Ga naar inhoud

Jullie mening


Anoniem2

Aanbevolen berichten

  • Reacties 19,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Anoniem2

    19117

[quote=erikdenhouter;377937]Ik heb dit vrij snel, en naar [I]mijn[/I] inzicht gedaan.\nJe kan de hoeveelheid naar behoefte regelen. Het kan voor jou te veel zijn, maar bedenk dat dit een deelvergroting is, en veel groter dan het orgineel op schermgrootte is, of op een afdruk.[/quote]\n\nJa oke ;). Bedoelde eigenlijk ook meer, als ik het doe wordt het heel korrelig. Moet nog beetje de juiste verhouding zien te vinden. Maar als je het echt goed wilt doen dan ben je wel even bezig :D.
Link naar reactie
[QUOTE=sjouwer;377945]ik zet ze ook er zo op zonder verdere verwerking\nen ik weet van mij dat ik een tril hand(en) heb veel doe ik met een statief, maar is niet altijd mogelijk\nde 2 foto\'s die jij er uithaalde zijn uit de losse hand[/QUOTE]\nNou wat ik daar zie is ook een soort limiet van de lens, of dat nu door niet goed scherpstellen komt, of een niet zo\'n goede lens, maar wanneer het door bewegings-onscherpte zou komen, dan zou je een veeg-effect over de hele foto zien, rond alle puntjes, maar dat is er niet. \nDe onscherpte is evenredig aan alle kanten rond lijnen en punten. En dat betekent óf lenskwaliteit, óf scherpstelling.\nMaar je ziet (hoop ik) dat er misschien wel wat te winnen is.\n[ATTACH]12189[/ATTACH]\n\n[QUOTE=Ultimate;377947]Ja oke ;). Bedoelde eigenlijk ook meer, als ik het doe wordt het heel korrelig. Moet nog beetje de juiste verhouding zien te vinden. Maar als je het echt goed wilt doen dan ben je wel even bezig :D.[/QUOTE]\nDe [I]mate[/I] van verscherping is de sleutel.\nDoe het heel beperkt, en kijk vooral op verschillende scherm groottes, dus wat ingezoomd, maar ook wat uitgezoomd, want grafische kaarten en monitors hebben de eigenschap om plots op één specifieke vergrotingsmaat de korrel grof te versterken.\n\nHet gaat er meestal om die wolligheid weg te krijgen, en [I]niet[/I] om er korrel en donkere en lichte randen bij te krijgen.\n\nIk start altijd als volgt:\n[ATTACH]12190[/ATTACH]\nHoeveelheid maximaal,\nStraal en drempel zo laag mogelijk.\n\nEn dat (flink ingezoomd) stapje voor stapje de straal met je pijltjestoets verhogen.\nIn 30% van de gevallen is bij staal = 0,3 een prima effect bereikt, maar dat is natuurlijk afhankelijk hoe scherp de foto al was.\n\nAls ik dan een goede straal heb gevonden, zie ik meestal dat de korrel verhoogd is, en die verminder ik dan door de drempel te verhogen. Hierdoor worden korrel minder (kleinste onderdelen), maar onderdelen met grotere omvang worden niet verminderd scherp.\n\nEn soms heb ik dan een goed evenwicht, maar is alles wat te veel, en dan als laatste draai ik de hoeveelheid wat terug.\n\nMaar het is echt oefenen, en het is ook absoluut aan te raden een paar afdrukken in een fotozaak te laten maken, om bij vergroting het effect op papier te zien.\nDan pas zag ik vaak dat maat houden héél belangrijk is om ze nog geschikt voor afdrukken te houden.\n\nIk moet wel zeggen, mocht je een foto per ongeluk te scherp hebben gemaakt, en het orgineel niet meer hebben, dan is er ook nog de vervaag functie, en die krijgt weer een hoop hersteld.
Link naar reactie
[quote=Ultimate;377754]Gister een canon eos400 D meegenomen bij een grote rode winkel :p. Geen extra lens, die komt nog wel. Wilde niet al te veel kwijt zijn.\n \nIk heb:\n- De body\n- 18-55mm lens (standaard)\n- uv filter\n- tas\n- 4 gig geheugen\n \nTasje was gratis :mrgreen:\nBij elkaar 669 en krijg nog 60 euro terug van canon. Vond ik geen slechte deal.\nAls ik weer wat gespaar heb dan wil ik graag een macrolens. Macro-fotograferen vind ik super mooi :D.[/quote]\n \nJe kunt ook al erg voordelig aan macro fotografie gaan doen.\nIn het analoge tijdperk waren er voor de spiegelreflexe een macroconverter leverbaar .\nDie dingen kosten toen honderden guldens ,dus was waarschijnlijk ook best goede kwaliteit.\nVoor diverse kamera\'s zijn die nog wel als tweedehandsje te vinden bij de grote kamera zaken.\nVoor 25 euro heb je dan kans dat je voorlopig weer vooruit kan.\nIk heb er een voor mijn pentax gekocht .\nDe automatische scherpstelling werkt niet meer ,maar alle andere functie\'s worden door de lens gewoon doorgegeven.,maar bij macro is handmatige scherpstelling vaak toch beter.\nZo kun je waarschijnlijk nog veel meer oude lenzen op je digitale kamera gebruiken.
