Ga naar inhoud

Ervaringen met diascanner(s)


Aanbevolen berichten

Aldi had afgelopen zaterdag een diascanner in de aanbieding - geen idee wat voor merk het was - maar tijdens een winkelbezoek bleek dat de scanner al binnen 10 minuten was uitverkocht.\r\n\r\nMijn regionale krant heeft ook een diascanner in de aanbieding - merk Unovia (voorheen VU Point).\r\n\r\nHeeft iemand (goede) ervaringen met bovengenoemde diascanners of misschien een ander merk?\r\n\r\nHet gaat er mij in de eerste plaats om dat ik zo snel mogelijk mijn oude dia\'s krijg ingescan zonder dat ik bij elke dia allerlei fratsen moet uithalen - ik heb al eens een Primefilm scanner gehad - met dat apparaat werd het monnikenwerk!
Link naar reactie
Snel even al je dia\'s inscannen zal met geen enkele scanner gaan.\nJe zult de resultaten altijd moeten corrigeren ,zowel de kleur als licht of donker.\nAls je dia\'s ingeraamd zitten ,of los zijn ,blijft het ook monnikken werk ,,het gaat pas sneller als ze nog aan een strook zitten ,en als ze allemaal van de zelfde soort zijn ,zowel in belichting als in kleur.\n \nAls het een echt goede scanner is dan kost hij ook wel enkele honderde euro\'s.\nIk ken het ding niet wat je bedoeld ,dus kan daar ook niks over vertellen.\n \nIk zie net het ding ,,gezocht via google ,en als je dus al ervaring hebt met een ander goedkoop apparaat ,dan zouw ik zeker niet aan deze beginnen.\nZiet er erg prullerig uit.
Link naar reactie
Als je in die hoge resolutie gaat scannen krijg je plaatjes die veeeel te groot zijn ,,en echt niet veel beter ,,dus dat heeft ook allemaal weinig nut.\n \nAls je een goede digitale foto kamera met makro instelling hebt en je houdt van knutselen ,dan kun je je dia\'s gewoon fotograferen ,als je ze tegen een wit verlicht vlak houdt.\nEen beedtje experimenteren ,en je kunt dan van een kartonne koker of bekertje een houdertje maken ,en het werkt beter en sneller dan die goedkope dia scanners.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[QUOTE=Animal;427602]Als je in die hoge resolutie gaat scannen krijg je plaatjes die veeeel te groot zijn ,,en echt niet veel beter ,,dus dat heeft ook allemaal weinig nut.\r\n \r\nAls je een goede digitale foto kamera met makro instelling hebt en je houdt van knutselen ,dan kun je je dia\'s gewoon fotograferen ,als je ze tegen een wit verlicht vlak houdt.\r\nEen beedtje experimenteren ,en je kunt dan van een kartonne koker of bekertje een houdertje maken ,en het werkt beter en sneller dan die goedkope dia scanners.[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nIk heb dia\'s op projectie scherm gefotografeerd, en dat gaat behoorlijk goed.\r\nSinds kort heb ik de Unovia scanner in gebruik en inderdaad is het bestand in de hoogste resolutie keuze meer dan 10 Mb Bij de lagere keuze bijna 4 Mb.\r\n\r\nOp seniorennet BE staan wat voorbeelden in de bovenste 2 rubrieken over Dia\'s uit de oude doos:\r\n\r\n[url]http://fotoalbum.seniorennet.be/Spacerman[/url]
Link naar reactie
[QUOTE=Animal;427602]Als je in die hoge resolutie gaat scannen krijg je plaatjes die veeeel te groot zijn ,,en echt niet veel beter ,,dus dat heeft ook allemaal weinig nut.[/QUOTE]\nDit is alleen waar als je vanuit monitor-weergave denkt, maar wanneer je weergave op papier nodig hebt (afdrukken dus, en dan vooral flinke vergrotingen) dan kan de resolutie niet hoog genoeg zijn, MITS de kwaliteit van de scanner zo\'n hoge resolutie ook scherp in kan scannen. \nEn daar ontbreekt het nogal eens aan omdat het mechanisch- en optisch ontwerp pet is.\n\nIk zelf heb de Primefilm 3650 Pro (3600 DPI) en dat is inderdaad monnikenwerk, vooral als je een rolletje moet scannen.\n\nB.t.w, die geeft ongeveer 54 MB files voor een 24x36 mm negatief in 24 bits kleuren.
