Ga naar inhoud

Jullie mening


Anoniem2

Aanbevolen berichten

  • Reacties 19,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Anoniem2

    19117

[QUOTE=Anacho;447241]@Reintje, het continu gebruik van 1 Watt kost ongeveer €2,- per jaar. Dus een 10 watt lampje dat het hele jaar 24 uur per dag brandt kost +\\- € 20,-.[/QUOTE]Die berekening gaat niet helemaal op.... In het spaarlampencircuit probeert men ons daarmee een radje voor ogen te draaien...\n\nJe berekening klopt theoretisch, maar in de praktijk komen er een paar factoren bij.\n\nVan alle elektrische apparaten wordt een groot deel van de energie in warmte omgezet.\nBij gloeilampen is dat nogal hoog (ook een TV), maar ook voor een PC geldt een flink gedeelte. Er gaat bij die laatste apparatuur alleen heel weinig extra naar mechanische arbeid (een diskmotor of wat geluid).\n\nGrofweg 95% van het energiegebruik van een gloeilamp wordt in warmte omgezet, en 5% naar licht.\nDie warmte hoeft jouw CV niet meer te leveren. Althans.... in de winter.\nIn de herfst en voorjaar zal je daardoor gewoon je kachel iets later aan hoeven zetten.\nAlleen in de zomer op de warmste dagen zal je er last van kunnen hebben doordat het wat warmer is, en de rijksten onder ons zouden dan de air-conditioning eerder gaan gebruiken. . .\nPhoehoe hunnie 8-|\n\nWat echt \"verloren\" gaat is het deel van de hogere kosten, want het is een stuk duurder om je huis elektrisch te verwarmen.
Link naar reactie
[quote=dutch-online;447299]jij weet tenminste waar Abraham de mosterd haalt.\n\n\nvast bij Luijkx in Diemen;):D[/quote]\n9 jaar geleden wist ik dat ook. Helaas ben ik het weer vergeten. Ja, de jaren gaan toch al tellen. [IMG]http://forum.computeridee.nl/images/icons/icon11.gif[/IMG]\n\n[IMG]http://forum.computeridee.nl/images/icons/icon10.gif[/IMG]
Link naar reactie
De volgende omschrijving blijkt in \"[I]Jullie mening[/I]\" al opnieuw een typisch geval van wrijving te veroorzaken:\n[QUOTE=erikdenhouter;447290]Grofweg 95% van het energiegebruik van een gloeilamp wordt in warmte omgezet, en 5% naar licht.\nDie warmte hoeft jouw CV niet meer te leveren. Althans.... in de winter.\nIn de herfst en voorjaar zal je daardoor gewoon je kachel iets later aan hoeven zetten.\nAlleen in de zomer op de warmste dagen zal je er last van kunnen hebben doordat het wat warmer is, en de rijksten onder ons zouden dan de air-conditioning eerder gaan gebruiken. . .\nPhoehoe hunnie 8-|[/QUOTE]\n\nDus dan hier de gekuiste versie voor tjoekse:\n\nGrofweg 95% van het energiegebruik van een gloeilamp wordt in warmte omgezet, en 5% naar licht.\nDie warmte hoeft jouw CV niet meer te leveren. Althans.... in de winter.\nIn de herfst en voorjaar zal je daardoor gewoon je kachel iets later aan hoeven zetten.\nAlleen in de zomer op de warmste dagen zal je er last van kunnen hebben doordat het wat warmer is, en sommige mensen onder ons, die straks geen graad temperatuurverschil meer kunnen verdragen door gewend te zijn aan én verwarming, én air-conditioning er door nog véél meer energieverbruik voor zorgen dat de prijs van energie voor diegene die de airco niet nodig hebben of die dat niet kunnen betalen nog hoger wordt, zouden dan de air-conditioning eerder gaan gebruiken. . . Maar zij hebben blijkbaar het geld om zich daar niet zo druk om te hoeven maken, dus hoeven de anderen dat ook voor hun niet (heel vrij vertaald: \"phoehoe hunnie\")
Link naar reactie
[quote=erikdenhouter;447315]De volgende omschrijving blijkt in \"[I]Jullie mening[/I]\" al opnieuw een typisch geval van wrijving te veroorzaken:\n \n \nDus dan hier de gekuiste versie voor tjoekse:\n \n, en sommige mensen onder ons, die straks geen graad temperatuurverschil meer kunnen verdragen door gewend te zijn aan én verwarming, én air-conditioning er door nog véél meer energieverbruik voor zorgen dat de prijs van energie voor diegene die de airco niet nodig hebben of die dat niet kunnen betalen nog hoger wordt,\n\"phoehoe hunnie\")[/quote]\nzolang , phoehoe hunnie , jou uitkering op hoesten moet je niet zeuren .\nphoehoe pauper .