Link naar reactie
[QUOTE=Animal;377968]In het analoge tijdperk waren er voor de spiegelreflexe een macroconverter leverbaar .\r\nDie dingen kosten toen honderden guldens ,dus was waarschijnlijk ook best goede kwaliteit.\r\nVoor diverse kamera\'s zijn die nog wel als tweedehandsje te vinden bij de grote kamera zaken.[/QUOTE]\r\nGoedkoopste oplossing: Extension rings of [I]tussenringen[/I]. Doet niets meer dan de lens op een grotere afstand van de body (sensor) zetten. Daar zit dus ook geen lens in.\r\nAls voorbeeld:\r\n[url]http://cgi.ebay.nl/NEW-Macro-Extension-Ring-For-Canon-DLSR-SLR-EF_W0QQitemZ130212098399QQihZ003QQcategoryZ107908QQtcZphotoQQcmdZViewItem[/url]\r\n\r\nKon je vroeger in setjes van drie verschillende afstanden kopen, die je dan in allerlei lengtes kan combineren.\r\n\r\nMaar een echte kwaliteits macro lens is toch wel watertanden. :cool:
Link naar reactie
[quote=Animal;377968]Je kunt ook al erg voordelig aan macro fotografie gaan doen.\nIn het analoge tijdperk waren er voor de spiegelreflexe een macroconverter leverbaar .\nDie dingen kosten toen honderden guldens ,dus was waarschijnlijk ook best goede kwaliteit.\nVoor diverse kamera\'s zijn die nog wel als tweedehandsje te vinden bij de grote kamera zaken.\nVoor 25 euro heb je dan kans dat je voorlopig weer vooruit kan.\nIk heb er een voor mijn pentax gekocht .\nDe automatische scherpstelling werkt niet meer ,maar alle andere functie\'s worden door de lens gewoon doorgegeven.,maar bij macro is handmatige scherpstelling vaak toch beter.\nZo kun je waarschijnlijk nog veel meer oude lenzen op je digitale kamera gebruiken.[/quote]\n\nIk gebruikte daar vroeger een set tussenringen voor. Zijn er 4 van verschillende lengte en apart of in elke combinatie te gebruiken. Kon ik macrofoto\'s maken met een standaard objectief.\n\n[EDIT]\n\nzie nu pas de reactie van erik!\n\n[/EDIT]
Link naar reactie
[quote=erikdenhouter;377957]Nou wat ik daar zie is ook een soort limiet van de lens, of dat nu door niet goed scherpstellen komt, of een niet zo\'n goede lens, maar wanneer het door bewegings-onscherpte zou komen, dan zou je een veeg-effect over de hele foto zien, rond alle puntjes, maar dat is er niet. \nDe onscherpte is evenredig aan alle kanten rond lijnen en punten. En dat betekent óf lenskwaliteit, óf scherpstelling.\nMaar je ziet (hoop ik) dat er misschien wel wat te winnen is.\n[ATTACH]12189[/ATTACH]\n\n\nDe [I]mate[/I] van verscherping is de sleutel.\nDoe het heel beperkt, en kijk vooral op verschillende scherm groottes, dus wat ingezoomd, maar ook wat uitgezoomd, want grafische kaarten en monitors hebben de eigenschap om plots op één specifieke vergrotingsmaat de korrel grof te versterken.\n\nHet gaat er meestal om die wolligheid weg te krijgen, en [I]niet[/I] om er korrel en donkere en lichte randen bij te krijgen.\n\nIk start altijd als volgt:\n[ATTACH]12190[/ATTACH]\nHoeveelheid maximaal,\nStraal en drempel zo laag mogelijk.\n\nEn dat (flink ingezoomd) stapje voor stapje de straal met je pijltjestoets verhogen.\nIn 30% van de gevallen is bij staal = 0,3 een prima effect bereikt, maar dat is natuurlijk afhankelijk hoe scherp de foto al was.\n\nAls ik dan een goede straal heb gevonden, zie ik meestal dat de korrel verhoogd is, en die verminder ik dan door de drempel te verhogen. Hierdoor worden korrel minder (kleinste onderdelen), maar onderdelen met grotere omvang worden niet verminderd scherp.\n\nEn soms heb ik dan een goed evenwicht, maar is alles wat te veel, en dan als laatste draai ik de hoeveelheid wat terug.\n\nMaar het is echt oefenen, en het is ook absoluut aan te raden een paar afdrukken in een fotozaak te laten maken, om bij vergroting het effect op papier te zien.\nDan pas zag ik vaak dat maat houden héél belangrijk is om ze nog geschikt voor afdrukken te houden.\n\nIk moet wel zeggen, mocht je een foto per ongeluk te scherp hebben gemaakt, en het orgineel niet meer hebben, dan is er ook nog de vervaag functie, en die krijgt weer een hoop hersteld.[/quote]\n\nBij de canon zit ook \'verbeterings software\'. Zit ook dat menuutje zoals bij Photoshop, heb het gauw even geprobeerd zoals jij zegt en dat werkt idd goed. Had een lange sluitertijd gedaan omdat het een aardige donkere omgeving was (foto van een pc met neon etc) maar iets te veel bewogen. Helaas net iets \'te\'. Maar werd wel al beter :D
