Ga naar inhoud

Formatten // Hoe te doen zonder risico??


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nOnze computer is 3 jaar oud en dat is te merken (Medion Titanium MD 8083). Hij is verschrikkelijk sloom aan het worden, en dat ligt niet aan zijn leeftijd maar aan het gebruik. Nu zou ik hem graag formatten en opnieuw installeren. Dat is nog nooit ermee gedaan dus dat is wel eens nodig dacht ik zo. Nou is mijn vader (misschien wel terecht) bang dat we dan onderweg een probleem krijgen en dan hebben we een tijd geen computer meer tot dit opgelost is. Nu hoorde ik dat je een image kon maken van je C:/-schijf en deze op een andere schijf of partitie te plaatsen (bijv. de D:/-schijf) zodat je altijd terug kunt. Kan iemand mij dit uitleggen zodat ik de computer weer gewoon kan gebruiken.??
Link naar reactie
Ja, dat kan, mits je of 2 schijven hebt of de C:schijf in 2 partities is verdeeld. Met bv. het programma Ghost kan je dan een exacte kopie maken van de C:schijf en deze dan als bestand opslaan op de D:schijf. Mocht er dan iets mis gaan, dan kan je dat bestand vanaf de D-schijf terugzetten.\r\nVoorwaarde is wel dat je je startboot instelt dat hij boot vanaf de CD-rom als hij de C:schijf niet ziet (als het programma op CD staat). Ik heb Ghost zelf nog op diskette dus heb ik mijn computer ingesteld op booten C:A.\r\nWerkt perfect, ik gebruik het ook vaak als backup voordat ik iets geks ga uitproberen op de computer.\r\n\r\nsucces\r\nJannie
Link naar reactie
Dit hele verhaal snap ik dus echt helemaal niets van :neutral: \r\n\r\nDe computer is 3 jaar oud, er is nooit onderhoud aan gepleegd, zitten veel gratis [SIZE=\"1\"](en gecrackte)[/SIZE] programma\'s op en staan veel bestanden op in de raarste mappen. Ik wil graag een keer opnieuw beginnen met een schone PC. Hoe kan ik dit doen??\r\n\r\n---\r\n\r\nOnze oude PC heb ik al een keer geformat, dit werkte perfect. Maar bij onze goede computer durf ik dit niet zomaar. Daarom mijn vraag: imagen?? backup-en?? of gewoon de gok nemen (liever niet)??
Link naar reactie
Medion PC\'s hebben gewoonlijk in een beschermde / verborgen partitie vaste software staan en een recovery-CD erbij, plus een gebruiks-aanwijzing.\nHoud je vooral aan die gebruiksaanwijzing want ga je iets ingrijpend veranderen dan is er veel kennis/inzicht nodig om het ding weer ooit te laten werken.\n\nNB: haal die help-gil uit je berichttitel (lees de forumregels), voordat Moderatie je draad weggooit of op slot zet.
Link naar reactie
[QUOTE]NB: haal die help-gil uit je berichttitel (lees de forumregels), voordat Moderatie je draad weggooit of op slot zet.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nGedaan. Bedankt voor de tip!!\r\n\r\n[QUOTE]Medion PC\'s hebben gewoonlijk in een beschermde / verborgen partitie vaste software staan en een recovery-CD erbij, plus een gebruiks-aanwijzing.\r\nHoud je vooral aan die gebruiksaanwijzing want ga je iets ingrijpend veranderen dan is er veel kennis/inzicht nodig om het ding weer ooit te laten werken[/QUOTE]\r\n\r\nIk zal de handleiding eens zoeken.\r\nVerder heb ik deze site gevonden: [url]http://members.home.nl/wout.grotenhuis/WinXP.html[/url]. Hier maken ze echter de partities pas aan nadat XP geinstalleerd is. Is dit handig?? En hoe werkt dit wanneer je een image-partitie wil blijven laten bestaan?? Nog een vraag: Er zijn op dit moment die partities: Boot (= Windows), Backup en Recover. Moet je de laatste twee gewoon verwijderen of juist laten staan??
