Ga naar inhoud

Prof. videobewerking


Aanbevolen berichten

Hallo,\r\nIk heb een aantal vragen die betrekking hebben tot videobewerking. Gezien ik niet veel ervaring heb videobewerking ben ik benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met hardware en videobewerking software. Op mijn werk hebben wij een geluidsopname en monteer ruimte waar professioneel video wordt bewerkt. Wij hebben één Apple systeem met MacOSX en één Microsoft Windows systeem. Deze twee systemen zijn verdeeld over twee werkplekken. Op het Apple systeem wordt gewerkt met Final Cut Pro 6.0. Op het Windows systeem wordt gewerkt met Adobe Premiére Pro 2.0. Mijn vragen aan jullie zijn:\r\n \r\nMaar welk besturingssysteem gaat jullie voorkeur uit bij professioneel videobewerking: Apple MacOSX of Microsoft Windows XP?\r\nDan gelijk mijn tweede vraag: Naar welke videobewerking software gaat jullie voorkeur uit: Final Cut Pro 6.0, Adobe Premiére Pro 2.0 of andere software?\r\n\r\nIs het mogelijk en verstandig om op elk systeem een combinatie van beide software pakketten te maken? \r\n\r\nAl het videomateriaal is geschoten in een resolutie van 720x576 (DVD-kwaliteit). Er is minstens 100 uur aan videomateriaal. In het Windows systeem bevinden zich 2 harddisks van Maxtor. Daarnaast zijn er meerdere externe harddisks. \r\n\r\nWat is de meest ideale en efficiënte manier van data opslag in deze situatie? (intern, extern, RAID, server etc.)\r\n\r\nTot slot heb ik nog vragen over hardware aspecten. Het Windows systeem bestaat uit de volgende onderdelen: [url]http://specs.tweak.to/17449[/url]. \r\n\r\nRaden jullie mij aan om het systeem up te graden of onderdelen te vervangen om optimaal video te bewerken? En wat zijn jullie meningen over de videokaart (Matrox RT.X2)?\r\n\r\nIk ben benieuwd naar jullie reacties en meningen.\r\nBij voorbaat dank.
Link naar reactie
Ik zou kiezen voor de Mac met Final Cut Pro - Premiere is aanzienlijk minder gebruiksvriendelijk in mijn beleving. Als je FCP gebruikt heb je Premiere ook helemaal niet meer nodig. Wordt ook weinig gebruikt door professionals, maar meer uit budget redenen. \nFCP is the way to go ! Zeer eenvoudige en intuitieve gebruksinterface, veel ingebouwde effecten en grote online community voor als je met vragen zit. Veel dingen kunnen realtime [hangt wel af van je hardware]. Veel RAM is een must.\n\nDan nog dit - zet al je video-source-files op een aparte schijf, waar verder niks op staat - dat verhoogt de lees/schrijf snelheid [moet zeer hoog zijn bij video bewerking] en verkleint de kans op crashes door lees/schrijf conflicten. Als het een externe schijf is niet aan USB hangen [te langzaam] maar FireWire, idealiter FireWire 800 of beter. 400 werkt ook goed. De schijf moet minimaal 7200 rpm draaien en van een betrouwbaar merk: Maxtor is weliswaar de goedkoopste, maar er zit veel matige hardware in hun aanbod. Dus als je een Western Digital hebt oid zou ik die kiezen. De schijf moet groot zijn - video vraagt veel ruimte.\n\nVoor videobewerking moet je een broadcastmonitor [bijv. een gewone TV of een flatscreen via een camera-interface oid] gebruiken, want dat is ook het platform waar je film/video op te zien zal zijn. Een gewone TV is veel matiger van kwaliteit dan een computermonitor, dus wat er op je PC goed uitziet kan op TV bijv. veel te donker zijn of te licht. Dus gebruik een TV voor je editing ! En dan maakt de videokaart niks uit in feite, want de TV wordt gevoed via bijv. PC->FireWire out->camera: DV-IN(=FireWire) -> AV out ->TVinput. Dat is de ouderwetse manier die je veel onaangename verrassingen zal besparen.\n\nJe PC monitor gebruik je alleen voor je timeline-views en edit-monitoring, dus ook daar maakt de videokaart niet veel uit. Dat is meer voor games binnen het PCplatform interressant. Op de Mac is de ingebouwde videokaart iig prima.\n\nHoplijk heb je er wat aan - succes !
Link naar reactie
Dutch-online en Steven Bas, hartelijk bedankt voor jullie reacties!\r\n\r\nAls ik nu van Dual Core over stap naar een Intel Quad Core of Xeon Quad Core, geeft dat in mijn geval meer waarde bij het video bewerken en wat zijn trouwens de onderdelen van een pc die het meest belast worden bij video bewerken?\r\n\r\nHebben jullie trouwens ervaring met RAID opstellingen?\r\n\r\nBedankt!
Link naar reactie
Bij videoediten wordt de processor het meest belast. Een redelijke videokaart is ook wel aan te bevelen (hoeft geen high-end gamerskaart te zijn), zodat deze wat weergave taken van de processor kan overnemen.\r\n\r\nOverigens heb je alleen iets aan een quadcore als de gebruikte software deze ook kan aansturen. Als de videobewerkingssoftware [I]single-threaded[/I] is, gebruikt deze nog steeds maar één core. Dan zitten die andere drie cores zich een beetje te vervelen. Ga dus na of de gebruikte software vier cores kan aansturen voordat je zo\'n ding gaat aanschaffen.
Link naar reactie
[QUOTE=THX;450526]\r\nHebben jullie trouwens ervaring met RAID opstellingen?\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nhier een uitleg welke raid wat doet\r\n[url]http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php[/url]\r\nwat wil je bereiken? meer snelheid bij het wegschrijven van (grote) bestanden of meer veiligheid \r\ntegen crash van de harddisk of beide.
Link naar reactie
Een paar links die je op weg kunnen helpen:\n[url]http://ask.metafilter.com/115379/Final-Cut-Pro-on-an-iMac[/url]\n\nblijkbaar gebruikt Final Cut alle cores en een hoop RAM. Als je een dual8-core hebt met 32 GB Ram ben je het beste af... maar ook een hoop geld kwijt. Heel belangrijk: veel firewire poorten op je computer.\n\n[url]http://illustrator.digitalmedianet.com/articles/viewarticle.jsp?id=427418[/url] \n\n[intussen is er al weer een nieuwere MacPro, dus een ouder model kun je nu misschien met flinke korting overnemen...] Er staan goede links in dit review, tutorials..\n\nEen andere bijkomstigheid is de manier van gebruiken van de cores - volgens de berichten is het nieuwe, binnenkort te verwachten MacOS Snow Leopard voornamelijk gericht op het maximale uit je configuratie halen, zoals je cores maximaal benutten. Want hoe snel het ook gaat, het kan altijd nog sneller en beter..
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Bedankt allemaal voor jullie tips!\r\nIk zit nu ook te denken aan een videoserver waar beide systemen (zowel Mac als Windows) tegelijkertijd mee kan werken. Er zijn bijv. NAS servers van Netgear maar deze werken met USB wat best traag is voor video. Zijn er ook servers die met eSATA of FireWire werken en die ook 2 kanten op kunnen werken (voor videobewerking)?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...