Ga naar inhoud

Locatie documenten


Aanbevolen berichten

Besten,\r\n\r\nReeds enkele malen heb ik vragen gesteld aan dit forum en deze zijn vrijwel altijd adequaat beantwoord en dat stel ik op prijs. Ik gebruik al jarenlang Total Commander (en diens voorgangers) om mijn bestanden te beheren, maar ik worstel al geruime tijd met de eigenaardigheden van Windows waarop hij denkt dat ik mijn documenten moet ordenen en sinds de komst van Vista is dit er niet minder op geworden. Hoe kan ik dit veranderen?\r\n\r\n1. Bijna elk programma opent de browser standaard in de map \'My documents\' of \' Documents\' wanneer je een programma wilt opslaan, maar ik wil al mijn documenten overzichtelijk bewaren op de D:-partitie. Bij sommige programma\'s kun je de default-map instellen, maar ik wil dat alles standaard op de D: opent. Ik heb wel gehoord dat je de locatie van \'My documents\' kunt veranderen, maar hoe doe je dat? Maar als je dat doet dan worden er automatisch mappen aangemaakt zoals \'My Pictures\' and \'My Music\' en dat wil ik niet; ik orden mijn bestanden liever op de manier die ik zelf wel en dat zijn niet muziek en foto\'s gescheiden, maar geordend per categorie, per project en/of per jaartal en binnen elke map kunnen dan weer documenten, foto\'s etc. staan.\r\n\r\n2. Als ik zelf als user actief bestanden wil kopieren/verplaatsen naar de map \'Program Files\' op de C: dan weigert Vista dit. Ik wil zelf directe toegang hebben, want ik kijk heus wel uit. Ik heb namelijk een programma waar ik gegenereerde stellingen wil opslaan in de map van het programma zelf, zodat ik deze vanaf de command prompt (het is een gedateerd programma) kan aanroepen met de benodigde opties om het een nachtje rustig te laten rekenen.\r\n\r\n3. Ik wil graag upgraden van Vista naar Windows 7 en geef daarbij de voorkeur aan een compeet schone installatie om geen overbodige restanten achter te laten, maar mijn Sony laptop is geleverd met flink wat programmatuur waar ik ook voor betaald heb, maar waar ik geen schijfje van heb. Wat kan ik het beste doen als ik een schone installatie wil en daarna toch die programmatuur (vooral audio en video-toepassingen) wil gebruiken waar ik dus wel licentie van heb, maar geen schijfje?
Link naar reactie
1. Klik met de rechtermuisknop op Documenten en kies Eigenschappen. Op het tabblad Locatie kun je het hele zaakje naar de D: verplaatsen.\n\nSinds Vista zit Mijn Afbeeldingen etc. niet meer in Mijn Documenten, maar zit op hetzelfde niveau ernaast. Je kunt deze sinds Vista nu ook afzonderlijk van Mijn Documenten wel of niet naar een andere locatie verplaatsen.\n\nWat jij echter nodig hebt is de functie Bibliotheken uit Windows 7. Dan gooi je Mijn Documenten uit die bibliotheek en je locatie op de D: er in. Vanaf dat moment kun je via de bibliotheek bestanden standaard op de D: opslaan.\n\nAan de andere kant: als je Mijn Documenten en consorten gewoon gebruikt waar het voor bedoeld is (evt. na verplaatsing naar de D), dan heb je ook nergens last van ;)\n\n\n2. Enkele opties: UAC uitschakelen, zelf eigenaar van de map worden of bij voorkeur dat soort programma\'s niet in Program Files installeren.\n\n\n3. Na een schone installatie zul je dat soort programma\'s toch opnieuw moeten installeren. Mogelijk kun je zelf zo\'n herstelschijf branden om de software alsnog onder Win7 te kunnen installeren. Mogelijk kun je de software van de website van Sony downloaden en dan met je eigen licentienummer installeren.\nIn andere gevallen kun je het beste eerst een schone installatie van Vista uitvoeren en direct daarna naar Win7 upgraden. Dan heb je de minste kans op problemen en toch je programma\'s. Dan eventueel zelf nog een schijfimage maken zodat je in de toekomst makkelijk een nieuwe installatie kunt uitvoeren.
Link naar reactie
1)\nIn de snelkoppeling welke de Verkenner opent staat een \'[I]Doel[/I]\'...\n(Rechtsklik de snelkoppeling, en kies \'[I]Eigenschappen[/I]\')\nBij mij is dat %SystemRoot%\\explorer.exe\n\nMaak daar van:\n%SystemRoot%\\explorer.exe D:\\ \nen het Verkenner-venster geopend door die snelkoppeling opent in D:\\\n\nMocht je in een diepere map willen starten dan kan dat ook, maar staat er waar dan ook een spatie in het pad, dan moet je dubbele aanhalingstekens om het pad zetten, b.v. \n%SystemRoot%\\explorer.exe \"C:\\Program Files\\Canon\"\n\n[B]Edit:[/B]\nAh, FooBar verplaatst de map [I]Mijn documenten[/I], terwijl ik een willekeurige gewenste map om in te openen voor ogen had.\nVerplaatsing daar vroeg je inderdaad om :rolleyes: want je wilt dat de \'[I]Open[/I]\' en \'[I]Opslaan[/I]\' boxen in programma\'s zoveel mogelijk daar openen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...