Ga naar inhoud

Oude foto's digitaliseren


Aanbevolen berichten

Ik heb thuis verschillende fotoalbums liggen die ik graag zou willen digitaliseren. Kwestie nog iets te hebben als er ooit (hopelijk nooit) zich een brand zou voordoen. Ik heb een heleboel foto\'s van familie die spijtig genoeg niet meer leven en indien er zich een brand zou voordoen, kan ik deze foto\'s dan ook niet meer vervangen.\r\nIk heb ergens gelezen over hoe je foto\'s met behulp van een statief en een digitaal fototoestel kunt trekken, maar ik heb nu juist ook gelezen dat er een digitaal fotoscanner bestaat. Ziet eruit als een digitale fotolijst waar je onderaan de foto kunt laten inscannen en via een usb-kabeltje kunt overzetten naar de pc. Dit lijkt mij wel interessant. \r\nHet enige waar ik mee zit is dat er in de fotoalbums tekst onder de foto\'s staan. Wat wel handig is, want ik kan me voorstellen dat mijn kleinkinderen later die mensen niet meer herkennen. Is er een manier om foto\'s in een soort digitaal fotoalbum te plaatsen waar ik tekst kan bijplaatsen? Het zou ook gemakkelijk zijn als je dan kunt bladeren in het digitaal fotoalbum zoals je dat bij de papieren versie kunt. Bestaat hier freeware programma\'s voor (mag ook betaalde software zijn, maar als er evengoede freeware bestaat, is dit natuurlijk beter :p)?
Link naar reactie
Wat ook een optie is...\nFoto\'s scannen (zoals jezelf ook al aangeeft) en daarop de tekst zetten of er onder (kan bijv. al met Gimp een gratis fotobewerkingsprogramma [URL]http://www.gimp.org/[/URL])\n\nAls je digitaal wilt bladeren kun je flash overwegen. Je kent het wel... zoals de reclame folders. Is best wat knutselwerk, maar kan gratis.\nDe freeversie nemen: [URL]http://www.flashpageflip.com/FreeFPF.asp[/URL]\n\nHier staat een voorbeeld dat ik heb gemaakt voor een receptenboekje...\n\n[URL]http://reintjedevosathome.nl/oude.recepten/calve.html[/URL]\n\nOp het plaatje klikken dan moet ie even laden en hebbes...\n\nAls je dat in een map zou zetten op je eigen PC kun je het ook afspelen in je browser (mits je de Flasplayer van Adobe hebt geïnstalleerd).
Link naar reactie
[QUOTE=rainbowniagara;505132]Ik heb ergens gelezen over hoe je foto\'s met behulp van een statief en een digitaal fototoestel kunt trekken, maar ik heb nu juist ook gelezen dat er een digitaal fotoscanner bestaat. Ziet eruit als een digitale fotolijst waar je onderaan de foto kunt laten inscannen en via een usb-kabeltje kunt overzetten naar de pc. Dit lijkt mij wel interessant. [/QUOTE]\r\nVan het her-fotograferen van foto\'s wordt de kwaliteit niet beter dan \'gewoon\' inscannen.\r\n\r\nEn met \'gewoon\' inscannen bedoel ik een normale A4-scanner. Daarmee kun je namelijk ook prima foto\'s inscannen. Heb je echt geen andere scanner voor nodig. Zo\'n specifieke foto-scanner wordt pas echt interessant in het geval je honderden foto\'s moet inscannen, anders weegt de prijs niet op tegen het voordeel ervan.\r\nLet er voor aanschaf wel op dat zo\'n specifieke foto-scanner je al het werk uit handen moet kunnen nemen, dan je alleen nog maar de foto\'s hoeft in te voeren en dat \'t ding het scannen, bijsnijden en opslaan van de foto\'s voor z\'n rekening neemt. Doet \'ie dat niet, dan ben je net zo goed, zo niet beter af met een normale A4-scanner. Het is dan net zo veel werk, en als je klaar bent heb je er tenminste nog iets aan!
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;505147]Gewoon scannen is dat geen optie\r\n\r\ndan kun je ze later eventueel nog bewerken ook , maak wel 2 mappen dan hou je in ieder geval het origineel\r\n\r\n>[/QUOTE]\r\n\r\nHet gewoon inscannen lukt niet. Dit zijn fotoalbums en die zijn te groot van formaat om te scannen. Ik heb bij één album wel de foto\'s eruitgehaald en ze op aparte bladen geplakt met fotohoekjes en opnieuw de tekst eronder gezet. Maar dit is geen werk. Ik heb zo\'n stuk of 10 albums van telkens zo\'n 100 bladzijden. Dus zou zo\'n digitale fotoscanner misschien wel voordeliger zijn. Plus het feit dat je dan met 2 moet zijn om te scannen. Eén iemand voor de album vast te houden. Het feit is ook dat je de album goed moet plat kunnen drukken op de glasplaat, want anders scan je niets.\r\n\r\nReintje: uw idee spreekt mij wel aan. Dit ga ik eens verder uitzoeken.\r\n\r\nHeeft er nog iemand ideeën?