Link naar reactie
[QUOTE=Helptoetser;432615]Ik heb dia\'s op projectie scherm gefotografeerd, en dat gaat behoorlijk goed.\r\nSinds kort heb ik de Unovia scanner in gebruik en inderdaad is het bestand in de hoogste resolutie keuze meer dan 10 Mb Bij de lagere keuze bijna 4 Mb.\r\n\r\nOp seniorennet BE staan wat voorbeelden in de bovenste 2 rubrieken over Dia\'s uit de oude doos:\r\n\r\n[url]http://fotoalbum.seniorennet.be/Spacerman[/url][/QUOTE]\r\n\r\nZie ook hier over de Unovia scanner (120 Euro)\r\n\r\n[url]http://fotoalbum.seniorennet.be/Spacerman/Spaces/foto=409071[/url]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb sinds verleden week de Unovia scanner,(niet die van de Aldi maar van de Unovia site) ik kan je vertellen dat het 10x sneller gaat dan de \"oude\" scanner voor negatieven van epson en als je het bijgeleverde arcsoft PhotoImpression6 gebruikt dan worden de negatieven zelf omgezet naar foto\'s waarvan de kwaliteit (voor negatieven)redelijk goed zijn. Wil je ze verder bewerken dan zijn er zat andere mogelijkheden, ik werk zelf wel eens met het oude Picture It 7.0 van microsoft hier kan je ook krassen verwijderen enz maar er zijn echt veel gratis programma\'s waar je dit mee kunt doen.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[QUOTE=Animal;427507]Die Unovia ( of zoiets ) staat nu ook in het krantje van \"het kruidvat\" ofzo ,en kost daar 59 euro ,,dus daar kun je ook helemaal niks van verwachten.\nEen goede diascanner begint bij de 300 euro.[/QUOTE]\n\nHelemaal mee eens, ik heb me laten verleiden er een bij het Kruidvat te kopen. Installeren ging goed, de bediening ook maar de kwaliteit van de gescande dia\'s was abominabel, lichte partijen werden compleet wit (overbelicht) en daar kon je niets aan instellen. Meteen de volgende dag het apparaat teruggebracht en het aankoopbedrag zonder problemen teruggekregen. Ben nu met een geleende EPSON Perfection 3490 PHOTO bezig. Installeren had nogal wat voeten in de aarde omdat de software voor WinXP was en ik Vista heb maar na wat zoeken op Internet is dit goed gekomen. De werking is zeer goed, perfecte kleurweergave en meer dan voldoende resolutie. Alleen ben je wel een paar minuten bezig met het scannen van drie dia\'s
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Indien nog interesse. Momenteel staat er een naar mijn bescheiden mening een scanner te koop voor een 75 euro.\r\nIk weet niet of ik dat mag vermelden (heb er in elk geval geen eurocent voordeel of ander belang bij) maar bij Fotokonijnenberg te Turnhout staat dergelijke scanner nu te koop. U zal hem ook in andere fotozaken terugvinden. Het is nieuw en redelijk goedkoop.\r\nSorry als ik de naam van de fotowinkel niet mag vermelden, maar in dit geval graag een seintje.\r\n(sinds vandaag nieuw hier, dus sorry als ik fout ben!)
Link naar reactie
De Primefilm scanner is uitstekend. vergeet niet dat als je scant je in feite een fotootje krijgt met de afmeting van de dia, dus iets van 24 x 36 mm of zo. Als je dat wilt uitvergroten tot een normaal formaat om af te drukken oid dan is een hoge resolutie echt nodig. En ja, dat scannen duurt lang maar dan heb je ook wat. er is geen eenvoudige en snelle manier als je goed resultaat wilt hebben.
Link naar reactie
Bekijk de website van nikon eens,\r\nmn pa zit in de foto wereld en scant zijn dia\'s in met een Nikon Coolscan,\r\nwat ik er van hoor en zie is goed,\r\nhet kost wel aardig wat euro\'s maar dan heb je wel wat.\r\nhier een wat goedkopere versie: [url]http://www.letsgodigital.org/nl/news/articles/story_517.html[/url]\r\nMisschien dat er van andere grote merken ook wel wat is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...