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;447315]De volgende omschrijving blijkt in \"[I]Jullie mening[/I]\" al opnieuw een typisch geval van wrijving te veroorzaken:\r\n\r\n\r\nDus dan hier de gekuiste versie voor tjoekse:\r\n\r\nGrofweg 95% van het energiegebruik van een gloeilamp wordt in warmte omgezet, en 5% naar licht.\r\nDie warmte hoeft jouw CV niet meer te leveren. Althans.... in de winter.\r\nIn de herfst en voorjaar zal je daardoor gewoon je kachel iets later aan hoeven zetten.\r\nAlleen in de zomer op de warmste dagen zal je er last van kunnen hebben doordat het wat warmer is, en sommige mensen onder ons, die straks geen graad temperatuurverschil meer kunnen verdragen door gewend te zijn aan én verwarming, én air-conditioning er door nog véél meer energieverbruik voor zorgen dat de prijs van energie voor diegene die de airco niet nodig hebben of die dat niet kunnen betalen nog hoger wordt, zouden dan de air-conditioning eerder gaan gebruiken. . . Maar zij hebben blijkbaar het geld om zich daar niet zo druk om te hoeven maken, dus hoeven de anderen dat ook voor hun niet (heel vrij vertaald: \"phoehoe hunnie\")[/QUOTE]\r\n\r\nJa Erik, wat tjoekse zegt kan ook niet, want als iedereen miljonair zou zijn, dan kost brood echt geen 2 euri.\r\nnet als in italie en de lire tijd, toen was bijna iedereen nog miljonair daar.\r\n\r\nNet als in een bedrijf, stel alle nederlanders zijn directeur, dat werkt dan ook weer niet vrees ik.\r\npoehoe dan maar. gelukkig hebben we het nog goed in nederland.\r\n\r\nach, alles went, als je het maar lang genoeg doet...
Link naar reactie
@Erik; je conclusies over warmteafgifte zijn exact conform mijn idee..\r\nook hoeft de verliching in het ‘lichte seizoen’ veel minder aan te zijn ! \r\nSinds jaren ’50 worden overheidsgebouwen (die groot en hoog zijn)\r\nverlicht met TL; long-life lampen in erg hóóg gemonteerde armaturen\r\ngaan lang mee en worden allengs oninteressanter voor lampenmakers.\r\nOp wiens kosten mag wie z’n steigers opzetten om het te ‘uninstallen’ ?\r\n‘Huiselijke’ verliching moet en zál wijken voor spaarlampen en ‘leds’.\r\nDe laatste -zeg maar 10- jaren ‘moest’ iedereen persé over op halogeen-\r\nverlichting; maar die moet nu óók weer wijken voor ‘overal modern en\r\nen zuinig’ koud licht voor een hoop geld.. Spaarlampen in verpleeghuis\r\nof operatiekamer? Voor menig epilepticus is de flikkering erg kwalijk !\r\nOver zonnepanelen is óók al zo goed ‘nagedacht’: productie (in nieuw-\r\ngebouwde fabrieken) is milieubelastend (kunststof = aardolie) en dúúr !\r\nNou; dan legt de overheid daar toch óók subsidie bij ! (belastinggeld !)\r\nIk denk dus dat er méér is; verholen (commerciële) ‘kartel’-spielerei..\r\nIn hoeverre zijn ‘ministeriële overtuigingen’ eigenlijk vóórgekauwd ? ..
Link naar reactie
@pappaharry\r\nDat is een heel brede discussie, zeker als je er bij wil betrekken of er marktvoordelen ( = commercie) voor bepaalde partijen in het spel zijn.\r\n\r\nPunten waar ik uit eigen ervaring op gewezen ben:\r\nAls het kleurenspectrum van nieuwe verlichting \"fout\" is, dan kan het op den duur kleuren in inboedels afbreken (net als- of erger dan direkt zonlicht), waardoor mensen veel eerder gaan- of moeten behangen of hun meubels willen vervangen omdat de kleuren verbleekt zijn. \r\nNou, als dát enig energiebesparing oplevert... \r\n\r\nIk heb dit idee van de eerste spaarlampen welke mijn ouders (wel 10 jaar geleden) gebruikten, en welke de foto\'s en afbeeldingen welke in dat licht stonden helemaal lieten vervagen (verbleken), terwijl ik dat de jaren er voor met gewone gloeilampen nog nooit gezien had.\r\nIk zeg niet dat het (nog) zo is, maar het zijn elementen welke je moet meerekenen bij het vervangen van een paar tientallen miljarden lampjes....\r\n\r\nVerder weet ik zelf nog niet wat ik nou als vervanger voor de gloeilamp moet nemen in al die ruimtes waar ik net even tien seconden binnen stap om even wat te pakken of te doen of door te lopen.\r\nTot nu toe hebben de Philips spaarlampen die ik kocht een opwarmtijd van een minuut, en dat betekent dat het wel link wordt in het trappenhuis, tenzij ik een veeeel te sterke lamp neerhang, maar dan ben ik het stroomvoordeel weer kwijt.\r\n\r\nZal wel wachten worden op die LED lampen die ik nog niet geprobeerd heb.\r\n\r\n\r\nEven wat betreft de zonnecellen, hoe bedoel je dat ? :confused:\r\nIk weet niet wat het probleem van fabrikage is wanneer die dingen [I]minstens[/I] 15 jaar blijven werken. Dat levert echt wel vele malen op wat het kost.
