Ga naar inhoud

Powertoy: "Open Command Prompt Hier"


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ter info:\n\nMicrosoft heeft voor XP (en ook voor andere OS) een paar zg \"Powertoys\" geschreven, een paar kleine hulpprogramma\'s die je wel moet weten te vinden.\nEén daarvan is eigenlijk niet meer dan een registerwijziging, maar wel erg functioneel voor diegene die nog wel eens met de command prompt werken.\n\"Open Command Window Here\" voegt aan je rechtsklik op een map een optie aan het menu toe, waardoor de command prompt geopend wordt in die map.\nHeel handig, want het is vaak ondoenlijk om een \"CD\" (Change Directory) uit te voeren op een padnaam van tientalle karakters.\n\n[url]http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/tips_trucs_windows/desktop_powertoys.aspx[/url]\n\nVoor diegene die niet zo veel van het \"stappen door mappen\" weten:\n\nEen map ingaan (actief maken noemen ze dat)\n[code]CD mapnaam[/code]\n\nAls je een map naar boven wil (naar de \"parent map\") dan type je in een diepere map:\n[code]CD ..[/code]\n(Dus CD spatie puntjepuntje)\n\nDe mapnamen in een map zie je door DIR /P te typen.\nAls je dat DIR /P commando vaak gebruikt, zet het dan simpel in een tekstbestandje (kladblokl) dat \"D.BAT\" heet, in de Windows map, en vanaf dan hoef je aleen nog maar \"D\" te typen.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;344195]\r\nHeel handig, want het is vaak ondoenlijk om een \"CD\" (Change Directory) uit te voeren op een padnaam van tientalle karakters.[/QUOTE]\r\n\r\nJe kunt ook gewoon plakken in cmd (Rechtsklik titelbalk > Bewerken > Plakken).\r\nDus als je command niet vaak nodig hebt, heeft \'t niet veel nut (vind ik) om je contextmenu te vervuilen met nog een entry.\r\n\r\nWellicht handig voor die-hard command gebruikers, maar zijn die er nog?\r\n\r\nVoor het gebeuren waar ik nog command voor nodig heb, heb ik al lang een batch-bestand geschreven dat me al het werk uit handen neemt. :mrgreen:
Link naar reactie
[quote=FooBar;344218]Je kunt ook gewoon plakken in cmd (Rechtsklik titelbalk > Bewerken > Plakken).\nDus als je command niet vaak nodig hebt, heeft \'t niet veel nut (vind ik) om je contextmenu te vervuilen met nog een entry.\n\nWellicht handig voor die-hard command gebruikers, maar zijn die er nog?\n\nVoor het gebeuren waar ik nog command voor nodig heb, heb ik al lang een batch-bestand geschreven dat me al het werk uit handen neemt. :mrgreen:[/quote]\n\nIk gebruik \'m nog vrij regelmatig, hoor. Vooral om extensies te veranderen. Windows verbergt standaard alle extensies die geregistreerd zijn (wat wel prettig werkt, omdat bij het hernoemen dan tenminste die extensie niet in de weg zit), maar dat betekent dat je eerst in de mapopties weer een vinkje moet zetten voor je extensies kunt veranderen. Daar is die command prompt wel handig voor. Verder gebruik ik \'m nog wel eens om grote aantallen bestanden te kopiëren, dat gaat om de één of andere reden veel sneller dan via de verkenner.
Link naar reactie
Bestandsextensies laat ik wel altijd tonen, ook voor bekende bestandstypen. Dan zie ik veel sneller wat voor een type bestand \'t is, want vele hebben hetzelfde plaatje. Daarnaast helpt het bij het herkennen van \'foute bestanden\' (bijvoorbeeld een virus vermomd als leukplaatje.jpg.exe).\r\n\r\nHet kopieren van bestanden via cmd moet ik dan eens proberen, als \'t echt zoveel sneller is als je zegt, dan is\'t wel de moeite waard.\r\n\r\nDat doet me eraan denken dat ik ook wel eens een batch kon schrijven voor het maken van \'n backup naar m\'n externe schijf.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;344218]Je kunt ook gewoon plakken in cmd (Rechtsklik titelbalk > Bewerken > Plakken).\r\nDus als je command niet vaak nodig hebt, heeft \'t niet veel nut (vind ik) om je contextmenu te vervuilen met nog een entry.\r\n\r\nWellicht handig voor die-hard command gebruikers, maar zijn die er nog?[/QUOTE]\r\nDank je voor die methode want die kende ik niet. Maar, toch is dat een paar klikken meer.\r\nEn mijn context-menu is nog standaard, en ik ben deze toevoeging al jaren gewend in Win98 (heette toen dus \"DosPrompt Here\").\r\n\r\nEn of ze er nog zijn ? Dat zal wel wat minderen, maar in feite is er een aantal Windows (GUI) programma\'s bijgekomen, vooral op netwerkgebied, welke ook volledig command-line gestuurd kunnen worden.\r\n\r\nIk heb het vandaag eigenlijk pas geïnstalleerd, en dacht even de info te plaatsen, want een aantal weten wel dat er een command prompt is, maar zijn totaal onbekend met de opdrachten en mogelijkheden, vooral die opdrachten die vroeger door COMMAND.COM uitgevoerd werden (zg \"interne\" commandos) zoals CD, DEL, REN, TYPE, COPY, welke allemaal wel eens nodig zijn wil je daar iets kunnen.
Link naar reactie
[quote]Heel handig, want het is vaak ondoenlijk om een \"CD\" (Change Directory) uit te voeren op een padnaam van tientalle karakters[/quote]\r\nInderdaad handig. Maar ondoenlijk om een CD uit te voeren? Die informatie is onjuist.\r\n\r\nWindows XP heeft een truukje van Linux afgekeken. Stel je staat in de C drive en je wilt naar je \"c:\\documents and settings\" directory... probeer dit dan eens:\r\ncd docume TAB\r\nDus intypen cd docume en dan de tab toets drukken. Werkt ook met andere directory\'s.
Link naar reactie
Ja klopt, zelfs met 1 karakter.:)\r\n\r\nIk moet eerlijk bekennen dat ik hier ook pas verleden jaar ergens bij toeval achter kwam. Ik had een paar uur via SSH in Linux gewerkt, dus begon ik in de command prompt van windows, waar ik daarna wat aan het rommelen was, linux commando\'s te gebruiken, zoals \"ls\" wat uiteraard niet werkt, maar ook het directory wisselen met de tab toets en dat werkte wel.\r\nSoms leert men zelf iets bij door toeval, en deze was wel handig.
Link naar reactie
Zelfs ik leer wat. Ik gebruikte tab altijd wel om de naam van een executable te laten afmaken, maar ben nooit op het idee gekomen om tijdens een cd-command ook eens op tab te drukken...\r\n\r\nTab werkt zelfs ook in de adresbalk van Windows explorer.\r\n\r\nOverigens hoef je bij beide niet eens een karakter in te toetsen, en kun je met tab gewoon door de mogelijke opties bladeren. Hopeloos als je een map hebt met honderden bestanden en mappen erin, maar soms handig als je even niet weet wat je zoekt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...