Ga naar inhoud

4:3 of 16:9 formaat?


Aanbevolen berichten

ben nog echte leek: heb videocamera Panasonic NV GS300; heb de mogelijkheid om opnamen te maken 4:3 of 16:9 (breedbeeld). Standaard zet de camera op 16:9. Mijn vraagje nu: ik gebruik Adobe premiere , stel dat ik die beelden nu op 16:9 opneem, dan zal dat wellicht geen probleem zijn om te bewerken in premiere, maar kan ik dan het montageresultaat op een gewone televisie (gewone beeldbuistv, geen breedband) afspelen. Mijn vrees is dat ik van die breedgetrokken beelden ga krijgen dan. Of ben ik dan toch beter opnames te doen in 4:3?
Link naar reactie
Ik heb de gs-nv 280 dus de zelfde camera zonder dv in, als je breedbeeld op een 3:4 TV afspeeld he je boven en onder een zwarte balk .Maar als je smal beeld op een breed beeld TV afspeeld zij de zwarte balken aan de zijkant .Let op dat je de foto\'s en de film in het zelfde formaat opneemt anders kun je ze er niet tussen plaatsen .Laat je de foto\'s afdrukken zorg dan dat je 3:4 opgenomen hebt anders mis je stukken van de foto\'s ,zelf een keer meegemaakt bij Blokker .\r\nSucces
Link naar reactie
Ben er nog niet echt uit. Heb dus een panasonic 3CCD -camera: men zegt nu dat 16:9 formaat wat laat inboeten wat de scherpte betreft. Dus deze beelden zouden dus minder scherp zijn. Met een 3ccd-camera zou dat minder erg zijn dan met een 1ccd -camera. Maar toch. Heeft iemand daar al ervaring mee, heeft iemand al vergeleken 4:3 tov 16:9 wat scherpte betreft.\r\nAan alle videofanaten onder jullie: welk formaat wordt in de amateurwereld vandaag de dag het meest gebruikT? 4:3 of 16:9 (in de veronderstelling dat je camera die keuze heeft)
Link naar reactie
Ik heb zelf een camera die ook beide formaten kan opnemen. Gebruik zelf altijd 4:3 omdat ik toch geen breedbeeld-tv heb.\r\nDaarnaast wordt er, volgens de handleiding, bij gebruik van 16:9 een stukje van boven- en onderkant van 4:3 beeld afgeknipt om gewenste beeldverhouding te verkrijgen.\r\n\r\nDit kan inderdaad leiden tot verminderde scherpte, zeker omdat de breedbeeldschermen van tegenwoordig een hogere resolutie (hd-ready) kunnen weergeven.
Link naar reactie
Ja, dat kan, maar zoals tt.over al heeft vermeld worden er dan links en rechts zwarte balken weergegeven. Het is een instelling van de tv of er zwarte balken worden weergegeven, of dat er wordt samengedrukt of bijgesneden.\r\n\r\nHet is dus mogelijk om het hele 4:3-beeld te bekijken op een breedbeeld-tv, zolang op de tv maar de juiste instelling wordt gekozen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...