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;447185]....enne... ik zie nog steeds geen voorbeelden, dus nogmaals, ik vind dat je loze kreten slaakt...[/QUOTE]\r\n\r\nKijk, jij hebt meer tijd om dat terug te gaan zoeken want je werkt met computers en ik ben overdag écht (;)) aan het werk dus vandaar maar geloof me nou maar dat het écht waar is wat ik zeg......\r\n\r\n[QUOTE=reintje;447216]Heb geen reguliere baan, maar doe erg veel in het vrijwilligerscircuit... diverse raden en werk bij kleuters. Verder slaap ik erg weinig en ben graag \'s nachts :-[ op de PC aan het fröbelen. Hier thuis staat deze PC overigens vrijwel de hele dag aan en kan dan tussen de bedrijven door zo even forummen.[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nIk bedoelde jou eigenlijk niet hoor reintje maar meer erix en qpc met die lappen tekst waarmee ze elkaar om de oren slingeren :p
Link naar reactie
Spaar lampen en tl buizen geven allang niet meer alleen koel licht ,,deze lampen zijn er in diverse kleuren leverbaar ,,zelfs de gloeilamp kleur.\nAls de lampen flikkeren hangen ze in een te koude ruimte ,of in een verkeerd armatuur,of worden er gewoon verkeerde lampen gebruikt.\nOok als je maar heel even in een bepaalde ruimte moet zijn is een spaar lamp rendabel ,en geeft voldoende licht.\nIn europa mogen al geen gloeilampen meer gemaakt worden ,en over een enkele jaren zijn ze ook gewoon nergens meer te koop.
Link naar reactie
[QUOTE=hj1;447383]Kijk, jij hebt meer tijd om dat terug te gaan zoeken want je werkt met computers en ik ben overdag écht (;)) aan het werk dus vandaar maar geloof me nou maar dat het écht waar is wat ik zeg......\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nIk bedoelde jou eigenlijk niet hoor reintje maar meer erix en qpc met die lappen tekst waarmee ze elkaar om de oren slingeren :p[/QUOTE]\r\n\r\nach, ik heb ff de tijd tot april.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;447368]@pappaharry\r\nDat is een heel brede discussie, zeker als je er bij wil betrekken of er marktvoordelen ( = commercie) voor bepaalde partijen in het spel zijn.\r\n\r\nPunten waar ik uit eigen ervaring op gewezen ben:\r\nAls het kleurenspectrum van nieuwe verlichting \"fout\" is, dan kan het op den duur kleuren in inboedels afbreken (net als- of erger dan direkt zonlicht), waardoor mensen veel eerder gaan- of moeten behangen of hun meubels willen vervangen omdat de kleuren verbleekt zijn. \r\nNou, als dát enig energiebesparing oplevert... \r\n\r\nIk heb dit idee van de eerste spaarlampen welke mijn ouders (wel 10 jaar geleden) gebruikten, en welke de foto\'s en afbeeldingen welke in dat licht stonden helemaal lieten vervagen (verbleken), terwijl ik dat de jaren er voor met gewone gloeilampen nog nooit gezien had.\r\nIk zeg niet dat het (nog) zo is, maar het zijn elementen welke je moet meerekenen bij het vervangen van een paar tientallen miljarden lampjes....\r\n\r\nVerder weet ik zelf nog niet wat ik nou als vervanger voor de gloeilamp moet nemen in al die ruimtes waar ik net even tien seconden binnen stap om even wat te pakken of te doen of door te lopen.\r\nTot nu toe hebben de Philips spaarlampen die ik kocht een opwarmtijd van een minuut, en dat betekent dat het wel link wordt in het trappenhuis, tenzij ik een veeeel te sterke lamp neerhang, maar dan ben ik het stroomvoordeel weer kwijt.\r\n\r\nZal wel wachten worden op die LED lampen die ik nog niet geprobeerd heb.\r\n\r\n\r\nEven wat betreft de zonnecellen, hoe bedoel je dat ? :confused:\r\nIk weet niet wat het probleem van fabrikage is wanneer die dingen [I]minstens[/I] 15 jaar blijven werken. Dat levert echt wel vele malen op wat het kost.[/QUOTE]\r\n\r\nach, je kan het ook positief bekijken,\r\nzo had ik vroeger een oom, die rookte als een ketter samen met mijn tante,\r\nin het begin was het behang nog wit, en een paar jaar later een ander kleurtje, zonder te hoeven behangen:-#:-D;-)\r\n\r\nmaar ok, ik snap dat dat geen volle zalen trekt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...