Link naar reactie
[QUOTE=rainbowniagara;505163]Het gewoon inscannen lukt niet. Dit zijn fotoalbums en die zijn te groot van formaat om te scannen. Ik heb bij één album wel de foto\'s eruitgehaald en ze op aparte bladen geplakt met fotohoekjes en opnieuw de tekst eronder gezet. Maar dit is geen werk. Ik heb zo\'n stuk of 10 albums van telkens zo\'n 100 bladzijden. Dus zou zo\'n digitale fotoscanner misschien wel voordeliger zijn. Plus het feit dat je dan met 2 moet zijn om te scannen. Eén iemand voor de album vast te houden. Het feit is ook dat je de album goed moet plat kunnen drukken[/QUOTE]\r\nKan je dan een voorbeeld (link, of betere uitleg) geven van welke foto-scanner je op het oog hebt wat dat werk makkelijker maakt ? Wat is dan makkelijker dan een \"gewone\" scanner ?
Link naar reactie
Oude fotoboeken zijn dik, onhandig, en absoluut niet vlak. \nEn als je de vellen er dan niet uit kan halen krijg je ze niet vlak op de glasplaat, tenzij je druk uitoefent zo groot dat de kans op het breken van de glasplaat te groot is.\n\nVoor echt beter resultaat is het los opleggen van de foto\'s een must, maar heel veel werk.
Link naar reactie
erikdenhouter heeft gelijk. Ik kan de fotoalbums niet zonder problemen op de glasplaat leggen. Ik heb dit voornamelijk gedaan omdat dan de tekst er automatisch mee op de scan kwam. Ik kan de foto\'s er één voor één uithalen en ze zo inscannen op de flatbedscanner. Gaat natuurlijk ook. Het enigste waar ik dan mee zit is dan opnieuw de tekst ingeven, maar dat heb ik mee die andere scanner ook.\r\nOp deze site had ik zo\'n speciale scanner zien staan: [url]http://www.jobo.com/web/ScanViewer.726.0.html[/url]\r\n\r\nIk hoop dat de link gelukt is.
Link naar reactie
Zoiets ken ik niet, maar er komen twee vragen in me op:\n\n* Hoe zit het met kwaliteit-controle over de afbeelding ?\n Ik zelf kan geen afbeelding inscannen zonder een complete aanpassing van contrast, helderheid, en verzadiging. (ik zou zo\'n paar honderd foto\'s (flatbed- of fotoscanner) met kerst 2013 af hebben, niets voor mij dus)\n\n* Is 10x15 wel voldoende ? Elke flatbedscanner kan [I]minstens[/I] A4 aan (21 bij 29,7 cm) bij dezelfde- of nog wat hogere resolutie.\n(Animal ziet dat ook, zoals iedereen met wat beeld ervaring ;) )
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;505374]\r\n\r\n* Is 10x15 wel voldoende ? Elke flatbedscanner kan [I]minstens[/I] A4 aan (21 bij 29,7 cm) bij dezelfde- of nog wat hogere resolutie.\r\n(Animal ziet dat ook, zoals iedereen met wat beeld ervaring ;) )[/QUOTE]\r\n\r\n@erikdenhouter. Wat bedoelt u hiermee? Mijn foto\'s zijn over het algemeen van formaat 10x15. Ik heb geen zin om al de foto\'s uit de albums te halen en ze op een blad papier te plakken om ze dan in te scannen. Dit is enerzijds verspilling van papier en van tijd en van de fotoalbum die ik dan ook de vuilbak in kan gooien.\r\nMaar ik moet wel toegeven dat Animal een punt heeft. Als die scanner een foto stuktrekt, heb ik ook niets. Dus zit er mij niets anders op dan ze één voor één te scannen met de flatbedscanner. Al zou deze volgens mijn vader niet geschikt zijn om intensief te scannen. Ik heb een printer/scanner van HP (nogal een wat ouder model). \r\nBij sommige foto\'s kan het zijn dat ze bewerkt moeten worden. Dus ik kan mij hier blijkbaar een heel leven met bezighouden.\r\nIk heb zelf niet echt beeldervaring :( dus ben ik blij dat er hier op het forum mensen zijn die dit wel hebben.
