Ga naar inhoud

Je idee uitwerken


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beste mensen,\r\n\r\nGisteren was ik aan het studeren en opeens schoot mij een geweldig idee te binnen. \r\nMaar nu is de vraag, hoe kan je jouw idee uitwerken? Hoe kan je controleren of je idee al bestaat of niet of er misschien rechten zijn op jouw idee? Kan je jouw idee beschermen?\r\nWaar moet je terecht met je idee? Wie moet je gaan vertrouwen? Het zijn allemaal vragen waar ik geen antwoord op weet... en jah je kan zeggen, ach laat vallen, dat wordt toch niets... maar wie niet waagt niet wint... is het niet?\r\n\r\nMijn idee is computergebonden, maar aangezien ik niet genoeg kennis heb, kan ik mijn idee niet uitwerken. Je kan dan mensen zoeken die jouw idee wel kunnen realiseren, maar zijn die dan te vertrouwen, stel dat ze gaan lopen met jouw idee? \r\n\r\nIk weet niet of hier iemand zit, die me antwoord kan geven op al mijn vragen, indien ja, dan zou ik het zeer vriendelijk vinden mocht je me kunnen helpen. Want tijd is hier een belangrijk aspect... hoe langer je wacht, hoe kleiner de kans wordt dat jouw idee nog niet bestaat...\r\n\r\nAlvast bedankt!\r\n\r\nMvg, Keires
Link naar reactie
Al lezend kwam ik ook dit tegen:\n[quote][FONT=Verdana][SIZE=2] Met behulp van de website Espacenet kan je heel makkelijk naar octrooien zoeken.[/SIZE][/FONT][/quote]Je moet nl ook weten of er al octrooi op je idee is aangevraagd.\nMaar gezien jouw reactie... Je idee is niet \"tastbaar?\".\nGa op onderzoek uit op internet; meld je niet aan bij een commercieel bureau, die is er niet voor jou, maar voor eigen verdienste.\n\nDit is ook interessant: [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Intellectueel_eigendom[/url]
Link naar reactie
Dank je, misschien zou het beste zijn dat ik gewoon met een softwarebedrijf samen werk, maar jah stel dat ze jouw idee goed vinden, kunnen zij misschien met de eer gaan lopen. Maar op die ene site heb ik gelezen dat je dus geen octrooi kan krijgen voor een idee dat computergebonden is, maar er moet dan toch een manier zijn om je idee te beschermen.\r\n\r\nWeet jij soms een goed softwarebedrijf in België?
Link naar reactie
Softwarepatenten zijn in Europa niet mogelijk. Gelukkig. In Amerika wél, en daar zijn al een enorme hoop onzinnige rechtzaken uit voortgekomen.\n\nHier is men van mening (al zijn grote softwareboeren druk aan het pushen om ook hier softwarepatenten in te voeren) dat software onder de copyright wetgeving valt. Oftewel, als jij met een stuk software komt, mag niemand dat zomaar namaken en ook op de markt brengen.
Link naar reactie
Juist John, maar stel dat je idee wordt uitgewerkt, dan laat je het best niet lanceren in Amerika dan? Anders krijg je serieus wat processen aan je been... niet?\r\n\r\nEn @ ctrlaltdelete, ja die kans bestaat :) maar voor tot hiertoe heb ik het nog niet tegen gekomen, dus wie niet waagt niet wint :)\r\n\r\ntoch bedankt voor de nuttige informatie :)\r\n\r\n*edit* aaarg waarom heb ik steeds ideeën die reeds bestaan :D jammer :(
Link naar reactie
[quote=Keires;285929]Juist John, maar stel dat je idee wordt uitgewerkt, dan laat je het best niet lanceren in Amerika dan? Anders krijg je serieus wat processen aan je been... niet?:([/quote]\n\nKwestie van eerst héél goed controleren of het al niet bestaat. Als jij dan als eerste dat patent hebt, ben je binnen, tenzij er al iets dergelijks bestaat dat niet gepatenteerd is. Dat noem je dan \"prior art\". Niet iedereen vind alles namelijk de moeite om te patenteren.\nNeem iets eenvoudigs als - weet ik veel - het gebruik van tabs in een webbrowser, net als wat je nu ziet in bijna alle browsers. Als jij daar een patent op aanvraagt, dan is dat een geval van prior art. Het bestaat al, al is het dan misschien niet gepatenteerd. Op die manier voorkomen ze dat mensen dingen gaan patenteren die allang bestaan. Je zult nu bijvoorbeeld geen patent gaan krijgen op een rond voorwerp met een gat in het midden, dat gebruikt kan worden om het vervoer van personen en goederen te faciliteren. Oftewel, een patent op het wiel kun je ook vergeten. ;-)\n\nHet grootste probleem zijn nu de zogenaamde \"patent trolls\". Bedrijfjes die niks anders doen als vage patenten opkopen of aanvragen, maar daar vervolgens helemaal niks mee doen. Behalve dan grote bedrijven ermee aanklagen. En soms lukt dat. Er is een bedrijfje geweest dat een patent had op de integratie en automatische uitvoer van applets in een webbrowser. Denk dan aan Java dingetjes en Flash objecten op een website. Dus werd Microsoft voor de rechter gesleept, die prompt met een patch kwam die ervoor zorgde dat je eerst op een Flash/Shockwave/Java/whatever ding moest klikken, voor het werkte.\nInmiddels hebben ze alweer een andere manier gevonden, die niet onder dat patent valt, dus niemand is daar veel wijzer van geworden. Beetje onzinnig patent, dus.
Link naar reactie
Kijk eens naar het prg \"het beste idee van nederland\"\nDaar kwam het vaak voor ,dat mensen denken een uniek idee te hebben ,en dat toch na nader onderzoek blijkt dat het idee al jaren geleden in het buitenland is geoctrooieerd (schrijf je dat zo) ,maar nooit verder is uitgewerkt omdat het eigenlijk niet economisch haalbaar is ,ofzo.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...