Ga naar inhoud

Installeren van ubuntu 8.10 naast vista op laptop


Anoniem2

Aanbevolen berichten

ik zal het even voor je vertalen. \n\n\nGa linksbovenin naar Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminal. \nEr opent nu een linux-commando-prompt. Hier typ je het volgende in (of kopiëren en plakken met de muis kan ook)\n\n[code] sudo grub[/code]\nSudo geeft aan dat je dit commando als \'Super User\' wilt doen. Daarom zal de terminal nu om het administrator-wachtwoord vragen. Voer dit in. Het klopt dat er geen sterretjes verschijnen.\n\nAls je dit gedaan hebt staat er \"grub>\" in beeld.\n\nHierachter typ je:\n[code]find /boot/grub/stage1[/code]\n\nde terminal geeft nu de naam van de installatiepartitie weer, bijv. (hd0,1) of iets wat daar op lijkt. Dit heb je nodig voor het volgende commando. Als voorbeeld gebruik ik (hd0,1) maar jij gebruikt wat het vorige commando terug gaf.:\n\n[code]root (hd0,1)[/code]\n\nvervolgens:\n\n[code]setup (hd0)[/code]\n\nen ten slotte:\n\n[code]quit[/code]\n\nAls het goed is, is grub nu geinstalleerd, en zal je als je je computer opnieuw opstart (zonder live-cd) een bootmenu krijgen!\n\nEigenlijk is het heel makkelijk, je moet alleen niet bang zijn voor een zwart schermpje met witte letters. Je zult er wel achter komen dat op internet gigantisch veel van ditsoort \'installatieprocedures\' staan die gebruik maken van de terminal. Simpelweg, omdat dat veel makkelijker is dan uitleggen hoe je allerlei wizards door moet bladeren (en omdat niet overal een wizard voor bestaat). Je moet alleen even over de drempel dat je af-en-toe je toetsenbord moet gebruiken ipv alleen je muis.
Link naar reactie
Het administrator-wachtwoord is het wachtwoord wat je bij installatie van ubuntu hebt opgegeven. Het zelfde wachtwoord wat je nodig hebt om bijv. nieuwe software of systeem-updates te installeren.\n\nIk vermoed dat die error 15 te wijten is aan een typfout, je zegt namelijk dat je [code]find /boot/grub/stagel[/code] hebt ingetypt\ndit moet zijn:[code]find /boot/grub/stage1[/code] (met een 1 (één) op het eind dus)
Link naar reactie
Dat is wel opvallend!\n\n8.04 is echter geen slechte keus, dit is een zogenaamde \"Long time support\" versie, die dus langer officieel ondersteund wordt op de ubuntu-forums. Als alles wat je nodig hebt goed werkt, is het opzich ook niet nodig om te updaten naar een nieuwere versie. Zelf doe ik het wel omdat ik gewoon benieuwd ben naar de ontwikkelingen...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...