Ga naar inhoud

speciale tekens


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[quote=sjouwer]kan ook eerst de \" toets aanraken en dan de betreffende onderletter[/quote]\r\nDit ligt aan de taalinstellingen in windows. Bij nederlandse taalinstelling werkt dit wel, bij engelse niet.\r\n\r\nDerde optie: in Word:\r\ndruk Ctrl+Shift+; typ vervolgens de letter waar de puntjes op moeten komen.\r\n\r\nVierde: gebruik alt-codes. Deze zijn afhankelijk per letter.
Link naar reactie
Even samenvatten, dan maar. Sjouwer en TarUnited geven eigenlijk al aan hoe het zit, maar goed:\r\n\r\n1) Het programma \"Speciale Tekens\" van Windows. Zit normaal gesproken onder \"Systeemwerkset\" maar als je het niet kunt vinden, kun je in \"Start --> Uitvoeren\" ook het commando \"charmap\" geven.\r\n\r\n2) De ingebouwde \"Symbool invoegen\" functie van MS Office. Uiteraard werkt die alleen in Office, da\'s dus wel een nadeel.\r\n\r\n3) Via handige toetsencombinaties, zoals eerst een \" typen, en daarna de e. Als je de standaard invoertaal van je toetsenbord (via \"Configuratiescherm --> Landinstellingen --> Talen --> Tekstservices en invoertalen --> Details\") instelt op \"Nederlands (Nederland) - Verenigde Staten (internationaal)\" dan werkt dit. Je moet dan alleen voortaan wel eerst een spatie invoeren als je écht een losse \" wilt typen.\r\n\r\n4) De oude ASCII codes, die ALT-codes waar TarUnited het over heeft. Er zijn er een hele hoop, maar de eerste 100 en-nog-wat coderen voor het standaard alfabet en zo. Ik neem aan dat je die niet nodig hebt. De meest gebruikte afwijkende tekens staan in onderstaand tabelletje. Invoeren is simpel. Zorg ervoor dat de Num-Lock aan staan (lampje brandt en je kunt getallen invoeren op het numerieke blok), houd de linker ALT-toets (rechter werkt hier NIET voor) ingedrukt en toets vervolgens de code die je wilt, in op het numerieke toetsenbord.
Link naar reactie
Ik heb practisch alleen \"europese\" tekens nodig op mijn \"amerikaans/windows\" type toetsenbord en die komen bij mij het beste in orde (wèl wennen aan de manier van typen) door TOETSENBORDTAAL op Nederlands te zetten maar vervolgens in EIGENSCHAPPEN daarvan, toetsenbord-settings op Verenigde Staten Internationaal.\r\n\r\nWerking: hulpteken het eerst aanslaan; blijft nog onzichtbaar en zal, tenzij gevolgd door een SPATIE, de eerstvolgende GESCHIKTE letter beklimmen, anders: los in beeld.\r\n\r\né á ú í ý ó en ç maak je met HETZELFDE hulpteken (apostrophe = enkele quote \' ).\r\n\r\në ï ÿ ö ä ü maak je met \" (aanhalingsteken = dubbele quote).\r\n\r\nWaar je bij mijn voorbeelden de tekens \' en \" LOS ziet staan, heb ik er dus een SPATIE achtergeslagen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...