeite
Link naar reactie
wuauclt.exe it is ;) en dat hoort OK te zijn.\r\n\r\nHet proces van svchost.exe kom je meerdere malen tegen in taakbeheer, soms meer dan 5 keer. Een heel algemeen Windows proces. Het heeft te maken met beheer van services binnen Windows, en kan meerdere groepen van dezelfde service-processen naast elkaar beheren, vandaar dat er meerdere actief zijn.\r\n\r\nKan je eens in de geschiedenis van je Windows Update kijken wanneer die voor het laatst succesvol is geweest ? Ik heb het idee dat het om updates draait. Dit kan door een \'gewone\' fout zijn, of malware (b.v. een virus), maar zorg eerst dat Windows update een tijdje uit staat zodat je kan zien of je PC dan niet meer vastloopt. \r\nWindows up-date toch niet elke dag, dus een probleem is het niet, en daarna zelf updaten kan je altijd op de Windows update site. Zie de links daarvoor in Windows update op je PC. (B.v. Configuratiescherm - Beveiligingscentrum, of type \'Update\' in je Help)
Link naar reactie
  • 2 weken later...
In XP is het iets moeilijker snel te weten te komen welke processen er in het raamproces van svchost.exe zitten. In XP Pro kan dat weliswaar met behulp van het opdrachtregelcommando tasklist /svc, maar je kunt - ook in XP home- altijd ook What\'s Running ([url]www.whatrunning.net[/url]) installeren (gratis). Die tool vertelt je dat ook.\r\nVista en 7 is makkelijker: klik in WIndows taakbeheer met rechtrmuisknop op een svchost.exe-item e kies Ga naar service(s) of Naar service(s) gaan. De gemarkeerde items zitten in die svchost.exe.
Link naar reactie
het blijkt dat sinds een dikke maand (ongeveer eind juli begonnen) er een geheugenprobleem is voor gebruikers van microsoft update op windows XP computers met 512 MB geheugen of minder. Het opstarten duurt ongeveer een half uur, en al die tijd is de PC zo goed als onbruikbaar traag. PC\'s met meer dan die 512 MB geheugen hebben geen probleem, net zomin als vista of 7 (die in principe meer geheugen hebben ook). De workaround is om te veranderen van microsoft update naar windows update. Het verschil is dat microsoft update ook ,ondermeer, office bijwerkt. Windows update werkt alleen windows zelf bij. Andere oplossing is om geheugen bij te plaatsen. Je kan omschakelen op de updatepagina van microsoft ([url]http://update.microsoft.com[/url]) door links \"opties\" aan te klikken, en dan in het hoofdpaneel (onder de taalkeuzes) te kiezen voor \"enkel windows updates\". Dat zou je probleem moeten oplossen (als je natuurlijk niet ook nog een virus zou hebben :)
Link naar reactie
@paulVDB\nIn hoeverre heeft dit probleem van de MS updates te maken met het probleem van Denneken ? ( \"[I]XP loopt vast door wucault.exe en svchost.exe[/I]\" )\n\nZo ja, geen punt, maar als dit alleen een mededeling is welke je graag met anderen wilt delen, dan is het geen probleem als je dit op het forum als nieuw topic aanbiedt. (kies b.v. de sub \'[url=http://forum.computeridee.nl/index.php][U]Software overigen[/U][/url]\', en start links boven een nieuwe \'[I]thread[/I]\')\nWillekeurig plaatsen bij de vraag van iemand anders is niet gewenst, en wordt ook door minder mensen gevonden......
Link naar reactie
@Erik en Denneken\r\nde twee processen waarvan Denneken spreekt ,wucault.exe en svchost.exe, zijn de MS update. Wucault is het update proces, en svchost is de netwerk service voor het binnenhalen van de updates. Die twee samen leggen op een XP met 512 MB of minder inderdaad het systeem zo goed als vast, tenzij je bj de updates aangaf alleen de windows updates te willen gebruiken en niet de microsoft updates. Dat laatste kan je echter alleen aanpassen via de update site van microsoft, niet in het configuratiescherm of waar dan ook. \r\nIk ben het de laatste weken heel vaak tegengekomen, en hoewel de eerste verdachte de aanwezigheid van spyware of virussen is, blijkt het dus deze keer wel degelijk een gevolg van een gewijzigde update procedure van MS. bovendien draait de controle op updates wel degelijk bij elke start. Je kan maar weten of je een update nodig hebt als je de geinstalleerde (op je pc) en beschikbare updates (bij MS) vergelijkt, en precies daar wringt het schoentje.\r\nMijn vermoeden is dus dat Denneken geen spyware heeft, maar een vroeg slachtoffer is geworden van deze aanpassing. Op zich geen probleem, dat dus middels een \'vinkje\' op de webpagina of middels een geheugenuitbreiding op te lossen is.\r\nHet is zeker van toepassing op Denneken, maar misschien hebben anderen er ook wel wat aan zodat er niet achter spoken wordt gejaagd, terwijl het gewoon een oplosbaar (en waarschijnlijk tijdelijk) probleem is. Als het beter elders gezet wordt heb ik daar verder geen probleem mee, als first time poster moet je me dat maar even vergeven, ik hoop dat er een paar mensen toch iets aan hebben.
Link naar reactie
Ik vind het echt belachelijk dat Microsoft zomaar even omschakelt en gebruikers van XP met 256 of 384 mb geheugen zo laat dokteren waarom XP blijft hangen bij het opstarten.... Mijn laptop met 384MB bleef ook hangen en hangen op svchost en wuaclt.exe, ik dacht dat het eerst aan de virusscanner lag o.i.d.maar het ligt dus gewoon aan windowsupdate. Ik ben blij dat ik dit ben tegengekomen, heeft weer een oplossing voor mijn probleem gegeven. Ik heb autmatiche updates gewoon uitgeschakeld nu, dat heeft het probleem ook verholpen.
Link naar reactie
Precies, volledig mee eens. Volstrekt belachelijk van Microsoft. Ik heb zelf dat probleem ook en heb het ook op fora gezet. Mijn systeem liep dan wel niet helemaal vast en ik heb 1 GB RAM, maar ik heb er behoorlijk last van. Het frustreerde de werking van andere programma\'s danig en als ik dan onder Taakbeheer keek > Processen dan kon ik wel weer aan wuauclt zien dat daar de problemen lagen het ging van 30000-40000 etc tot 230000. Ik heb het aangekaart op diverse fora maar men wist van niets en Microsoft houdt mooi de mond dicht.
Link naar reactie
Ik moet zeggen.... ook ik heb er last van.\n\nwuauclt.exe slurpt afwisselend tot 300 mb RAM en een halve seconde later weer 100 mb, en dat schommelt als een idioot met procenten processorgebruik.. Na een halve minuut kijken plots stabiel op 166 mb, maar waar zijn die gigantische hoeveelheden voor nodig ? :confused:\n\nNa tien minuten uit standby is het proces nu wel verdwenen.\n\n(Bij mij loopt het ook niet vast, maar gisteren had ik wel een tijdje last van schokkerig scrollen. Ik zal hier op letten.)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...