Ga naar inhoud

Melding 'Buffer underrun' bij branden CD


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Aangezien de dubbelpost met de meeste antwoorden is gesloten, hier dan nog maar een keer: :-P \r\n\r\nWat voor brander gaat het überhaupt om? Handig om te weten, want dan kunnen we zo opzoeken of er wel of geen beveiliging hoort te zijn. \r\nWelk brandprogramma je gebruikt is natuurlijk ook geen overbodige informatie. \r\n\r\nOverigens kunnen buffer underrun fouten nog steeds voorkomen als de beveiliging aan staat, maar dan liggen de oorzaken vaak ook wat dieper. (hardware fouten, calibratiefouten, bugs in de software zelf, etc) \r\n\r\nStaat trouwens DMA ingeschakeld? Rechtsklik op Deze Computer, kies eigenschappen->Hardware->Apparaatbeheer. Voor windows 9x zoek je de brander op, kies je de eigenschappen en kijk je of DMA aangevinkt staat. Ik kan je niet meer precies zeggen waar de brander te vinden was in het lijstje, het is te lang geleden sinds ik een windows 9x variant heb gebruikt. \r\nVoor windows XP (en 2000?) kies je in Apparaatbeheer voor IDE ATA/ATAPI Controllers->Primair of Secundair kanaal, afhankelijk of je brander aan de 1e of 2e IDE kabel hangt. Kies de eigenschappen van het betreffende kanaal->Geavanceerde Instellingen. \r\nDe master is apparaat 0, de slave is apparaat 1, mocht je 2 apparaten aan de kabel hebben zitten. De vakken moeten ingesteld staan op \"DMA, indien beschikbaar\", staan ze op PIO, dan moet je dit veranderen. Staan ze op DMA, maar geeft het vakje met de echte overdrachtssnelheid aan dat hij toch op PIO modus staat, dan zit er iets fout. Is vrij simpel op te lossen, maar kijk eerst maar eens of het daadwerkelijk het geval is bij je.
Link naar reactie
Die kans is inderdaad aanwezig, als het op lage snelheid wel goed gaat, gewoon de snelheid verhogen tot het punt waar het weer fout gaat. ´t Is leuk, die supersnelle branders, maar hoe sneller, hoe foutgevoeliger. Dat geldt voor zowel de brander als de CD´s/DVD´s.\r\nWisselen van merk cd´s wilt trouwens ook nog weleens helpen, soms kan je brander gewoon niet goed overweg met een bepaald type cd/dvd´s.
Link naar reactie
Ik heb even een plaatje voor je gemaakt, zie hieronder.\r\n\r\nIn Nero Express kom je vanzelf langs een venster wat hierop lijkt. Onder \"schrijfsnelheid\" kun je een lagere waarde proberen. \'4x\' zou zeker moeten werken als de buffer underrun door een te hoge schrijfsnelheid wordt veroorzaakt.\r\nAls het branden met 4x wel werkt, dan kun een volgende keer een steeds hogere snelheid kiezen, totdat je weer een buffer-underrun tegenkomt, dan weet je ook gelijk de maximale snelheid die met jouw systeem haalbaar is. Die is namelijk een optie lager.
Link naar reactie
Op\'n lage snelheid branden, weinig of geen andere programma\'s gebruiken tijdens\'t branden\r\n(gevolg kan\'n slomere datadoorvoer zijn, vooral dus bij hogere brandsnelheden, waardoor de brander niet snel genoeg data krijgt, met de jouw bekende foutmelding als gevolg - hoe is de brander aangesloten ? Als slave, master, met\'n 80 aderige kabel ?),\r\neen andere schijfje proberen kunnen idd bepalend zijn voor\'t succesvol branden.[quote=Doppy]Als ik een groot aantal foto\'s op een Cd wil branden,[/quote]Niet de hoeveelheid foto\'s zijn bepalend, maar hoeveel MB ze samen zijn. Op\'n 700Mb schijfje kun je bestanden (foto\'s, films, muziek, software,...) tot 700 MB wegschrijven. [quote=Doppy]Ik heb een LG brander 52x32x52 en gebruik de erbij geleverde NERO Express, versie 5.5.9.9. [/quote]Wat ook kan helpen is nero 6 (of 7) in huis halen.[quote]Wel heb ik gezien dat ik op het tabblad Ultrabuffer de buffer kan verhogen naar 80 MB, wellicht kan dit helpen.[/quote]Van de brander bedoel je?Gewoon proberen.
Link naar reactie
Nu je over tabbladen begint, doet me dat denken aan de gewone Nero, niet aan Nero Express...\r\n\r\nWat betreft de gewone nero, is er een tabblad \"Branden\", waar je op soortgelijke wijze de schrijfsnelheid kunt aanpassen...\r\n\r\nVoor nero express versie 5 ziet het venster waarin je de snelheid kunt aanpassen er overigens zo uit:\r\n[img]http://www.5starsupport.com/images/nero3.gif[/img]
Link naar reactie
Spit dan die tabbladen eens helemaal door, er staat (lijkt me) vast wel ergens een optie voor schrijfsnelheid.\r\n\r\nMocht je op die tabbladen echt niks kunnen vinden, dan biedt het help-bestand van nero wellicht uitkomst.\r\nZoek in het helpbestand naar iets als \"schrijfsnelheid\". Daar zal vervolgens ook in staan hoe je de schrijfsnelheid kunt aanpassen.
Link naar reactie
[quote=Doppy]Ik heb Easy burning 1.89 gedownload. Dat werkt flitsend! Ik hou het voorlopig daarbij. Dit onderwerp kan worden verwijderd, wat mij betreft. (proud) Hulpverleners bedankt![/quote]\r\n\r\nOw, is dat wat? Ik zag als \"freeware\" Easy Burning versie 2.01 op Net en heb die voor alle zekerheid gedownload en opgeslagen, zal het tzt eens bekijken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...