Ga naar inhoud

Oude PC voeding voor electronica projecten


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Heb het zelf ook gedaan. Een voeding op een plankje MDF dan de geel (12V) + zwart (COM) en de Rood (5V) + zwart (COM) en dan heb je een mooie voeding voor je elektronica projecten !... Denk er wel om dat je hem standaard moet belasten (met een 15Ohm weerstand of 1/2lampjes parallel). Heb ik mijn geval een lampje van een knipper licht gebruik (omdat ik geen 15ohm weerstand had). Je start een voeding trouwens door de groene (op de ATX stekker) met de COM/ground te verbinden. ! \n\nHeb zo een hele hoop kracht \n12V = 18A (12x18 ) = 216 W \n5V = 30A (5x30) = 150W
Link naar reactie
[QUOTE=Intel 3000;426281]Heb het zelf ook gedaan. Een voeding op een plankje MDF dan de geel (12V) + zwart (COM) en de Rood (5V) + zwart (COM) en dan heb je een mooie voeding voor je elektronica projecten !... \r\n\r\nHeb zo een hele hoop kracht \r\n12V = 18A (12x18 ) = 216 W \r\n5V = 30A (5x30) = 150W[/QUOTE]\r\nWel veel kracht (vermogen) ja... maar opletten dat daardoor ook bij sluiting heel snel de boel in je projectje kan laten branden ! Zie het maar vooral niet als speelgoed :o\r\nDaarom is het wel slim om een lage zekering in de pluslijn te zetten, welke net wat hoger is als je echt voor je gebruik nodig hebt.\r\n\r\nVerder is het echt veiliger als je de voeding aardt (geaard stopcontact gebruiken dus).
Link naar reactie
[QUOTE=Intel 3000;426323](heb het niet zo op zekeringen)[/QUOTE] En ik niet zo op brand :p\r\n\r\nAls het gaat om het steeds moeten vervangen, dan kan je ook wat experimenteren met één of meerdere koper-adertjes uit b.v. een microfoon- of hoofdtelefoon snoer. Die zijn zo dun dat het bij een weinig Ampère ook al smelt. En dat is dus stukken goedkoper als een glaszekering :)\r\n\r\n30 Amp wil ik [I]echt [/I]niet los laten lopen :cool:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...