Link naar reactie
de scherpte diepte bij macro fotografie is in de mm (een cm scherpte diepte is een utopie, en alleen voor de extra goede lenzen)\r\n\r\nde foto met de beekertjes mos is ook nog met een te klein diafragma genomen (iets van 5,6 oid)\r\n\r\nen je moet eigenlijk fotograferen met diafragma 16 of hoger wil je een redelijke scherpte diepte hebben
Link naar reactie
[QUOTE=Ultimate;378067]Bij de canon zit ook \'verbeterings software\'. Zit ook dat menuutje zoals bij Photoshop, heb het gauw even geprobeerd zoals jij zegt en dat werkt idd goed. Had een lange sluitertijd gedaan omdat het een aardige donkere omgeving was (foto van een pc met neon etc) maar iets te veel bewogen. Helaas net iets \'te\'. Maar werd wel al beter :D[/QUOTE]\nBij bewegings-onscherpte is het veel moeilijker softwarematig te verscherpen, maar het kan wel.\nVaak kom je dan beter uit door niet op 500% hoeveelheid te beginnen, maar b.v. 250% of minder, en dan op diezelfde manier nogmaals proberen.\nUiteindelijk kom je uit met wel wat lichtere (en donkere) lijnen rond het onderwerp.\n\nTrouwens wel leuk dat Canon dat er bij stopt zeg.\n\n[QUOTE=sjouwer;378076]de foto met de beekertjes mos is ook nog met een te klein diafragma genomen (iets van 5,6 oid) en je moet eigenlijk fotograferen met diafragma 16 of hoger wil je een redelijke scherpte diepte hebben[/QUOTE]\n\nKlein diafragma zoals F16 ( = klein gaatje = groot getal) is wel garantie voor meer scherpte diepte, maar elke consumenten lensfabrikant maakt een lens op de hoogste kwaliteit op het middelste diafragma (meestal F5,6), en de weergave kwaliteit wordt lager naar mate je een groter of kleiner diafragma t.o.v. 5,6 kiest.\nMaar een betere scherptediepte (gebruik van F8 en hoger) geeft vooral bij macro opnamen vaak meer winst dan gebruik maken van een gemiddeld diafragma.\n\n[QUOTE=tjoekse;378119]zou het niet handig zijn om een apart topic te openen voor de , fotografen\nhier staat alles maar door elkaar. ;)[/QUOTE]\n\nDaar heb ik op gewacht, want je hebt daar wel een punt.\nEr is gezien de al verschenen fotografie reacties alleen ook iets op tegen.\nAls ik hier met fotografie reageer is het een paar maal gebeurt om een foto te plaatsen op het moment dat ik hem gemaakt (of af) heb, en dan plaats ik hem min of meer voor de gezelligheid, als moment opname of zo, en dat lokt reacties uit of niet.\nHet is ook een visie misschien, een mening ?\nEn het is daarna soms wat lullen over fotografie, eigenijk niet eens een vraag beantwoorden of zo.\nOf zie je alle fotografie gekeuvel liever in een apart Internet café hoekje ?\n\nGek, maar ik vind het hier geloof ik gezelliger, en een aparte topic zou wel kunnen ontstaan wanneer iemand een probleem presenteert, maar ik zou het meer afgelegen vinden.\nDit wat hier gebeurt is meer wat keuvelen, en in ieder geval niet gericht een probleem oplossen.\n\nIk ben het ook met Reintje eens, er is hier soms niet veel te melden, en de topic schoppen is de enige manier soms, en dan kom je inderdaad te weten wat voor weer het aan de andere kant van het land is.\nNou, dan plaats ik misschien een foto hoe ik de lucht vandaag zag. En dat erover lullen komt of komt niet.\n\nMaar nogmaals, je hebt een punt. Fotografie doet bijna iedereen, en inmiddels allemaal digitaal, en er is geen eigen topic voor.\nZijn we nu dan al te veel gehecht aan de naam \"Jullie mening\" ?\nMisschien zijn we in een aparte topic wel bang dat we te snel off topic gaan, en is de verplichting om het over fotografie te hebben wel te veel ? \nIk weet het niet.\n\n[B]Edit:[/B]\nOh ja nog vergeten, het is hier in Rotterdam al donker, maar droog...
Link naar reactie
Jullie Mening is een kletstopic over van alles en nog wat ....en de bedoeling werd om er het langste draadje ooit van te maken. Het ene onderwerp interesseert je meer.. het andere minder...... Juist de variatie vind ik zo leuk... Er zijn users die bloedserieus zijn en users die even ergens tegen aan willen schoppen om de boel weer wakker te schudden... ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...