Link naar reactie
(zeg of schrijf maar \"je\" hoor ;) )\n[QUOTE=rainbowniagara;505405]@erikdenhouter. Wat bedoelt u hiermee? Mijn foto\'s zijn over het algemeen van formaat 10x15. Ik heb geen zin om al de foto\'s uit de albums te halen en ze op een blad papier te plakken om ze dan in te scannen. Dit is enerzijds verspilling van papier en van tijd en van de fotoalbum die ik dan ook de vuilbak in kan gooien....[/QUOTE]\nDit snap ik niet.\nDe fotoscanner kan max. 10x15 aan. Dus je moet bij zo\'n foto-scanner toch echt de foto\'s ook uit het foto-album halen.\n\nWaarom moet je ze voor gebruik op een flatbedscanner op een vel papier plakken ? :confused:\nJe kan ze ook simpel los op de glasplaat van een flatbedscanner leggen, en dan [B]alleen het stukje waarop de foto staat[/B] gebruiken. (selecteren voor- of pas na het scannen) Niks verspillend.\nDaarna dit resultaat plakken op een iets groter \"velletje\" (bestand bedoel ik daarmee ;) ) en de tekst er onder typen, of netjes de tekst uit het fotoboek apart inscannen en er onder plakken.\n\nWat je ook doet, je zal meer geïnteresseerd moeten raken in hoe je een beeld- of beeldgrootte op de PC kan manipuleren. En besef, er kan best veel, als je maar tijd er voor neemt.\n(Zeker is het hebben- en een beetje kennen van een goed fotobewerkings-programma hierbij wel zo handig)\n\n[QUOTE=rainbowniagara;505405].... Dus zit er mij niets anders op dan ze één voor één te scannen met de flatbedscanner. Al zou deze volgens mijn vader niet geschikt zijn om intensief te scannen. Ik heb een printer/scanner van HP (nogal een wat ouder model). [/QUOTE]\n\"[I]niet geschikt om intensief te scannen...[/I]\" ook dat begrijp ik niet. Is het niet snel genoeg ?\nEen 10x15 is op een gemiddelde flatbedscanner in vijftien seconden ingescant.\n(instel- en opstarttijd etc. niet meegerekend)\n\n :wink: Als het een kleurenscanner is kan het wel eens een voordeel zijn dat je dat ding al een beetje kent. Met een beetje geluk hoef je zo helemaal geen hardware aan te schaffen :p\n(Misschien software, zoals een Photoshop Elements, of i.p.d een freeware fotobewerkingsprogramma)
Link naar reactie
Tip...\nBedenk als je de foto\'s wilt opnemen in een Flashje (het reclame foldertje idee) dat je al van te voren bedenkt welk formaat (afmeting) je gaat gebruiken voor de foto\'s. Zodat je in ieder geval de bladgrootte gelijk hebt en ook een beetje rekening houdt met als je 2 bladen naast elkaar ziet, het totaalbeeld qua compositie goed is. Bedenk dit van te voren, want als je alles inscant en dan tot de ontdekking komt dat je geen gelijke pagina\'s kan maken, kun je of dat idee laten varen of opnieuw beginnen.\n\nHet totaal is een zeer intensieve klus, dus je moet het zien als een leuk project..... en eenmaal bezig krijg je er meer handigheid in...
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;505411] \r\n\r\nDit snap ik niet.\r\nDe fotoscanner kan max. 10x15 aan. Dus je moet bij zo\'n foto-scanner toch echt de foto\'s ook uit het foto-album halen.\r\n\r\nWaarom moet je ze voor gebruik op een flatbedscanner op een vel papier plakken ? :confused:\r\nJe kan ze ook simpel los op de glasplaat van een flatbedscanner leggen, en dan [B]alleen het stukje waarop de foto staat[/B] gebruiken. (selecteren voor- of pas na het scannen) Niks verspillend.\r\nDaarna dit resultaat plakken op een iets groter \"velletje\" (bestand bedoel ik daarmee ;) ) en de tekst er onder typen, of netjes de tekst uit het fotoboek apart inscannen en er onder plakken.\r\n\r\n\"[I]niet geschikt om intensief te scannen...[/I]\" ook dat begrijp ik niet. Is het niet snel genoeg ?\r\nEen 10x15 is op een gemiddelde flatbedscanner in vijftien seconden ingescant.\r\n(instel- en opstarttijd etc. niet meegerekend)\r\n\r\n[/QUOTE]\r\n\r\n@erikdenhouter\r\n\r\nSorry ik had je verkeerd begrepen over het formaat. Ik dacht dat je de papieren versie bedoelde.:rolleyes:\r\nWat bedoel je met op een iets groter velletje plakken? Als ik de foto gescand heb, dan heb ik een jpeg. Ik kan dit misschien in een Word-document plakken, maar ik weet niet of je dit bedoelt? Zoals je ziet, ben ik hier een volledige leek in.\r\nIk weet eigenlijk zelf niet wat mijn vader bedoelt dat de scanner niet geschikt is om intensief te scannen. Ik veronderstel dat de printer/scanner enkel bedoeld is om af en toe iets in te scannen en niet fulltime.\r\n\r\n@reintje\r\n\r\nHartelijk bedankt voor je tip. Ik zal er zeker rekening mee houden. Er staat enkel op de website dat het niet echt raadzaam is om veel pagina\'s te gebruiken en grote bestanden eerder op te splitsen. Heb je hier met jouw project problemen mee gehad ?
