Ga naar inhoud

16:9 is en wordt 4:3 na conversie


Aanbevolen berichten

Hallo,\r\nIk heb een Sony DCR PC107 en heb gefilmd in breedbeeld (16:9)\r\nWanneer ik de film naar de harde schijf kopieer middels een firewireaansluiting en pinnacle studio 12 krijg ik keurig een breedbeeldfilm te zien.\r\nWanneer ik echter naar de exif kijk zie ik dat het formaat van de film tóch 720x576.\r\nDit schijnt het standaardformaat voor PAL te zijn, ook in breedbeeld, maar de hoogte schijnt te worden teruggebracht tot 16:9 formaat (ca.432 pixels hoog)\r\nWanneer ik de DV film nu afspeel lijkt alles OK!\r\nEchter, wanneer ik hem converteer naar een ander formaat wordt de film weergegeven als 4:3 en wordt dus vertikaal uitgerekt.\r\nHoe los ik dit op.\r\n\r\nEen tweede vraag is:\r\nEen uurtje film in DV formaat is ca.12 GB groot. De film is echter voor iemand anders en ik wil hem bewerkbaar (dus geen DivX oid) op een schijfje of stick aanleveren.\r\nWelke compressor kan ik het beste gebruiken (die ook nog een beetje kwaliteit levert?)\r\n\r\nAlsvast bedankt!
Link naar reactie
Als de film bewerkbaar moet blijven moet je hem laten zoals hij is.\nHet formaat is dan dv-avi ,,en dat is het enige formaat wat met ieder montage prg te bewerken is zonder kwaliteits verlies.\nPas na het bewerken maak je er met het montage prg het formaat van wat je nodig hebt om af te spelen.\nAls mpg2 volgens de dvd norm in de hoogste kwaliteit is het dan ongeveer 4 gig en is dan geschikt om er een video dvd van te maken die overal werkt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...