Ga naar inhoud

Speakerdraad onder nieuwe vloer door


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort verhuizen en wil onder m\'n nieuwe (nog te leggen) vloer draden aanleggen voor m\'n surround-set. Ik wil deze draden op diverse plekken in de kamer omhoog laten komen zodat ik m\'n stereo altijd nog kan verplaatsen en geen last heb van altijd maar die eeuwige snoeren en dikke plinten...\r\nZijn er nog dingen waar ik aan moet denken? (welk draad of zo of nog handige tips)
Link naar reactie
Dan is het misschien handiger om van die gele PVC buizen te kopen (die heb je in allerlei diktes) en die onder je vloer te leggen. Met een trekveer kun je daar dan altijd nog draad doorheen halen. Toen wij hier een aanbouw lieten plaatsen, hebben we daar ook meteen buizen in de vloer laten leggen om de coax van de TV en radio doorheen te kunnen halen, en er kunnen ook draden voor de speakers door, natuurlijk.\r\nVoordeel van deze methode lijkt me dat je draden op deze manier veiliger liggen. Je moet er alleen wel vooraf aan denken wat voor draad er door je buizen moet, en daar dan de diameter op aanpassen. Beter te dik als te dun...
Link naar reactie
Moet die egalisatie nog gestort worden? Dan kun je ze daar toch gewoon in laten leggen? Oftewel, eerst de buizen leggen waar jij ze uiteindelijk wilt hebben, en dan pas de vloer storten, zo is het hier ook gedaan. Al lag er hier ook nog een vloerverwarming in, maar die word ook eerst met beugels op de betonvloer gezet, waarna de egalisatie eroverheen wordt gestort.\r\nAls je alleen je laminaat nog hoeft te leggen, dan vallen de buizen inderdaad af, ja. Beetje lullig, verkeersdrempels in je huiskamer. Dan kun je ze inderdaad beter gewoon kaal leggen. Zou ik alleen niet al te dunne draad gebruiken.
Link naar reactie
Voor alleen maar speakersnoeren kan dat (dat weet ik uit ervaring), maar als je er daarna een laminaatplintje opplakt, kun je niet meer later overal je boxen neerzetten en een snoer omhooghalen, zonder de laminaatplint te beschadigen. Groot voordeel is dat je bij de deuren ook gewoon onder de laminaatplint kunt doorleggen, en niet (zoals met een kabelgootje) rond de deurposten omhoog moet.
Link naar reactie
Ik heb ergens gelezen dat ipv de standaard meegeleverde speakerkabels (die meestal lang niet de juiste kwaliteit hebben) \r\nje veel beter gewoon isolatie draad kan gebruiken, wat je gewoon in de bouwmarkt koopt,\r\nje weet wel met zo\'n harde kern!dit zou meestal het geluidsbeeld zeer ten goede komen en meestal zelfs beter werken als duur speakerdraad!?!\r\nik geloof dat het een artikel was in een of ander tijdschrift maar ik kan het\r\nnatuurlijk niet meer vinden. \r\n\r\nDaarnaast zou je ipv de standaard aansluitpunten/ koppelstukken ook goudkleurige aansluitpunten/koppelstukken kunnen nemen om de kwaliteit te verbeteren.\r\nHeb ik gehoord. Maar of dit waar is weet ik niet, ik ben hier in een heel grote leek.
Link naar reactie
[quote=Gekwordikervan]Ik heb ergens gelezen dat ipv de standaard meegeleverde speakerkabels (die meestal lang niet de juiste kwaliteit hebben) \r\nje veel beter gewoon isolatie draad kan gebruiken, wat je gewoon in de bouwmarkt koopt,\r\nje weet wel met zo\'n harde kern!dit zou meestal het geluidsbeeld zeer ten goede komen en meestal zelfs beter werken als duur speakerdraad!?!\r\nik geloof dat het een artikel was in een of ander tijdschrift maar ik kan het\r\nnatuurlijk niet meer vinden. \r\n\r\nDaarnaast zou je ipv de standaard aansluitpunten/ koppelstukken ook goudkleurige aansluitpunten/koppelstukken kunnen nemen om de kwaliteit te verbeteren.\r\nHeb ik gehoord. Maar of dit waar is weet ik niet, ik ben hier in een heel grote leek.[/quote]\r\n\r\nOf nog een creatievere: bestel in Groot Britannie Engelse Contactdozen en stekkers (die passen niet op NL)en gebruik die als aansluitpunten voor jeboxen. FF inprikken en klaar!\r\n\r\nBtw die blauwe stekkers ie edmoor liet zien heb ik voor internet (ethernet bridge) werkt zeer goed!
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...