Ga naar inhoud

Jullie mening


Anoniem2

Aanbevolen berichten

  • Reacties 19,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Anoniem2

    19117

Vandaag las ik:\n\n[quote=CiD HomePage]\n[B]Little Big Planet en Spore luiden nieuw games-era in[/B]\n\n Door: Annemarie Korevaar [IMG]http://www.computeridee.nl/img.db?2346403[/IMG] Na Spore - de eerste game waarbij gebruikers op grote schaal zelf onderdelen van een spel kunnen creëren en delen - komt 24 oktober nu ook Little Big Planet van Sony uit, dat volgens een vergelijkbaar principe te werk gaat. En daarmee lijkt een nieuw genre games geboren: de Community Generated Content Games ©. \n \nHet zelf maken van bijvoorbeeld levels of maps vindt zijn oorsprong bij de first person shooters. Van games als Havoc (1997) en Unreal (1998) werden door de ontwikkelaars destijds de engines (de code waar het spel op draait) vrijgegeven, zodat fans zelf eigen maps (levels) en skins konden maken. Ook bij role playing games als Neverwinter Nights (2002) was het mogelijk om zelf levels te ontwerpen.\nOver het algemeen was het zo dat deze fan-generated content wel gespeeld kon worden, maar eigenlijk los van het spel: geïntegreerd werd het niet. Daar kwam langzamerhand verandering in met de opkomst van massively multiplayer online role-playing games (mmorpg) als World of Warcraft. Hierin kun je, weliswaar op bescheiden schaal, zelf items maken en in het spel gebruiken. Denk daarbij niet aan complete levels, maar aan gebruiksvoorwerpen als kleding of zwaarden. \nGames als Spore en nu dan Little Big Planet zijn eigenlijk de logische volgende stap in deze ontwikkeling. In deze community generated content games - [I]cgcg\'s[/I] zoals we ze hier maar even zullen noemen, want een officiële naam bestaat tot zover wij weten nog niet - kunnen niet alleen onderdeeltjes, maar praktisch álles zelf gemaakt en in het spel gebruikt worden. \nDraaide het bij Spore vooral om het vormgeven van creatures, in Little Big Planet kan alles vormgegeven worden. \'Creative gaming\' noemt Sony het zelf. Niet alleen kan iedereen zijn eigen levels maken en die vervolgens via het PlayStation Network delen met anderen, ook kunnen alle voorwerpen in het spel gebruikt en gemod (aangepast) worden. Dat betekent dat ook de gameplay voor iedereen anders is.\nOverigens is het einde van deze nieuwe trend nog lang niet in zicht. Zo is het een vurige wens van veel GTA-spelers om ooit nog eens ook een cgcg-versie van deze game te spelen: een groot, eindeloos Grand Theft Auto-universum waaraan iedereen eindeloos levels en nieuwe auto\'s kan toevoegen.\n[/quote]\n\n\nWat een balleverslag. Echt! Vondt het 3x niets.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...