Link naar reactie
[quote=rainbowniagara;]\n\n@reintje\n\nHartelijk bedankt voor je tip. Ik zal er zeker rekening mee houden. Er staat enkel op de website dat het niet echt raadzaam is om veel pagina\'s te gebruiken en grote bestanden eerder op te splitsen. Heb je hier met jouw project problemen mee gehad ?[/quote]\n\n\'t Is al weer een poosje geleden dat ik het heb gemaakt, maar de plaatjes die ik heb gescand van het receptenboekje, zijn allemaal in photoshop opgeslagen met een functie: opslaan voor het web. Dan wordt een compressie gebruikt die goed leesbaar is en qua laden niet zo zwaar is. Mijn boekje heeft bijna 80 pagina\'s die niet zo groot zijn (halve A4) maar als je het boekje voor de eerste keer bekijkt moet ie toch even de tijd krijgen om te laden. Dus als je iets dergelijks wilt doen, kun je de foto\'s wel op een hoge kwaliteit inscannen (om ze in ieder geval digitaal te hebben) maar die \"zwaarte\" moet je niet hebben voor een dergelijk album.\n\n\"Het heeft wel iets\" als je digitaal pagina\'s omslaat, maar anderzijds beperkt het jezelf ook weer in de mogelijkheden.\nAls je zoveel foto\'s in moet scannen en gebruiken zou ik er persoonlijk veel liever een diashow van maken. Die kan je ook nog heel leuk op een DVD branden en afspelen - via een standalone speler - op je TV.
Link naar reactie
[QUOTE=rainbowniagara;505630]\nWat bedoel je met op een iets groter velletje plakken? Als ik de foto gescand heb, dan heb ik een jpeg. Ik kan dit misschien in een Word-document plakken, maar ik weet niet of je dit bedoelt? Zoals je ziet, ben ik hier een volledige leek in.[/QUOTE]\nIk weet niet of het te doen is om dit soort uitleg met alleen woorden te doen omdat je geen foto bewerkings programma kent of hebt. Je moet dit even kunnen uitproberen om het te begrijpen.\n\nMaar ik zal een poging doen:\n\nAls je een 10x15 op een A4 flatbedscanner legt, dan krijg je in principe een bestand met een afbeeldingsformaat van 21x29,7 met ergens in het midden een foto van 10x15. Grote lege randen rondom.\nOm dat te voorkomen selecteer je in de scanner-software alleen de foto, en laat zo de randen weg.\nEn dat sla je daarna natuurlijk op.\n\nOpen je zo\'n bestand in een fotobewerkings-programma, dan kan je daarin nu de [I]hele[/I] foto selecteren, kopiëren naar het klembord, en (met een beetje goed bewerkingsprogramma als een Photoshop) wanneer je dan in het menu \"[I]Bestand[/I]\" een \"[I]Nieuw[/I]\" bestand opent (zeg maar een leeg wit velletje), dan staat bij het aantal pixels wat je kan kiezen (jij bepaalt ten slotte hoe groot de nieuw te openen afbeelding gaat worden) al het aantal pixels (HxB) ingevuld van de afbeelding die jij net naar het klembord hebt gekopieerd. Service van de zaak.....\nHet enige wat je dan nog hoeft te doen is (b.v.) bij de hoogte een paar honderd pixels optellen (en daar in te vullen natuurlijk) zodat het nieuw te openen bestand (lege velletje) [I]in de hoogte groter is[/I] dan de foto welke op het klembord staat.\nPlak je vervolgens die foto op dat lege velletje, dan heb je in de hoogte de extra ruimte om een tekst te plaatsen. Deze tekst kan je typen, of ook inscannen en net zo plakken als je met de foto gedaan hebt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...