Link naar reactie
Mocht je over een recovery cd beschikken,bedenk dan wel dat de PC wordt teruggezet naar de situatie bij aankoop.\r\n\r\nDit houdt in,dat alle programma\'s die je er zelf op hebt gezet,verdwenen zijn!!\r\n\r\nEerst een image maken is een goed idee ;) \r\n\r\nDan maar eens de schijf opruimen,zoals dutch-online al aan gaf,dan de internet bestanden eens verwijderen.\r\n\r\nDefragmenteren is ook een aanrader,maar dan het liefst met een ander programma dan datgene wat in Windows zit,dat is n.l. nogal traag.\r\n\r\nMisschien weet iemand een goed freewareproggie?\r\n\r\nOmdat je nogal veel geïnstalleerd hebt,kan het ook zijn dat er veel programma\'s onnodig mee opstarten.Met name Office heeft daar een handje van.\r\n\r\nIs te zien onder Start > Uitvoeren,type hier, msconfig en enter,dan tabblad Opstarten.\r\n\r\nVaak wordt op onderstaande site ook aangegeven,of het betreffende programma wel of niet mee moet opstarten.\r\n\r\n[url]http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm[/url]\r\n\r\n[url]http://www.pacs-portal.co.uk/startup_content.php[/url]\r\n\r\n\r\nGreetz
Link naar reactie
[QUOTE]Defragmenteren is ook een aanrader,maar dan het liefst met een ander programma dan datgene wat in Windows zit,dat is n.l. nogal traag.\r\n\r\nMisschien weet iemand een goed freewareproggie? [/Quote]\r\n\r\nMet Auslogics Disk Defrag gaat het makkelijk, snel en grondig.\r\n\r\n[url=http://www.auslogics.com/disk-defrag/download/diskdefrag_install.exe]hier te downloaden[/url]\r\n\r\n[url=http://www.auslogics.com/disk-defrag]home site[/url]\r\n\r\nLet op: de eerste keer dat je het programma gebruikt kan het formatteren iets langer duren. (maar zeker korter als windows eigen) als je het elke maand een keer doet dan is het binnen een minuutje of 5 tot 10 klaar
Link naar reactie
1.Eerst eens uitzoeken of je een originele XP cd hebt,of een recovery cd.\n \n2.Heeft de hardeschijf 1 of meerdere partities.\n \n3.Heb je alle software nog van programma\'s,die je er zelf hebt opgezet.\n \n4.Sla voor de zekerheid [U]alle[/U] drivers op,zowel die van Microsoft als de andere,met Double Driver.\n \n[URL]http://boozet.xepher.net/dd/[/URL]
Link naar reactie
1.Eerst eens uitzoeken of je een originele XP cd hebt,of een recovery cd.\r\n\r\n[I]Ik heb een recovery CD, een orginele XP weet ik niet zeker...[/I]\r\n\r\n2.Heeft de hardeschijf 1 of meerdere partities.\r\n\r\n[I]Hij heeft 3 partities: Boot (= windows), Backup en Recover[/I]\r\n\r\n3.Heb je alle software nog van programma\'s,die je er zelf hebt opgezet.\r\n\r\n[I]Jah, of deze komen zonder problemen van internet en zijn nogsteeds beschikbaar.[/I]\r\n\r\n4.Sla voor de zekerheid alle drivers op,zowel die van Microsoft als de andere,met Double Driver.\r\n\r\n[I]Imagen bedoel je?? Ga ik zeker doen (Norton Ghost).[/I]
Link naar reactie
Aan de namen van de partities te zien,heb je een recovery cd.\n \nMaak een backup van je belangrijke data en sla die op de Backup partitie op.\n \nDenk aan Mijn Documenten,Mail,Adres Boek en de Favorieten.\n \nDeze staan standaard hier.\n \nC:\\Documents and Settings\\(Naam of Administrator)\\Mijn Documenten.\n \nStandaard staan de mail (*.dbx),het Address Book (*.wab) en de Favorieten in respectievelijk\nC:\\Documents and Settings\\(Naam of Administrator)\\Local Settings\\Application Data\\Identities\\{..............}\\Microsoft\\Outlook Express\nC:\\Documents and Settings\\(Naam of Administrator)\\Application Data\\Microsoft\\Address Book\nC:\\Documents and Settings\\(Naam of Administrator)\\Favorieten\n \nKopiëer de hele mappen en geen losse bestanden!\n \nWat je verder aan zinvols kunt doen,is de accounts die je hebt exporteren. \nExtra > Accounts > E-mail > Exporteren de bestanden als *.iaf opslaan en later weer importeren.\n[quote][I]Imagen bedoel je?? Ga ik zeker doen (Norton Ghost).[/I][/quote]\nNee,de drivers kun je gewoon in een map op de Backup partitie zetten,gewoon voor de zekerheid.\nEen Ghost-image maken is zeker een goed idee,als je b.v. iets vergeten bent te saven,kun je het met de Ghost Explorer nog uit de image halen ;) \n \nGreetz
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...