Ga naar inhoud

XP opnieuw installeren. maar cd kwijt..


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,\r\n\r\nMijn schoonmoeder heeft gevraagd of ik een laptop van haar dochter wil \"schoonmaken\".\r\nDus een schone lei, formatteren en opnieuw Windows er op.\r\n\r\nNu is mijn vraag; er staat Windows XP op. Ze heeft er geen cd(\'s) meer van. Kan ik een cd van mij gebruiken met daarop Windows xp? Ze heeft toenmalig wel officieel Windows xp gekocht (bij laptop gekregen). Maar kan ik dan een cd van mijn laptop gebruiken, om op haar laptop te installeren?\r\n\r\nEn wat is ook alweer de exacte procedure van het opnieuw installeren van Windows.\r\n\r\nNog tips?\r\n\r\nBedankt.
Link naar reactie
Zolang je de licentiecode hebt die bij de laptop van de dochter is verkocht, maakt het niets uit welke xp cd je erop zet.\r\nIn theorie kan je er zelfs een van een torrent-site geplukte versie op zetten. Het gaat namelijk om de code.\r\nLet wel, je kan een code van XP Home niet gebruiken bij XP PRO en andersom.\r\n\r\nIn principe is het cd in de laptop steken, laptop opnieuw opstarten en de aanwijzingen op het scherm volgen.\r\n\r\nHet spreekt voor zich dat je een backup moet maken van bestanden die belangrijk zijn, toch..;)
Link naar reactie
Gesteld dat het dezelfde XP is, dus allebei XP Home of allebei XP professional kan je gewoon je eigen cd gebruiken, (lenen) mits je maar het windows serial van de laptop intikt, als daar om gevraagd wordt. Dat serialnr staat meestal aan de onderzijde op de laptop en bevat 5 groepen van 5 tekens.\r\n\r\nWin XP install: \r\nBackup eerst belangrijke data.\r\nStel in de bios in dat de laptop van cd moet opstarten en plaats de cd van xp. De bios kom je in, door bij de opstart Del of F1 herhaaldelijk te drukken. (zie handleiding laptop)\r\nDe laptop start op vanaf de cd van XP( als je op verzoek \"Any key drukt) en de rest volgt zich nagenoeg vanzelf. Alles staat standaard in principe goed, of is duidelijk.\r\nEr komt een menu met 3 keuzes. Kies nieuwe installatie. Het ding gaat zoeken naar vorige installaties. Verwijder desnoods de partitie even waar de oude XP nu opstaat en maak een nieuwe partitie aan.Na een snelle format zal windows gaan installeren.\r\nDe laptop herstart een keer. Dan niet van cd opstarten!!!, (Dus geen toets indrukken) maar van de hd met installatie bestanden laten starten.\r\nNa de installatie moet je XP updaten.\r\nOok moet je nog de diverse drivers van de laptop zoeken bij de fabrikant van de laptop door daar te zoeken op het type laptop. Deze (eventueel van tevoren) downloaden en na de XP installatie installeren.\r\n\r\nNiek\r\n\r\nOeps marich was me voor.:-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...