Ga naar inhoud

Digitale Videocamera HD of DV band?


Aanbevolen berichten

Binnenkort ga ik een digitale videocamera kopen. Eerst was ik gecharmeerd van Panasonic maar toen ik de videocamera van mijn zus zag, JVC mg250? zei ik WAAUW.\r\n\r\nHet verschil zit dus in de opslag. Welke is gebruiksvriendlijker, dv bandje of hd?\r\n\r\nAls ik bijv. een uurtje film met op hd, laten we zeggen 6 gb, dan kan dit toch niet op een lege dvd passen?\r\n\r\nEn hoe is het met een dv bandje? IK heb eens gevraagd in een fotozaak en toen zei de verkoper dat als ik bijv. 2 uur film, dat dat 3 gb is ... hij rekt het dan uit volgens hem?\r\n\r\nDus ik moet dan coverteren of zo, maar dan verlies ik toch beeld kwaliteit?
Link naar reactie
MiniDV slaat ongecomprimeerd 1 uur film per bandje op. Als je dat later over zet naar de harde schijf van je computer heb je ongeveer 13 GB nodig per uur film. Het beeld is dan zonder kwaliteitsverlies opgeslagen. Vervolgens ga je dat bewerken en als dat klaar is brand je het naar dvd: 4,5 GB voor een uur film. Hier wordt de (enige) compressieslag geslagen. Vervolgens heb je prima beeld op je dvd-speler.\r\n\r\nHarde schijf heeft veel minder GB\'s nodig voor een uur, dan die 13 GB voor MiniDV. Dit komt omdat het beeld direct als je het opneemt al gecomprimeerd wordt. Hierdoor raak je dus al kwaliteit kwijt, nog voordat de beeld is opgeslagen! Vervolgens ga je het bewerken en vervolgens nog een keer comprimeren om weg te schrijven naar dvd. Uiteindelijk heb je nog steeds prima beeld, maar als je echt voor kwaliteit wilt gaan valt HDD af. \r\n\r\nWat betreft de gebruiksvriendelijkheid:\r\nHDD: vol is vol. Vaak kan er ongeveer 2 uur worden opgenomen, daarna heb je een computer nodig om het beeld over te zetten alvorens je verder kunt filmen.\r\nMiniDV: Hier geld uiteraard ook vol is vol, maar zodra een bandje vol is, haal je \'t eruit en zet je er een lege voor in de plaats. Paar minuten later kun je vrolijk verder filmen zonder dat je een computer nodig hebt gehad.\r\nHet overzetten naar de computer gaat sneller bij een HDD-camera, een uur film is in enkele minuten over gezet. Bij MiniDV duurt het overzetten net zo lang als de opgenomen beelden.\r\n\r\nAls kwaliteit heel belangrijk is: MiniDV.\r\nAls je veel uren film achter elkaar moet opnemen zonder dat je tussentijds de beschikking hebt over een pc: MiniDV.\r\nGebruiksgemak: HDD.
Link naar reactie
Dank je wel voor je antwoord. Hier heb ik wat aan!\r\n\r\nAlleen snap ik een aantal dingen niet uitgeleid van je antwoord.\r\n\r\nAls ik iets op HD opneem en dit vervolgens naar mijn PC overzet, dan hoef ik toch niet meer te bewerken? Ik bedoel hiermee het videomateriaal te verkleinen/coverteren met birates e.d. of wel? Bij Mini-DV is het dus wel zeker nodig, begrijp ik.\r\n\r\nIs het als ik bijv. met een Mini-DV opneem, laten we zeggen 5 stukken van elk 10 minuten = 50 minuten. Zijn deze als het ware hoofdstukken ook te zien op mijn PC of sleept-ie de hele zooi in één keer naar mijn PC? Bij HD is dit toch niet zo?\r\n\r\nEn als ik bijv. 5 stukken van 10 min. met een HD opneem, dan is dit 50 minuten ... maar hoeveel GB is dat dan? Hiermee moet ik dan coverteren naar een kleinere GB aantal?\r\n\r\nMijn zus heeft een JVC, alleen die heeft er geen verstand van en ik wil ook niet rommelen met haar camera maar wat zij opnam ziet er best mooi uit. Dat is dan met een HD JVC van 30 GB.\r\n\r\nOoh ja, is het ook zo dat als bijv. met een HD camera ik bijv. nog 1 GB kan opnemen dat het beeld slechter is omdat deze bijna vol is of is dit onzin?
Link naar reactie
Uiteraard moet je het wel bewerken. Ik kan mij niet voorstellen dat je precies de juiste beelden weet op te nemen. Er moet altijd wel iets tussenuit, overgangen ertussen, muziekje erbij, noem maar op.\r\nConverteren zal altijd moeten als je het uiteindelijk naar DVD wilt branden. Als je het alleen op de harde schijf van je computer wilt hebben, dan is converteren uiteraard geen vereiste.\r\n\r\nAls je bijv. 5 stukken opneemt is dit uiteindelijk een lang stuk als je opneemt op MiniDV. Naar de pc slepen is er overigens ook niet bij, je zult het met een stukje software moeten overzetten. Beetje videobewerkingssoftware maakt er dan wel losse scenes van.\r\nHoe dat met HD zit weet ik niet. In theorie kunnen het allemaal losse mpg\'s zijn, maar ook een grote.\r\n\r\n50 minuten vanaf MiniDV is ongeveer 11 GB. Dit is ongecomprimeerd, dus alle kwaliteit behouden. Voor een HD-camera is dit een stuk minder, omdat gecomprimeerd wordt opgeslagen. Hoeveel precies hangt af van merk en type camera.\r\n\r\nBeeld wordt niet slechter naarmate de opslagruimte vol raakt. Iedere GB staat gelijk aan een aantal minuten opname, of dit nou aan het begin of het einde van je film is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...